Ett enda andetag

En svårt misshandlad kvinna kommer till akuten på Hudiksvalls sjukhus. Hon vägrar säga vem hon är och vad som har hänt. Det blir snart uppenbart att misshandeln inte är det enda som plågar kvinnan ...Johan Rokka och Janna Weissmann är kollegor vid Hudiksvallspolisen. Relationen mellan dem är sval efter att han en gång för alla har gett upp hoppet om att de ska bli mer än kolleger. Men när Janna utsätts för flera attentat kan Rokka inte låta bli att bli känslomässigt engagerad och deras liv flätas samman igen. Snart visar det sig att det finns ett samband mellan attentaten mot Janna och patienten med de allvarliga symptomen. Ett samband med konsekvenser som når långt utanför idylliska småstaden Hudiksvall.Ett enda andetag är sjätte fristående delen i den hyllade serien Morden i Hudiksvall.Gabriella Ullberg Westin är född 1973 och uppvuxen i Hudiksvall. Hon har studerat...

ElinsBokhylla

2021-04-27

Först ut måste jag bara säga, WOW, hur kan denna bok kännas så verklig men ändå overklig på något sätt, den som läst boken den förstår nog vad jag menar. Under tiden som man läser boken så är det som att man återupplever de senaste året, även om vi fortfarande är mitt i en pandemi. Det är nästan som att Ullberg Westin har förutspått allting, även om det inte riktigt är likadant virus så är det en väldigt stort sammanträffande.

Det som var mest intressant i denna bok var att man fick lära känna Janna lite mer än vad man har fått göra i de tidigare delarna. Hon har varit väldigt hemlighetsfull och i början hade jag väldigt svårt för henne men hon börjar växa mer och mer i mina ögon. Jag gillar när en författare lyckas ändra mina åsikter om en karaktär, antagligen för att man lär känna karaktärerna ju mer man läser om dem, såklart!

Något som överraskade mig med denna bok var just att den överraskade mig. I böcker som jag läst tidigare kan jag väldigt snabbt räkna ut vad som ska ske, vilka som har gjort vad och så vidare men i denna bok blev jag riktigt överraskad och den slutade inte alls så som jag hade trott. Riktigt bra skrivet av Gabriella Ullberg Westin!

Det har sagts förut på min blogg och det kommer att sägas igen, Gabriella Ullberg Westin är riktigt skicklig på att skriva spännande böcker med många tvistar och överraskningar, speciellt i denna bok.
Det är alltid fascinerande att se hur en bok hänger ihop från början till slut och jag tycker att Ullberg Westin har lyckats dra med den röda tråden genom hela boken och dessutom lagt till en liten härlig överraskning på slutet. Jag ser riktigt mycket fram emot att få fortsätta läsa om Johan och Janna, det ska bli spännande och se vad de hittar på härnäst och vilka gärningsmän de stöter på.

Ett Enda Andetag av Gabriella Ullberg Westin är en riktigt skrämmande och spännande bok, en bok som är väldigt aktuell i dagens samhälle. Boken har många överraskningar och fokuserar väldigt mycket på olika slags relationer och makten över andra människor. Som alltid rekommenderar jag er att läsa böckerna i rätt ordning även om de är fristående, för ni vill verkligen inte missa serien om Johan Rokka och Hudiksvallspolisen!

2020-07-26

Betyg: 4 av 5.

Det här är den sjätte och fristående delen i serien Morden i Hudiksvall. Det här var faktiskt den första jag läste, har totalt missat denna författare, Hur är det möjligt? Det var i alla fall inte svårt att komma in i boken trots att jag inte läst de tidigare men de kommer definitivt läsas.

Wow så dagsaktuell denna bok är! Att läsa denna bok kändes så skrämmande och otäck det blev nästan som ett extra uppvaknande då den handlar om ett virus som riskeras att spridas till en pandemi över hela världen. En kvinna blir svårt misshandlad och hamnar på sjukhuset men det är inte bara misshandeln som plågar henne. Kollegorna Johan och Janna jobbar vid polisen och Janna blir utsatt för attentat och det visar sig ett det finns ett samband mellan Janna och patienten på sjukhuset.

Jag sträckläste boken, den är lättläst, har ett bra språk och välskriven. En riktig bladvändare som har ett bra driv och tempo genom hela boken. Boken kändes extra spännande, skrämmande och otäck när författaren på ett så pricksäkert sätt skriver om en pandemi som är så dagsaktuell i vår värld idag.

En riktig bladvändare med stegrande spänning!
Snacka om tajming! En bok om en dödlig pandemi som riskerar att spridas med vindens hastighet. Det ger ju onekligen en extra dimension när man läser den. Men oavsett om det är Corona-tider eller inte så är det en väldigt bra bok. Jag brukar inte vilja läsa en bok mitt i en serie, även om de är fristående. Men det var inga som helst problem. Det var lätt att ta till sig de olika karaktärerna och deras förflutna.

Gabriella Ullberg Westin har gjort ett gediget researcharbete och det märks, boken känns väldigt trovärdigt. Den är lättläst med ett bra språk och ett härligt flyt i texten. Spänningen byggs upp och jag gillar att man får följa flera karaktärer på nära håll. Boken ger mersmak och jag vill absolut läsa de tidigare böckerna om Morden i Hudiksvall.

Briljant, spännande & välskriven!

Bettan_bokprataren

2020-05-05

Min första tanke när jag läste boken var...
Men snälla nån är hon synsk?
Då menade jag inte Janna i boken utan den förträffliga författaren Gabriella.
Hur har hon lyckats pricka in den här historien om en pandemi? Jag är mållös.
Den här boken är så högaktuell så det osar om sidorna och jag kan inte lägga den i från mig förrns jag läst vartenda litet ord.
Det var med en konstig känsla av tomhet jag släckte lampan 02.30.

Allt i boken är så bra allt från ett rasande tempo, personbeskrivningar till miljöskildringar språk. Dessutom ligger spänningshalten på en nivå som jag inte trodde var möjlig redan från start för att sedan bara eskalera till ett crescendo som är så maxat. Ja man kan säga att spänningen stiger för varje sida jag läser.
Jag har inte ett endaste dugg att klaga på om man nu inte tar i beaktande att jag inte ville att den skulle ta slut jag, jag inte INTE att boken skulle ta slut...
Ja vad mer kan jag säga ?...det finns bara en sak!

Varning för sträckläsning en av de bästa böcker jag läst i den här genren.
LÄS! Den är hur bra som helst. https://bokprataren.blogspot.com/