Ett annat liv

Enquist, Per Olov

| 2008

Vinnare av Augustpriset 2008 för Årets svenska skönlitterära bok Liksom Strindberg skrev om sitt liv i tredje person, i Tjänstekvinnans son, skriver PO Enquist om sig själv som "honom", den faderlöse lärarinnpajken från Hjoggböle, tidig medlem i nykterhetsorganisationen Hoppets här och lovande höjdhoppare. Han, som mest satt ensam och ritade kartor, förvånades senare över hur lilla Hjoggböle fick lika många författare som spenar på ett kojuver. Han, vars barndoms värld inte sträckte sig längre än till Bureå, skulle komma att resa och leva en stor del av sitt liv utomlands. Berlin, New York, Paris, Köpenhamn. Pjäsen Tribadernas natt förde honom ända till Broadway. Men mitt i framgången en framväxande personlig kris. Som författare ett stort internationellt genombrott. Men när allting gick så bra, hur kunde det gå så illa. Ett annat liv är den dramatiska historien om...

Ingrid

2022-10-29

Bra

Ingrid Selnes

2021-02-22

En av våra största berättare. Men allt var inte lika intressant att läsa om i denna självbiografi.

Ingrid Selnes

2021-02-22

2020-07-14

P O var en av våra största författare. hans språk är så levande och poetiskt. Här en självbiografi som i långa stunder är riktigt intressant men andra delar känns lite tjatiga. Framförallt första åren i hans författarskap innan och när han slog igenom är verkligen bra men andra delen om hans alkoholism känns mer tradig på något sätt.

Sofia S

2014-07-24

Sitter och fnissar, PO Enquist är en norrländskt torr levande tall. Min humor! Vill bara gå runt där inne i hans litteratur.

G Anna G

2013-09-25

Framför allt så fick den mig att vilja läsa lite av de gamla av hans böcker.

Elin O

2013-07-01

Jag är sedan länge övertygad Enqvistist. Beskrivningen av den Västerbottniska myllan är innerligt kännbar och samtidigt ödmjukande: hur stor en människa än blir är man inte mer än just en människa.

Ingeborg Amnéus

2013-05-26

Fantastiskt bra självbiografi, och jag tror att det gav lite extra att höra författaren själv läsa den.

Nicholas Jacobsen

2012-05-29

Det var en besvikelse. Endast sista femtedelen var riktigt intressant och gripande. I övrigt mestadels neurotiskt biktande som för mig bara är tröttande. Förstår inte hur boken kunde föräras Augustpriset, fullkomligt obegripligt. Jag har även läst Livläkarens besök som jag tycker är ett mästerverk, ville bara tillägga det.

Viveca Sten

2012-05-21

Jag lyssnade på den här boken som P O Enqvist själv hade läst in. Det gav en extra dimension till berättelsen, att höra författarens egen röst.

Kattis #

2012-02-20

Han skriver ju bara så bra!!!!!!

Gun Petersson

2011-06-30

En stark upplevelse att höra författaren själv läsa boken om sitt liv. Andra delen drar ner betyget, där finns inte samma närvaro som i del 1 och framförallt i tredje delen som trots det tunga innehållet bitvis är rolig och hela tiden mycket intensiv.

Lars Andersson

2011-05-16

Fint språk. Bitvis intressant, bitvis mindre intressant.

Karin Löfstrand

2011-05-11

110511: Vackert och fint språk om en man som lyckats ta sig i kragen och förvalta sin begåvning. Tyvärr är jag personligen inte så inne på "biografier" vilket detta nästan kan klassas som, därav enbart 3 i betyg.

Michael X

2010-11-21

PO har fyllt 70 och det börjar bli dags att sammanfatta det hela. Men lille PO, för 70 är ju nästan samma som när man var 7, är rädd, eller bara vill undvika att behöva försvara sig. Han minns ju att han varit kontroversiell, vet att hans stora framgångar kan bli ifrågasatta och tänker också på sin långa kamp med spritdjävulen...

Men detta borde väl en språkakrobat som han kunna lösa... Han gick ju i hamn med att i Livläkarens besök (tror jag att det var) bara använda 'pluskvamperfekt' boken igenom. Visserligen missade jag poängen med detta grepp och missade också den halvmening i 'perfekt' som hela övriga boken säkert var relaterad till...) Här består det inte särskilt avancerade men konsekvent genomförda språkliga greppet av att han kallar sig "han", boken igenom. Fast det är inte han själv... utan hans hemliga kompis, som han hade uppfunnit åt sig själv, som berättar om honom och befriar honom från besväret av att redovisa hur minnet arbetade och från att döma i egen sak. Hans kompis, den anonyme berättaren som vi inte får veta någonting om, kommer med de optimala formuleringarna där lille/gamle PO skulle kanske fastna i invecklade och ändlösa förklaringar, som kanske skulle låta som konstruktioner och bortförklaringar. Istället får vi snabba och effektiva genomgångar av alla viktiga punkter i hans liv (fram till hans seger över spritdjävulen), allt som PO kommer ihåg att hans kompis inte skall glömma bort... Och han, liksom PO, är en duktig språkakrobat som snällt (det är viktigt...) och lågmält får verkligheten, livet, beskrivet som PO vill.

Och hur är berättelsen, boken (när man kommer över "det berättartekniska greppet")...? Ganska bra. Som flera har sagt, särskilt beskrivningen av sin barndom och sin alkoholism som är intressanta. Men jag saknar alltså PO som berättare av sin egen historia, att se honom kämpa med minnets egenheter och begränsningar och minnena själva, och med projektet 'livet' och 'karriären'...

