Ett fjärran krig

Redin, Göran

| 2017

Göran Redins hyllade debut! Första delen i Lövberga-serien.År 1610 föds tvillingarna Erik och Karin på en gård i Östergötland. När deras familj blir offer för hämnd, hot och utpressning tvingas de bort från hemmet. Men den tidiga stormaktstiden är en tid av möjligheter och oväntade möten, när begåvning och mod leder långt och när människornas liv och rikets framtid styrs av ett fjärran krig.Göran Redins debutroman Ett fjärran krig är en sinnrik väv av människor, miljöer och händelser under det tidiga 1600-talet. Bönder och soldater, högadel och präster, kungen och hans kansler; alla får de sin plats i skildringen av den mest spännande epoken i svensk historia.Detta är den första boken om syskonen från Lövberga gård under den svenska stormaktstiden.»Utmärkt miljöbeskrivning och nyanserade personporträtt ger historien liv.« Bibliotekstjänst»Välskriven, lättläst...

inger ericsson

2019-09-28

Makalöst bra!

Karin Axell

2018-12-17

Nu mina vänner, nu har jag verkligen hittat något intressant jag kommer att följa så länge denna bokserie finns, sommaren 2018 gav mig en lika het serie som sommar.

Spänning, cliff hangers, skildringar, blyg kärlek, förödande våld, men ändå stark vilja till överlevnad, you name it!

Här finns en humor jag fullkomligt älskar! Här finns historia, som jag också älskar! Bra beskrivna händelser som absolut fångar mitt intresse ideligen.

Göran Redins serie om syskonen från Lövberga gård är helt klart ett fynd och rekommenderas varmt. Hoppas nu inte denna författare fastnar i något återupprepningsträsk som är så lätt att hamna i när man hittat nåt bra och läsarna vill ha mer.

Mycket trevlig uppläsare som fullkomligt förstått bokens anda och därmed kan återge den exemplariskt!

Solveig Andersson

2017-06-17

Helt superb. Jag nästan gråter av glädje över en sådan makalös författardebut och den historiska aspekten är så välkomponerad att jag blir alldeles rörd. Fem solklara stjärnor. Läs den!

2016-12-16

För många personer, händelser och miljöer skildras.

Å

Åsa Arveberg

2015-06-21

Tog ett tag att komma igång med boken men sen var den utläst på två dagar och imorgon ska jag beställa del två. Extra kul att den handlar om lokala personer och områden i mitt Östergötland.