Ett hål om dagen

Sachar, Louis

| 2000

Stanley Yelnats var ingen dålig kille. Det var bara det att han och hans familj var drabbade av otur. De befann sig hela tiden på fel plats vid fel tidpunkt. Som den dagen Stanley blev arresterad för ett brott han inte begått...Domaren sa:''Antingen åker du i fängelse, eller ocksååker du till Camp Green Lake.''Stanley som aldrig hade varit på läger valde Camp Green Lake.Vid Camp Green Lake finns ingen sjö. Det är bara en torr,öde slätt och på sommaren blir det minst fyrtio grader varmt. Härifrån rymmer ingen. För här finns det enda vattnet på tjugo mils omkrets. Det finns egentligen bara en enda regel som gäller här:''Gör inte Chefen upprörd.''Chefen, som tvingar Stanley och de andra killarna att gräva ett hål om dagen.Ett hål om dagen fick Peter Pan-prisets silverstjärna år 2000.

Linnéa G

2022-07-20

En lättläst bok som absolut inte ska underskattas på grund av detta utan den är samtidigt väldigt smart skriven. Boken var över mina förväntningar och förtjänar verkligen att kallas modern klassiker. Riktigt tillfredsställande hur allt binds samman och en fantastisk bok i sin genre (som dock känns som en unik genre). Rolig och spännande och man fattar verkligen tycke för huvudpersonerna och engageras i hur det går för dom. Sträckläste ut boken.

Anna Hedenstedt

2018-03-04

Mysig, rolig och snabbläst ungdomsbok!

Tindra Jansson

2017-06-04

Spänningen i boken byggs upp. Läsvärd bok men det finns många böcker som är bättre.

Marianne Skoglund

2016-08-31

Wow! Efter en lite träig inledning växer boken under läsningens gång då svindlande samband nystas upp. Sista femtio sidorna är ren läsmagi. Förtjänar helt klart epitetet "en modern klassiker".

Jessica Lindh

2014-04-11

Enkel, bra bok! Rekommenderar även filmen, då den följer boken riktigt bra.

Pernilla Lindholm

2013-02-26

Bra ungdomsbok som känns originell och har ett högt underhållningsvärde. Jag gillade den!

Mattias Green

2012-01-29

Bra bok, trevlig att läsa men det hände inget speciellt med den. Det fanns ingen gnista.

Eveline Doganson

2011-03-27

en underbar bok..

2011-02-04

Jag tyckte mer om den än vad yngste sonen gjorde (då 9-10 år), som väl egentligen tillhörde målgruppen. En fyra till både film och bok!

Elin Segerlind

2010-12-03

Är lite som en deckare. Tycker om spänningen man får när man läser den.

Underbar bok! Den är så himla mycket mer än bara en barnbok. Jag är hänförd

Elisabeth Ljungdahl

2009-09-26

Jag läste den på svenska för mina barn för ett antal år sen och det blev en familjens absoluta favoriter. Hur hela historien knöts ihop på slutet är en finess.