Ett eget liv

Axelsson, Sun

| 2000

I de delvis självbiografiska romanerna Drömmen om ett liv, Honungsvargar och Nattens årstid skildrar Sun Axelsson en nyfiken och sårbar ung kvinnas utveckling. Hon växer upp på fyrtio- och femtiotalet i en borgerlig familj där hon formas till något annat än det hon själv innerst vill och är. Men hon kämpar för rätten att leva sitt eget liv, och söker en tillvaro som erkänner verklighet och dröm som lika sanna.     De tre romanerna kom ut på sjuttio- och åttiotalet och fick med sin personliga skildring av en kvinnas väg till kärlek och skapande ett stort gensvar, inte minst från många kvinnliga läsare. Med humor och poesi berättar Sun Axelsson sin själs biografi ¿ ett äventyr av förtvivlan och livsglädje, mörker och ljus.

Merja A

2013-07-24

En intressant självbiografisk roman av Sun Axelsson som gick bort 2011. Barndomen var psykiskt jobbig pga en väldigt sjuk mamma. Förhållandet mellan far och dotter fungerade inte heller alltid så bra. Läsning som jag rekommenderar.

2011-02-07

Utdrag ur boken: "Jag kan inte längre komma undan en djupare konfrontation med mitt förflutna. En sådan process eller helvetesvandring i det förgångna gör fruktansvärt ont. Det är inte som i Dantes "Inferno", att de andra själarna pinas, utan man sitter där själv, inte heller som straff för egna ogärningar, utan som straff för andras. "

2011-02-07

Född 1935 berättar hon här om en olycklig och orolig barndom i Göteborg och om sin tonårstid i Stockholm, då hon drömde om den stora kärleken och om att få erkännande som poet.