Ett delat mysterium

Hannah, Sophie

När Hercule Poirot återvänder hem efter lunch en dag finner han en arg kvinna som väntar utanför hans ytterdörr. Hon kräver att få veta varför han har skickat henne ett brev som anklagar henne för mordet på Barnabas Pandy. En man som hon inte känner eller någonsin har träffat. Poirot har själv aldrig hört talas om Barnabas Pandy och har inte anklagat någon för mord. Gripen av händelsen går han in, bara för att finna att han har ännu en besökare som väntar på honom. Det visar sig vara en man som påstår sig ha fått ett brev från Poirot den morgonen som anklagar honom för mordet på Barnabas Pandy. Ett delat mysterium är Sophie Hannahs tredje deckare med den omisskännlige Hercule Poirot i huvudrollen. I detta finurliga mordmysterium får vi återigen möjlighet att följa Agatha Christies mest klassiska karaktär i en gåta som inte lämnar någon oberörd.

A Bookaholic Swede

2018-11-11

Jag älskar Poirot TV-serien med David Suchet. Jag har emellertid aldrig läst en Poirot-roman innan jag läste denna. En bok som inte ens är skriven av Agatha Christie. Det är nog bra att jag inte har läst de ursprungliga romanen eftersom jag inte har något att jämföra med. Men jag måste säga att jag var imponerad av historien. Humor, mysteriet och att försöka ta reda på vem skickade breven innan Poirit listade ut det.

Jag kunde verkligen se David Suchet som Poirot framför mina ögon under berättelsens gång och jag var verkligen fängslad av berättelsen och bokens stil tilltalande mig. Jag gillar särskilt början när Poirot anklagas av flera personer för att vara författare till flera brev som hävdar att just han/hon var en mördare av en man som heter Barnabus Pandy. Poirot tog allt i strid (inte) och försökte snabbt förklara att han inte alls var den som skrev breven vilket inte var lätt då de var så upprörda att de knappt lyssnad på honom. Och då måste han själv försöka ta reda på vem som skrev breven och om någon dödade stackars Barnabus Pandy.

Denna bok fick mig inte bara att vilja läsa de två tidigare böckerna av Sophie Hannah, nu vill jag också läsa böckerna av Agatha Christie. Detta är en riktigt bra bok och jag rekommenderar det varmt!

Underhållande, spännande och fängslande!