Ett amatöräktenskap

Tyler, Anne

| 2005

Av författaren till hyllade böcker som Lapptäcksplaneten och Den tillfällige turisten "Äktenskapet är som ett träd", säger Paulines mamma, "ett fruktträd med olika sorters frukter inympade på stammen. Det kan vara udda kombinationer - som äpplen på ett plommonträd - men de växer ihop, och sedan går det inte att sära på dem utan att vålla ohjälplig skada. Och nog kan Pauline och Michael framstå som en udda konstellation. Michael är allvarligt lagd, eftertänksam och rationell, medan Pauline är en impulsiv och temperamentsfull romantiker. Deras äktenskap varar i trettio år, men växer samman gör de aldrig - varken i glädjen över sina tre barn, eller genom den sorg som drabbar dem. De förblir, med Michaels egna ord, amatörer på äktenskapets område. Anne Tyler ger än en gång prov på sin erkända förmåga att skapa romanfigurer som känns levande och äkta. Genom...

2015-12-31

Höjer betyget till en 5:a!

Solveig Andersson

2015-10-11

En kanna nybryggt te, hembakade scones och Anne Tylers, Ett amatöräktenskap. Kan helgen bli bättre? Svaret är nej. Jag har njutit. Fem solar.

2015-08-12

När jag väl kom in i boken så kunde jag omöjligt sluta lyssna. Väldigt bra och engagerande roman med en viss humoristisk underton. Min första Anne Tyler roman- men definitivt inte den sista! Dessutom väldigt väl uppläst av Odile Nunes! Stark 4:a! Kan varmt rekommenderas!

Izabela Horn

2012-07-20

Jätte bra historia , rekomenderar den .

Maria Nordström

2010-03-02

Charmig.

Lydia Mattsson

2009-10-03

Jag gillar att en bok handlar om ett helt liv. Inga tråkiga detaljer utan rakt på sak. Perfekt för det stadiet i livet jag befinner mej.