Et kort ophold på vejen fra Auschwitz

Rosenberg, Göran

| 2012

Flag from da

En dag i august 1947 står David Rosenberg den mand der senere skal blive forfatterens far af toget i Södertälje. Det er sidste stop på en lang rejse fra Auschwitz og nazisternes udryddelseslejre i Polen og Tyskland. Her i den lille by i det gryende moderne Sverige genforenes han efter et stykke tid med sin ungdoms elskede. Sammen forsøger de at begynde forfra skabe sig et nyt liv og stifte familie. Men skyggerne fra fortiden indhenter ham.  Göran Rosenberg en af Nordens betydeligste journalister og debattører har i denne uforglemmelige bog skrevet en dybt personlig beretning om sin polsk-jødiske fars vej fra Auschwitz til Södertälje den lille svenske by med den store lastbilfabrik hvor Göran Rosenberg selv kom til verden i 1948 året efter farens ankomst. Bogen er en yderst omhyggelig journalistisk dokumentation af farens rejse fra Lodz Auschwitz Nazityskland og til Södertälje....

Henrik Johansson

2021-10-24

Att överleva men att inte leva. Gripande om vägen från Auschwitz

2021-05-12

Viktig tidsskildring om en tid och ett beteende som vi aldrig får glömma. Tyvärr har vi glömt då mycket av det som beskrivs i boken om upplevelserna i Sverige upprepar sig just nu. Saknar den fina prosa som stora författare besitter. Detta är skrivet av en journalist och språket är därefter. Stark 3:a

Mats M

2017-04-18

Bra stämning i boken och skicklig på att få fram budskap, men blev lite för mycket detaljer till slut

L A

2016-05-01

Intressant och bra men väldigt seg. En bok man läser en bit ur och sedan tar en paus

Sara Johansson

2016-04-24

Språkförbistringen. Inte den mellan polska språket och svenska språket. Utan den mellan vad föräldrarna varit med om och det som omvärlden inte varit med om. Att inte kunna leva med sina upplevelser från kriget.

Individen måste glömma, men kollektivet måste komma ihåg.

Lena L

2015-06-05

Gripande, saknar ord...

Inger Jonsson

2015-02-11

En viktig dokumentation! Vi får aldrig glömma!

Jessica S

2014-12-29

Så personligt och så vackert, en njutning att läsa trots handlingen. Intressant att få en inblick i hur det var för överlevande. Enda nackdelarna är att det är lite segt och att det känns som att man blir lite skriven på näsan på slutet när det gäller ersättning eller inte. Men fantastisk bok.

Sara Frimodig

2014-04-16

Det är en så otroligt fascinerande och hemsk historia, berättad på ett fint sätt.

Ann Simonsson

2014-03-23

Lyssnade inte klart.. Kan ev bli aktuell senare!

Teresia Kjellgren

2014-01-30

En annorlunda bok om förintelsen. Samtidigt som det är en väldigt gripande historia om förintelsen är det en historia om Sverige under åren efter kriget och om att växa upp med två föräldrar som utsatts för Hitlers Nazityskland. En viktig bok om ett mörkt kapitel i vår historia som vi inte får glömma och absolut inte förneka! Läs den!

Eva Pettersson

2014-01-08

En bok som berör och dröjer sig kvar i tankarna. Lite omständligt skriven ibland, och med långa utläggningar om sidospår till huvudhistorien, men det vägs upp av historien och berättandet i stort.

Tveklöst bästa boken jag läst om förintelsen. Så otroligt vacker, fin, djup, skrämmande, stark och viktig. En enorm hyllning till en älskad far och en djupdykning i inte bara förintelsen utan världen som den var då. Läs den!

Nettan Holmér

2013-12-13

En vacker bok om ett allvarligt ämne, beskrivet på ett nytt sätt. Språkligt är boken fantastisk.

Göran Björnhag

2013-11-20

Rapsodisk, hoppar tidsmässigt och fyllt med citat som hackar sönder berättelsen. Men bra berättelse om hur det var både före och efter ankomsten till Sverige.

Per Berger

2013-10-29

Jag deltog en gång i en kör vars dirigent med mycket små handrörelser, ja bara med fingrarna ibland, fick oss att lyssna maximalt, att prestera maximalt. Göran Rosenberg får på ett liknande sätt, med sitt pregnanta, vackra och återhållsamma språk, med sig läsaren genom oerhörda händelser/upplevelser. Tala om att ge läsaren möjlighet att läsa mellan raderna...

Klara Antonsson

2013-10-27

Vill tycka att den är bättre, men den är helt enkelt för seg för mig!

Gunnel Lindström

2013-10-26

Hade antagligen alldeles för höga förväntningar på denna bok. Svårt att bli berörd för mig när boken till för stor del består av fakta och siffror. Mer reportage än skönlitteratur, vilket ju är bra om det är det man vill ha.

Nicholas Burman

2013-10-20

Infriar förväntningarna.

