Ett eget rum : och andra essäer

Woolf, Virginia

| 2004

Virginia Woolf (1882-1941) är ett av de stora författarnamnen inom det engelska tjugotalet. Hennes Mot fyren som kom ut 1927 räknas till de stora klassikerna, jämte James Joyce's Ulysses och T.S. Eliots Det öde landet. Denna samling innehåller, utöver titelessän Ett eget rum, uppsatserna Att inte kunna grekiska och Hur skall man läsa en bok.

Mikaela86

2022-02-15

Tidlös klassiker. Språket är rikt och träffar mig på ett sätt jag sällan upplever vid läsning. Den har många bottnar och stora tankar. Bytet att skilja två dagar på många sidor och lång tid på få sidor är verkligen spännande. En liten pärla som ska läsas långsamt.

Felicia Axelsson

2020-06-20

Mycket intressant läsning!

Emma Svanberg

2018-04-24

Något av det mest fantastiska jag någonsin läst

Benjamin Elfors

2017-04-16

Förstår intellektuellt att Woolf har skarp psykologisk blick och att hennes berättande är skickligt. Tyvärr sugs jag aldrig in i vare sig språk eller personporträtt. Känns som att andra gjort det här bättre, inte minst Proust.

Sanna Carlborg

2016-08-10

Två med ett minus i betyg. Ärligt talat var det inte mycket jag lyckades ta till mig. Problemet är att den dels är skriven på ett knepigt sätt med toklånga meningar och snabba växlingar mellan karaktärernas tankar PLUS att det som faktiskt skildras är så vardagligt och långtråkigt. Jag hade så svårt att hålla koncentrationen i längden att jag kanske missat det som eventuellt var briljant med den här boken. Kanske måste man läsa om den. Oavsett skulle den aldrig bli en favorit. Kan dock inte med att ge den etta då den var en fin present från en älskad person.

Annika Sjöström

2016-07-09

Orimligt tråkig! Lyssnade på 1/4 innan jag gav upp...den gav mig INGENTING. Blir dock lite nyfiken på om den någonsin blev bättre eftersom "Boktipset" förutspådde att jag skulle tycka 4,8 om den!!

Sara Frimodig

2016-05-22

En bok som handlade om en till synes helt vanlig dag i Mrs Dalloways liv. Ibland lite svårt att hänga med i vems perspektiv som det berättades ur, men för det mesta en fin bok om de vardagliga sakerna och hur stora de blir för personen de berör.

Lars B.

2015-05-30

Woolf ingjuter mod och hopp om en bättre värld bortom slipsväldet. Men det är en lång bit kvar.

Victoire Marcel

2015-02-28

Förutom själva idén bakom essän tyckte jag verkligen om språket och upplägget.

Jesper Svensson

2015-02-03

Klassiker

Lars Willfors

2015-01-28

Ohyggligt tråkig men rimlig läsning som historiskt dokument betraktat.

Sandra Björn

2015-01-12

Förstår inte varför jag inte läst denna förrän nu?! Galenskap. Lärde mig en hel massa och fick nya perspektiv. Både positiva och negativa reaktioner. Mhm, typiskt bra. Detta skulle varit lika obligatorisk läsning på gymnasiet som "Djurens gård"/ "Möss & människor" var för min lärare.

D

Dan Tilert

2014-12-30

Jag kan i någon mening acceptera, ibland kanske rentav se, att det här är Stor Litteratur. Men den är skriven för det tidiga 1900-talets bildade klass i England, till vilken jag inte kan räkna mig. Det är inte ofta jag ger upp att läsa en bok på engelska, men här fick jag retirera till en svensk översättning för att inte helt tappa spåret.
Men nej. Den här boken säger mig ingenting. Det finns några läsvärda och/eller roliga passager, men magin i den här boken uppstår med någon annan än mig.

Maria Eriksson

2014-07-26

Fantastiskt fint skriven bok om en familj på sitt sommarnöje. Hon var skarpögd och kunde skildra psykologiska skeenden mellan människor som ingen annan.

Klara Ahlersten

2014-07-10

babbel och babbel och ingenting nytt...

Mylar .

