Ett annat jag: Projekt Gemini

Lidbeck, Petter

I en explosion i centrala Stockholm dör en trettonårig flicka. Hennes vänner, Amanda och Rasmus, klarar sig av en ren slump. Ändå är faran långt ifrån över. För det man först tror var ett terrorattentat visar sig snart vara del av en djävulsk plan. Och för Amanda har helvetet bara börjat ... Storslagen debut av den nya duon Carin Gerhardsen och Petter Lidbeck, som båda är författare till flertalet framgångsrika böcker. Ett annat jag: Projekt Gemini är deras första gemensamma bok, och här tas slukarläsaren med på en hisnande jakt runt hela Europa.

2019-09-03

Ett annat jag är debuten för Carin Gerhardsen och Petter Lidbecks samarbete tillsammas. Var för sig har de båda släppt många framgångsrika böcker. Boken handlar om trettonåriga Amanda som nyss mist sina föräldrar i en bilolycka. Nu hamnar hon precis bredvid en explosion i Stockholm där hennes bästa vän Malin dör. Snart visar det sig att det var Amanda som var målet och hon är fortsatt i stor fara. Det märks att författarna är vana att skriva böcker som har ett bra driv framåt. Boken håller ett högt tempo rakt igenom, ibland nästan så mycket att den känns aningen forcerad. Det märks även att det är två författare som skriver, ibland blir läsningen lite hackig och får inte riktigt det fina flyt jag önskar. Boken har en intressant handling som tar Amanda ut på resa i hela Europa. Amandas moster Bim är med en hel del i boken och jag gillar inte att hon hela tiden benämns som tjock, hon benämns som tjocka tanten flera gånger och äter sallad för hon säger själv att hon är tjock. Lite onödigt i en barnbok som riktar sig mot 9-12 år, att ha med en vikthets redan där. Men Ett annat jag är underhållande och spännande läsning för slukaråldern, det går inte att sticka under stol med. Ska bli roligt att följa deras fortsatta samarbete framöver!

Spännande, stark & fascinerande!