Ett fynd att dö för

Nilsson, Måns

| 2022

Andra delen i ?Morden på Österlen?, en serie pusseldeckare där vackra miljöer och starka karaktärer möter ond bråd död.Det är högsommar på Österlen och den stora antikmarknaden i Degeberga ska just gå av stapeln, men portarna hinner knappt slås upp förrän ett brutalt mord på en ökänd antikhandlare chockar besökarna. Kriminalkommissarie Peter Vinston dras in i fallet trots att han har semester. Till hjälp får han Tove Esping som arbetar hårt för att bevaka sin position hos Simrishamnspolisen. Medan den omaka duon utreder mordet förbereder sig bygden för teveinspelningen av Antikrundan på Gärsnäs slott. Vinston och Esping inser snart att antikvitetsvärlden är full av excentriska människor, gamla konflikter och gåtor som är ovanligt svåra att lösa. Frågan är bara vem som är beredd att döda i jakten på det stora fyndet?

Jan Banan

2023-05-14

Välskriven och klart läsvärd. Är dock lite allergisk mot det gammalmodiga Agatha Christie slutet med samling och gemensam genomgång.

Nathalie T

2022-09-04

Inte den bästa bok jag läst av de la motte, men fortfarande väldigt rolig att läsa.

Kristina Carlsson

2022-09-03

Perfekt semesterläsning! Lättläst och underhållande och det gick inte att lista ut slutet trots att jag trodde att jag kunde det. En riktig bladvändare. Läser nästan aldrig deckare men nu får jag nog ta och läsa ettan också. Betyg 3+.

2022-08-29

Betyg: 4 av 5 - 📚 - Den här boken, Ett fynd att dö för, är den andra delen i bokserien Morden på Österlen av författarna Anders De La Motte och Måns Nilsson. Jag har läst den första boken, som heter Döden går på visning, och den tyckte jag om, precis som jag också gjorde med den här. Rekommenderar varmt båda böckerna, och börja gärna med den första boken, även om den här boken också kan läsas fristående. Det är två charmiga pusseldeckare som är lättlästa, välskrivna, trivsamma, och humoristiska. Och jag kommer helt klart att följa serien vidare framöver.

Jan Svensson

2022-07-17

Underhållande och härlig semesterläsning. Kanske lite lång men det gör inte så mycket. I första boken hade hjälten Peter Vinston tydliga drag av Lord Peter Wimsey och Hercule Poirot får denna gång också en liten touch av Clouseau.

2022-06-25

Det här är den andra delen i pusseldeckarserien ”Morden på Österlen”. Liksom första boken är det här jäkligt bra! Jag tycker verkligen om böcker där jag får fundera och som sagt lägga ett pussel för att veta vem som är skyldig.

Miljön är vacker, det är väldigt idylliskt gestaltat och Österlen står definitivt på min lista över platser jag vill besöka.

Någon jag gillar är att tempot är lugnt, jag lär känna karaktärerna och handlingen får ta tid. Även om det är ond bråd död så är det här en charmig och mysig deckare.

Jag gillar att följa polisernas arbete och deras relation. De har sina egenheter och de kompletterar varandra bra!

”Ett fynd att dö för” är humoristisk, lite romantisk, spännande bok som är lätt att läsa. Författarduon Anders och Måns kan skriva bra böcker, längtar redan att få läsa mer om kriminalkommissarie Peter Vinston.

2022-06-11

Trevlig ”semesterlyssning”, om än något segdragen.