2014-03-09

En bok som inte riktigt går att slöläsa. Allt som sker skildras genom någons, ibland flera personers, syn och tankar. Precis som ens egna tankar kan de ibland sväva iväg åt oväntade och ointressanta håll, vilket är den kritik jag kan komma med mot boken. Poetiska utsvävande beskrivningar av saker som ligger långt från bokens miljö eller handling känns helt ovidkommande och onödiga. Men vid fokuserad läsning dyker det ofta upp helt briljanta partier som är en fröjd att vila ögonen på.

Lina Zackrisson

2013-10-24

Vill så gärna, och trodde så mkt, att jag skulle gilla men klickar inte denna gång. Kanske för att j läste Knausgård precis innan och hans ström av tankar är så mkt mer intressanta:)

Linda Åslund

2013-09-29

En bok att äga (hittade nyutgåvan, med bara Ett eget rum, utan andra essäer), så att man kan komma tillbaka till den och läsa om stycken vid olika tidpunkter. För sin egen skull - och för Shakespeares syster.

Camilla Nilsson

2013-01-16

En sån där bok som jag både vill sträckläsa för att den är så bra och samtidigt ta god tid på mig för att fortsätta njuta av att den är så vackert skriven, i all oändlighet helst. Jag älskar de inre monologerna och känslan av att fast det inte händer särskilt mycket så får jag med mig så otroligt många insikter. Woolf är mästerlig helt enkelt.

Emma Lundahl

2012-11-01

The one and only Woolf.

Pernilla Lindholm

2012-09-28

Det är så märkligt att en roman som är så tråkig att läsa I är så intressant att läsa OM. Jag konstaterar härmed ännu en gång (tredje gången gillt?) att Virginia Woolf inte är en författare som tilltalar mig. Filmen Timmarna är otroligt bra dock, så den rekommenderar jag alla att se.

Camilla Nilsson

2012-09-19

Intressant, ironiskt och vasst - Woolf skriver verkligen helt underbart. Vet inte om jag höll med om allt hon lyfte fram och mot slutet tappade hon mig något i sitt resonemang. Men samtidigt behöver jag ju heller inte tycka exakt som den vars text jag läser, vilket jag anar hörde till Woolfs intention, att utmana det egna tänkandet och dess konventioner. En bok som tål att läsas om flera gånger under livet.

Maria Eriksson

2012-07-09

Min första bok av Woolf. Svårare än jag trodde att komma in i hur hon skriver. Men när man förstår att hon blandar den yttre och den inre dialogen som människor har blir den intressant. Engelskt överklassliv visst, men också en levande skildring av det som gör relationer så komplicerat.

Emma Fägerlind

2012-05-12

Å, somligt är helt huvudet på spiken och måste läsas flera gånger på raken, bara för att det är så bra. Men allt är inte så, annat är mest bara tråkigt, om än vackert beskrivet det med. Jag har nog ändå hittat min Woolf-favorit, äntligen.

eva arkelid

2012-05-02

Vilken berättare hon var det är så underbart att läsa hennes böcker. Det är också igenkännande hennes romanfigurer finns i ens närhet.

Linda Sjöberg

2012-03-23

Nej, det här var inte riktigt mig. Svårläst och tråkig. Kanske för att jag löste den på engelska. Det ända jag gillar med den är att man får ta del av flera olika karaktärers uppfattbar om vad som sker i omgivningen.

Isa Nuutinen

2012-03-13

en av mina absoluta favoriter!

Elisabeth Jönsson

2012-03-10

" Men det är den maskulina värdesättningen som har överhanden. Grov talat är fotboll och sport "viktiga ting" medan modeintresse och klädköp är bagateller." s 86 ur Virginia Woolfs "Ett eget rum". I boken belyser hon bland annat kvinnors författarskap och de hinder som funnits utifrån hennes utgångspunkt och tid för kvinnor för att skriva, främst avsaknad av ett eget rum och pengar.

En ren skönhetsupplevelse.

eva arkelid

2011-10-09

det här är ingen bok man bara slöläser tyvärr gav den mig inte någon känsla för någon i boken de bara flyter runt men det är ett underbart språk i boken och helt klart läsvärd

Caroline Adolfsson

2011-06-29

Kurslitteratur. Annars vete sjutton om jag hade läst ut den...

