Ett bräckligt liv

Redin, Göran

| 2016

Storslaget romanepos om svenskt 1600-tal »Redin har en utsökt känsla för beskrivande detaljer, som ger trovärdighet åt tidsmiljön ... alla tre böckerna känns fullödiga och välkomponerade ... Jag vill egentligen inte jämföra med Lars Widding och Rune Pär Olofsson men gör det ändå. Redin är bättre.« Corren Stormaktstidens Sverige präglades av ett omåttligt självförtroende hos den styrande makten. Bondpojkar skeppades iväg för att dö som soldater långt hemifrån samtidigt som enorma rikedomar fördes hem till landet. Ett bräckligt liv är den tredje fristående delen i Göran Redins storslagna epos om familjen från Lövberga gård i Östergötland. Sverige är fast i kriget, och syskonen från Lövberga har skingrats för vinden. Erik kämpar sida vid sida med den svenske kungen på slagfälten i Tyskland och hans tvillingsyster Karin bär på ett oönskat barn samtidigt som hon söker sig fram i...

Krister Cronqvist

2021-10-27

Karin Axell

2018-12-17

Nu mina vänner, nu har jag verkligen hittat något intressant jag kommer att följa så länge denna bokserie finns, sommaren 2018 gav mig en lika het serie som sommar.

Spänning, cliff hangers, skildringar, blyg kärlek, förödande våld, men ändå stark vilja till överlevnad, you name it!

Här finns en humor jag fullkomligt älskar! Här finns historia, som jag också älskar! Bra beskrivna händelser som absolut fångar mitt intresse ideligen.

Göran Redins serie om syskonen från Lövberga gård är helt klart ett fynd och rekommenderas varmt. Hoppas nu inte denna författare fastnar i något återupprepningsträsk som är så lätt att hamna i när man hittat nåt bra och läsarna vill ha mer.

Solveig Andersson

2017-07-31

Göran Redin är en briljant författare inom historiska romaner. Den här liksom de två tidigare delarna är helt superb. Läs den!