Solveig Lindkvist

2013-09-05

Väldig trög start men tar sig efter halva och då kan man inte lägga den ifrån sig

Antingen hade jag alldeles för hög förväntan på denna bok, eller så var den verkligen långtråkig (de första 200 sidorna var sega att ta sig igenom med all fakta, årtal, namn, platser, statistik..) men de sista 100 sidorna gjorde det värt att ha läst ut den. Kunde dock vart mycket kortare alternativt inte fullt så detaljerad utan att missta trovärdighet. Nä. Besviken helt enkelt, men bra intention av författaren.

Cecilia Sollenby

2013-08-20

Jag älskade författarans sätt att hantera språket i boken och hur han skrev till sin far, och inte om honom. Väldigt känslosam och jag var tvungen att lägga ifrån mig boken några gånger när det blev för smärtsamt. Speciellt i avsnittet om Ghettot och Wöbbelin.

Anki Vincent

2013-07-28

Säkert bra men jag tycker den var trögt skriven så jag gav upp....

Evert Nilsson

2013-07-18

Blev positivt överraskad över Göran Rosenbergs sätt att disponera handlingen och använda språket. En skrämmande tid som satt sina spår ända in i vår egen tid.
Chaim Rumkowskis öde och beslut är omskakande. De som tvivlar på förintelsen borde likt de tyskar som tvingades se en del av konsekvenser av förintelsen, tvingas att konfronteras med boken.

Carolina E

2013-06-17

Bra språk och viktig bok!

Eyez Only

2013-06-03

Förlåt. Jag vill verkligen ge den här boken ett högre betyg. Mitt hjärta känner att boken "förtjänar" mer än en trea. Men tyvärr känns berättelsen tungläst, den flyter inte på av sig själv och jag kommer på mig flera gånger med att liksom pusta av ansträngning under läsningens gång. Det är möjligt att det faktum att berättelsen är skriven i du-form som försvårar det hela. Generellt har jag svårt för den typen av skrivande. Samtidigt är det en del av det som gör just denna bok så gripande. Det är inte bara en berättelse OM författarens far, utan även TILL honom. Författaren vänder sig direkt till sin pappa i ett samtal om faderns förflutna, hans känslor för sin familj och även sonens egna känslor och minnen från deras tid tillsammans. Det är mycket gripande, rörande, sorgligt och jag grät. Så jag vill poängtera att det är inte berättelsen som sådan som genererar ett "medelmåttigt" betyg. Men jag känner att jag måste vara ärlig i min betygssättning och bedöma alla aspekter, och då måste jag trots allt väga in även själva läsupplevelsen. I det här fallet var det tyvärr så att boken kändes alltför tung och svårläst emellanåt, trots att den varken är tjock eller har ett komplicerat språk. Men jag fick helt enkelt inte känslan av att bara "dras med" i boken, att flytta in i berättelsen av berättelsens egna kraft. Istället fick jag själv kämpa aktivt för att ta mig igenom. Förlåt, som sagt. Men så är det.

2013-05-14

I mitt tycke ganska tråkig. Högtravande språk. Handlar för mycket om stadsplanering och byggandet av folkhemmet. Ibland griper den tag men allt för sällan.Men jag förstår att det är en viktig bok och att det som händer efter frisläppandet bör komma fram.

eva arkelid

2013-04-06

mycket bra och känslomässigt stark bok

Susanna Svanberg

2013-03-25

Intressant och gripande historia men det blir aldrig spännande och det har tagit mig dryga tre månader att läsa ut boken.

Stefan Wern

2013-03-01

En del nytänkande litterära krumbukter, men också ett ganska tjatigt grepp efter ett tag. Göran Rosenberg ÄR pretentiös, så har det alltid varit och så är det nu också. Men visst griper historien tag ibland, speciellt avsnittet om Wöbbelin. Ett starkt öde, men tyvärr en något "träig" prosa. Hade nog vunnit på att marknadsföras som reportagebok istället för skönlitterär.

Elisabeth Karlberg

2013-01-19

En otroligt välskriven bok med en annorlunda vinkling av effekterna av 2:a världskriget. En bok jag varmt rekommenderar.

Camilla Ask

2013-01-07

En bok som bara måste läsas (eller lyssnas på).

Emma Kindholm

2013-01-04

Upplevde språket som ganska jobbigt att läsa, ingen lättsam bok precis men intressant handling!

M W

2012-12-12

Bra

Mattias Lönnebo

2012-11-26

Helt klart en bra sakprosabok. Men jag tror faktiskt att den hade vunnit mycket på att kortas ned, redigeras och bearbetas ytterligare. Jag blev faktiskt lite överraskad av alla utvikningar om Södertäljes stadsplanering.
Ämnet om förintelsen, sorgen, att byta land osv är oerhört viktigt och jag är glad att boken skänker uppmärksamhet åt dessa frågor i en tid av ökande antisemitism.

