Ester Tagg och Tistelgorms hemlighet

Åslund, Linn

Ester och besättningen på piratskeppet Den flygande holländaren på väg till Hundbukten för att rädda Amelia Sorgmantel. Hon är den enda som kan berätta var Esters föräldrar är, och Ester hoppas att hennes dröm om att återförenas med sin mamma och pappa äntligen kan bli sann. Men så snart Den flygande holländaren landar i Hundbukten får kapten Stålhjärta veta att de måste åka vidare till slottet Tistelgorm, ett slott som är byggt av plankorna och virket från alla skepp som gått på grund utanför den karga ön. Vad är det som pågår? Varför vill Sorgmantel att de ska komma till olika ställen hela tiden? Och kommer de någonsin att hitta Esters försvunna föräldrar? Ester Tagg och Tistelgorms hemlighet är den tredje, avslutande delen i trilogin om piratflickan Ester Tagg.

Gullis lästips

2020-04-05

Berättelsen om Ester Tagg är en otroligt bra och välskriven trilogi med spännande piratäventyr, flygande piratskepp, kvinnliga pirater och fängslade skattjakter.

I trilogin Ester tagg får vi i den avslutande delen ”Tistelgorms hemligt” fortsätta följa jakten efter Ester Taggs försvunna föräldrar. Färden med den flygande holländaren tar Ester och resten av besättningen till ”slottet” Tistelgorm som är byggt av vrakdelar från gamla skepp. De är på väg dit för att rädda kaptenens syster - Amelia Sorgmantel. Hon är den enda som kan berätta var Esters föräldrar är då det var hon som kidnappade hennes föräldrar, när Ester var bebis, nu hoppas hon att hennes dröm om att återförenas med sin mamma och pappa äntligen kan bli sann.

Bokserien Ester Tagg är kapitelböcker som passar perfekt som högläsningsböcker med en fängslade handling uppdelat i korta kapitel där texten levandegörs av svartvita illustrationer med steampunk känsla som förstärker berättelsen och dess karaktärer. Handlingen innehåller även en del specifika ord för skepp och piratliv som göra berättelsen bättre men som även stimulerar ordförrådet.

Här har författaren skrivit normkritisk litteratur med flera stark kvinnliga karaktärer med varierande hudfärg, som alla är starka och modiga, men som även visar känslor som rädsla, oro och sorg, så karaktärer kan ses som förebilder av de unga läsarna.

Ester Tagg är helt klart spännande piratäventyret som alla lågstadiebarn bör läsa där böckerna som ingår i trilogin är ”Ester Tagg och den flygande holländaren” och ”Ester Tagg Sjöormen öga” i den tredje och i den avslutade delen ”Ester Tagg och Tistelgorms hemlighet” knyts serien ihop på ett riktigt bra sätt med fängslade handling och med ett bra avslut.

Detta är tredje och avslutande boken om Ester Tagg, en modig tjej som vuxit upp på ett barnhem efter att hennes föräldrar kidnappades när hon var bebis. Under berättelsens gång har Ester kommit att bli en del av piratbesättningen på ett flygande piratskepp.
I denna tredje del är de påväg till ”slottet” Tistelgorm som är byggt av vrakdelar. De ska leta efter kaptenens syster Sorgmantel - en fruktad piratkapten som har signalerat att hon behöver hjälp. Ester Tagg hoppas att även hennes föräldrar ska finnas där då Sorgmantel är den som en gång kidnappade hennes föräldrar.

Berättelsen om Ester Tagg är en otroligt bra och välskriven serie med äventyr, pirater och hemliga skatter. Vi älskade del 1, blev något besviken på del 2 som kändes som en transportsträcka. Men denna tredje är återigen superbra och knyter ihop serien. Jag högläste boken för A (9,5 år) och vi bägge två tyckte den var riktigt bra. Den är genomgående behaglig att högläsa med fint flyt. Boken innehåller även en del ord specifika för skepp och piratliv som utöver att göra berättelsen bättre också stimulerar ordförrådet.
Åslund har uppenbarligen varit normmedveten när hon har skrivit boken och såväl piratkaptenen som flera andra i besättningen är kvinnor med varierande hudfärg. Hon fastnar inte heller i att skriva samma könsroller fast ”tvärtom” som viss normkritisk litteratur ibland gör. Vilket lätt blir tråkigt och förutsägbart.
Jag gillar att Åslund inte varit rädd för att beskriva sina karaktärer som riktiga människor. Det är helt okej att karaktärer som överlag är starka och modiga - ibland också blir oroliga och ledsna. Eller rent av rädda. För så är vi människor och jag uppskattar att Åslund inte har tappat det i berättelsen.

Texten levandegörs också av illustrationer, Helmersson har enligt oss lyckats otroligt bra trots att bilderna är tryckta i svartvitt. Ofta tycker jag tyvärr att många illustratörers verk tappar lite för mycket när de trycks i svartvitt. Men i denna boken är bilderna så bra att man knappt saknar färgtryck.

En riktigt bra bok och läsupplevelse ur alla perspektiv. Men läs från första boken: Ester Tagg och den flygande Holländaren. Mitt tips är att låna/köpa alla tre böckerna på en gång - ni kommer vilja läsa dem i en stöt direkt efter varandra.

Spännande, rolig & snyggt illustrerad!