Michael X

2010-11-21

(som tillägg till min 'recension' av boken:)

Jag gillar ljudböcker och detta var här en tillgång - Ett annat liv som ljudbok, i författarens uppläsning, är en upplevelse och med Enquists intonation hjälps man att förstå honom, inklusive hans lågmälda ironi.

Maria Lindh

2010-09-11

Framförallt början av boken är riktigt bra. Tills något slags teaterliv i USA återupplevs och jag somnar. Sen vaknar jag igen i när författaren åker in på rehab. Smårolig, underlig och kommer på mig själv med att tänka på händelser i den, långt efter att jag läst den. Därav det höga betyget.

Urtråkig - hade förväntat mig mycket.

Ulf Pettersson

2010-08-09

en utelämnande bok som man kan följa tidsmässigt, den är välskriven och nyanserad

Catherine Nyström

2010-08-06

Efter att ha läst den första gången så gav jag den fyra stjärnor. Nu har jag läst om den, ungf ett år senare (eller kanske två). Nu är den en självklart femma! Förstår inte riktigt varför jag bara gav den fyra första gången men det kan ha att gör med de stora förväntningar jag hade. I vilket fall som helst så är herr PO mästerlig, som mina andra favoritvästerbottningar Sara och Torgny.

Gunvi Lundqvist

2010-08-03

Ett annat liv hörde till min sommarläsning och att göra en biografi i tredje person gillade jag inte. P O fastnade liksom inte som jag hade förväntat mig. Ytligt beskriven blir alkoholproblemen, han ger inte allt. Kvar blir stackars liten som är så stor. Läsvärd dock, läsaren tilldelas en hel del P O och det var väl meningen, men den berör inte.

Karin D

2010-07-31

Jag hade väldigt höga förväntningar på boken men tyckte att den var väldigt trög och långtråkig. Jag gillade inte heller PO E:s sätt att skriva om sig själv i tredje person - kändes ganska pompöst. Att den över huvudtaget får en trea av mig är för att det fanns partier som var alldeles strålande, men de var för få för att kompensera de 530 tröttsamma sidorna.

Anders Bergqvist

2010-07-18

Hade väntat mig mer av denna upphaussade bok. Det är egentligen bara dom ca 100 sista sidorna som väcker något intresse och inte ens då blir beskrivningen särskilt personlig. Skildringen av den alkoholism, som tydligen varit/är fallet, görs i själva verket på ett ganska kliniskt vis och man får inte ta del av ens en bråkdel av de våndor han nog ändå fick gå igenom. Dom 400 första sidorna känns på något sätt som transportsträcka till de sista 100 som blir något av ett antiklimax.

Pelle Martinsson

2010-05-08

Den första delen är mästerlig, bland det bästa jag har läst på länge. Del två och tre är också oerhört bra, men jag fann dem inte fullt lika medryckande och sammanhållna. Snudd på toppbetyg, och en given rekommendation.

Tommy Derngren

2010-04-09

Det här är nog den bästa boken jag läst de senaste par åren. PO har berättarens begåvning och spjuverns sinne. Särskillt livets undersidor har komiska fasetter för den som vill se, och kan berätta. Slå av teven och läs en bok, läs den här boken.

Solveig Andersson

2010-03-14

Jag har alltid gillat Enqoist. Ett annat liv är nog hans bästa bok. Missa inte den!

Eva Fresk

2010-03-12

Rolig ! Att dessutom lyssna på ljudboken där P O Engquist läser själv är underbart!

Helena Rehn

2010-03-07

En bok som man "lever" med. Blir ett med. POE läser sin egen text så bra så man nästan "ser" handlingen och personerna.
Boken innehåller så mycket av värme, trygghet,framgång , ensamhet, och annat elände så jag hade svårt att komma ur dess grepp.

2010-02-27

En hjältesaga. Endast de sista 100 sidorna är värda ett Augustpris. Måste erkänna att jag finner författaren ganska osympatisk.

Kenneth Olausson

2010-02-10

Har Enquist skrivit en memaoarbok? Knappast. En rent skönlitterär bok då? Nej. Snarare tror jag man kan säga att författren PO Enquist skrivit en biografi över den levande människan PO Enquist. Och gjor detta mycket bra. Läs den - och bli påmind om vilken styrka en människa kan ha.

Maria Sohlman

2009-12-28

Enqvist är en stor humorist enligt mig. Berättelserna från Hjoggböle är väldigt komiska och rörande, halva boken lysande ... sedan verkar det som om det är alltför smärtsamt att beskriva förfallet. Eländet blir liksom lite distanserat, som om han VERKLIGEN skriver om någon annan än sig själv. Synd, man når inte riktigt in i smärtan. Därför bara en fyra.

Jag ville bara gråta när boken var slut. Bara för att den var slut. Åh, vad jag älskar Enquist!

Camilla Bengtsson

2009-09-03

Orkade inte läsa hela boken, blev för tråkig helt enkelt

Peter Jungerfelt

2009-04-27

P O Enqvist har jag aldrig läst förut. Inte sett någon av hans pjäser. Det är mest min vurm för självbiografier som gör att jag kastar mig på mig hörlurarna och lyssnar till hans egen uppläsning.

Det blir många starka och bra timmar. Bokens andra del upplever jag som lite fladdrig och osammanhållen.
Det gör nu inget. Barndomsdelen och skildringen av vägen in i och ur tung alkoholism är mästerlig