2012-10-30

Jag citerar Mikael van Reis i Svd: " ... denna energiskt spårsökande och noggrant sammanfogade bok som är som hybriden av roman och resa, barndomsskildring och kärleksberättelse - och som framför allt är en sorgesam undertsökning." - Vad än Augustjuryn påstår så är detta sakprosa och inte skönlitteratur. Berättelsen är frustrerande i sin sammansättning och ofullkomlighet och just detta bidrar till att författarens sorg blir så tydlig utan att direkt uttalas. Jag läste bara början (väldigt mycket om Södertäljes stadsplanering) och slutet om faderns sammanbrott och självmord. Särskilt avslutningen är mycket läsvärd.

Merja A

2012-10-17

Göran Rosenbergs berättelse om hans föräldrars öde sedan de forslats från Lotz till Auschwits är sakligt och journalistiskt skriven. Kärleken till föräldrarna och särskilt fadern som boken mest handlar om är väldigt påtaglig. Boken är viktig på flera sätt. Vi får aldrig glömma!

Ida

2012-08-30

Jag hade svårt att komma in i boken. Tyckte inte om "upprepningarna" och meningsuppbyggnaden som satte käppar i läsflödet. Men när man väl kommit in i boken till den del där Göran påbörjar att repa upp historien om hur fadern tar sig från Auschwitz till Södertäljde blir det riktigt riktigt bra. Och det är det som jag gillar med denna boken. Skönlitterärt men ändå journalistiskt berättande.

Gunvi Lundqvist

2012-08-16

Läsvärd för alla och envar. Tiden är närhistoria och borde beröra oss alla. Författaren har gjort ett otroligt "resörsarbete" med att besöka olika platser, fått dokumenterat fakta. Dessutom beskrivs livet i Sverige på ett igenkännande sätt även om läsaren inte bott just där. Tiden är igenkännande. Grymheterna som skedde i ghettot och i koncentrationslägren har vi svårt att förstå, även när det är kort tid sedan. Vi får aldrig glömma.

harriet karlsson

2012-08-06

Maria L

2012-08-03

Helt ärligt: Jag började läsa den här boken bara för att man "ska" läsa den nu, men jag minns inte när jag senast blev så gripen av en bok. Helt enastående!

Maria Jönsson

2012-07-28

En viktig bok. Ett tidsdokument. Ett liv i en tid och från en tid som påverkas starkt av grymma händelser som aldrig får glömmas bort.

Lennart Carlsson

2012-07-28

En mycket gripande bok med ett tragiskt slut!

Maria Eriksson

2012-04-21

Steve Sem-Sandbergs smärtsamma skildring ”De fattiga i Lodz” (2009), handlar om hur judarna i ett polskt getto successivt utplånas av nazisterna. Man kan säga att Göran Rosenbergs djupt personliga bok ”Ett kort uppehåll på vägen från Auschwitz” börjar där den förra boken slutar. Rosenbergs föräldrar, David och Hala blev ”utlevererade” från Lodz till Auschwitz 1944. De överlever båda mirakulöst nog och stiger av tåget vid den nya Platsen (Södertälje) som ska bli sonens uppväxtmiljö. Här formas Projektet att skapa ett helt nytt hem istället för den hemmiljö som utplånats. Föräldrarna gör allt för att passa in i det nya landet, pojken som föds där får ett mycket svenskklingande namn, Göran, och pappan lägger ut egentillverkade bokstäver i trä på golvet för att han snabbt ska lära sig det nya språket.

Författaren har kartlagt hur vägen från koncentrationslägret såg ut och hur de försökte gå vidare efter allt som de utsatts för. ”Den överlevande är ett undantag, hans existens är i själva verket resultatet av en i maskineriet uppkommen driftsstörning” säger Imre Kertész (nobelpristagare och överlevare), och menar att kanske är det just därför så svårt att förlika sig med, vänja sig vid det exceptionella och regelvidriga som överlevnaden innebär. Så blir det för David, skuggorna hinner i fatt honom och han tar sitt liv, när sonen bara är 11 år.

Boken har journalistisk prägel, men även litterära kvaliteter. Vissa delar präglas av reportagets undersökande stil, som när han hittar en tysk efterforskning om slavarbetet i tyska arbetsläger med just den grupp av människor där hans pappa ingick. Eller när han själv besöker de orter där hans pappa har vistats. I övrigt är uppgifterna hämtade från samtal med Hala, sparade brev, dokument och tidningsartiklar. Men därutöver får författaren gräva efter skärvor i minnet efter ”vad barnet förnimmer” för det är visserligen en saklig berättelse, men genom den personliga tonen, där pappan är bokens ”du”, skapar den en stark känsla av sorg och ilska. Själv blir jag starkt berörd av berättelsen, hur de judiska invandrarna bemöttes i Sverige och av hanteringen av den tyska statens utlovade gottgörelse för koncentrationslägrets fångar, vilket innebar att de misstroddes på nytt.
(Publicerad i Norran 21 april 2012)

Emma Salomonsson

2012-04-12

så gripande, välskriven och intressant.