Charlotta CG

2010-11-30

Jag tvekade kring om jag skulle ge boken fyra stjärnor men till slut blev det tre. Det finns en hel del fantastiska iakttagelser över livet här - t.ex. beskrivs de abstrakta känslor vi människor har på ett lysande sätt - hur man känner sig när man betraktar saker i världen. Även komplexa människors pendlande mellan glädje och ilska är ett stort ämne liksom hur närstående handskas med detta. Väldigt stora saker som här känns helt naturliga. Jag önskar bara att varje mening slapp ha femton kommatecken så att jag hade fått koncentrera mig mer på vem som skildrades för det går från en person till en annan i samma långa mening. Samtidigt gjorde detta att jag läste långsamt och kanske därmed tog in skeendena bättre (och detta hade inte att göra med att jag läste den på engelska eftersom jag huvudsakligen läser på engelska sedan flera år tillbaka - den är en lika stor utmaning på svenska säger min mor som varit svensklärare). Dock saknade jag lite mer bakgrund till varför herr Ramsay var så komplicerad och hade så dåligt självförtroende kring sina böcker. Det blev svårt att fatta tycke för någon av karaktärerna - jag uppfattade dem alla som lite bleka helt enkelt samtidigt som det kändes som om detta var meningen för att man skulle se att livet inte är svart eller vitt.
En bok jag läste för att Woolf spenderade sin barndom i den del av Cornwall som jag älskar och där verklighetens fyr står även om handlingen utspelar sig i Skottland. Jag är glad att jag gjorde det men också att boken var kort för jag hade inte orkat en mastodontbok i det här formatet.

Sara .

2010-11-24

Inte alls så bra som jag trodde att den skulle vara. För mycket text och inget intressant.

A Bookaholic Swede

2010-11-18

En helt klart läsvärd bok, men slutet var en aning abrupt!

Anders Wik

2010-08-18

Lyssnade på den som ljudbok (engelska). Förstod ganska litet, måste nog läsa om den för att göra den rättvisa.

Maria Nordström

2010-07-17

Jag trodde jag skulle få mitt livs läsupplevelse och blev besviken. Annars är detta en läsvärd bok.

Adrien Combier Hogg

2010-07-07

"Svårbedömt" är det första som slår mig då jag försöker samla mina intryck efter att ha tagit ett första steg in i Woolfs litterära värld. Ömsom översköljs jag av ett bländande språk och knivskarpa psykologiska beskrivningar, omsöm tycks flera partier sakna just denna träffsäkerhet. Vissa passager är nämligen alldeles för högtravande och rent ut sagt långtråkiga. Eller är det måhända jag själv som inte orkar ta till mig MF's mångbottnade och starkt symboliska budskap? Möjligen. En sak är säker: visionen och insikten finns där, någonstans band bokstäverna, orden och meningarna. Men för att fullkomligt vaska fram dessa guldkorn krävs tålamod, koncentration och - kanske framförallt - ett antal omläsningar.

ninaemilia *

2010-05-24

Vissa strofer och stycken var så innehållsrika och klarsynta att jag häpnade och läste om. Det var svårt att hänga med på vad som egentligen skedde, var de stod och relationerna. Växer säkert på att läsas igen. Men själva fragmenteringen av handlingen, upplösandet av systemet, upphöjde de inre dialogerna till att bli oerhört krispiga, nästan magiska.

FranZone c”,)

2010-02-15

Svepande penseldrag med mycket salt stänk! Krävande spretiga meningar med mycket "tuggmotstånd" som belönar!

2010-02-12

Jag blev så uttråkad av denna inre monolog om nästan ingenting.

Kristina Passad

2010-01-05

En alldeles fantastisk roman och ett av de starkaste argument mot krig jag någonsin läst!

miranda åkermalm

2009-10-06

Rolig vetenskaplig analys om varför kvinnor är så underrepresenterade inom litteraturen. Dagens sanning men Woolf var tidig med att sätta ord på det. Språket självklart och ironisk. Uppfriskande läsning, det har funnits kvinnor i alla tider som stått upp och försvarat sina systrar.

Christian Rydberg

2009-08-17

Lite väl lågt betyg måhända, men jag hade förväntat mig så mycket mer. Stundtals är det riktigt stort för att i nästa stycke helt gå vilse i sin egen prakt. Jag är rädd att det var just mina förväntningar som förstörde. det och en för mig för spretig rollista störde mer än de finflätade tankegångarna, utvecklande monologerna och lysande symboliken fick ta plats.