Ester Tagg och Sjöormens öga

Åslund, Linn

En dag dyker det upp ett brev på piratskeppet Den flygande holländaren. Det är från Amelia Sorgmantel. Hon berättar att hon är strandsatt med sin besättning och snabbt behöver hjälp. Ester vet att Sorgmantel är den enda som kan berätta var hennes föräldrar är. Hon måste få åka dit! Problemet är bara att kapten Stålhjärta har varit tvungen att pantsätta Den flygande holländaren. För att bli fria från skulden måste Stålhjärta och hennes besättning först hitta den mytomspunna ädelstenen Sjöormens öga

Gullis lästips

2019-03-20

Följ med på ett spännande piratäventyr med kvinnliga pirater, flygande piratskepp och en fängslande skattjakt!

”Efter händelserna i första boken Ester Tagg och Den flygande holländaren har kapten Stålhjärta med besättning det väldigt knapert, då pengarna är slut och humöret hos besättningen är dystert, det blir inte bättre av att de behöver äta skeppskorpor morgon middag och kväll. För att få ihop pengar behöver kapten Stålhjärta pantsätta Den flygande holländaren trots att hon inte vill. För att bli fria från skulden och få tillbaka skeppet måste Stålhjärta och hennes besättning ge sig ut på ett livsfarligt uppdrag för att hitta en legendarisk skatten vid namn "Sjöormens öga". Men är det legend eller verklighet?”

~ Det här är en välskriven bok med spännande handling och härlig humor tillsammans med detaljrika illustrationer i svartvit med steampunk känsla förstärker de berättelsen och dess karaktärer och underlättar även vid högläsning för barn mellan 6 - 9 år när de tar del av det spännande piratäventyret.

Här har författaren skapat flera stark kvinnliga karaktärer, som den tuffa huvudkaraktär Ester och även satt tuffa och starka kvinnor i en vanligen mansdominerade värld, på så sätt skapar författaren perfekta förebilder för barnen, något som jag gillar och vill se mer av.

Nu ser jag fram att ta del av den spännande fortsättningen i den tredje delen för att se om den föräldralösa flickan Ester hittar sina föräldrar med hjälp av besättningen på Den flygande holländaren.

Rolig, spännande & fartfylld!

villa-freja.se

2019-02-13

Ester Tagg är tillbaka i en ny spännande piratberättelse. Här kan du läsa om första delen, Ester Tagg och den flygande holländaren.

Ester är en modig tjej som inte räds den stora, argsinta mannen som försöker ta över den flygande holländaren. Istället är hon listig och slug och kommer snart en stor hemlighet på spåren. Texten är varvad med många härliga illustrationer och boken slutar med en cliffhanger som bara tigger mer.

För barn 6-9 år.

Nu har äntligen fortsättningen kommit i serien om Ester Tagg.
I första boken kunde vi läsa hur den föräldralösa flickan Ester kunde fly från barnhemmet och blev en del av besättningen på det flygande piratskeppet ”Den flygande holländaren”.
Efter händelserna i första boken har Kapten Stålhjärta med besättning det väldigt knapert. Såpass att Stålhjärta måste pantsätta skeppet trots att hon inte vill, för att få tillbaka skeppet måste alla ge sig ut på ett livsfarligt uppdrag för att hitta en legendarisk skatt vid namn ”Sjöormens öga”.

Om ni ej läst första boken bör ni börja med den ”Ester Tagg och den flygande holländaren”. Den var så otroligt bra så vi hade väldigt höga förväntningar på ”Sjöormens öga” som är del 2.
A (8,5 år) beklagade sig på att boken kändes för kort och ville ha fortsättningen i den tredje kommande boken på en gång. Jag kunde absolut hålla med honom att denna boken kändes mycket som en språngbräda inför den tredje (och avslutande) boken. Nu ville A också ha lite mer spänning i boken och både två kände att boken inte riktigt hann komma igång.
Vi hoppas att böckerna så småningom kommer ut som en samlingsvolym då berättelsen skulle vinna på att få läsas i en direkt följd.

Boken är ändå riktigt bra, speciellt när man bedömer den samlade berättelsen ihop med första boken. Den känns otroligt välskriven och är en fröjd att högläsa. Författaren är otroligt duktig på såväl det skriftliga som det kreativa är vår uppfattning. Boken är också väldigt genomtänkt utifrån ett genusperspektiv.

En detalj som A uppskattade mycket i boken är att en viss vuxen karaktär i boken inte klarade av att följa sina egna regler, en detalj som han skrattade till när han diskuterade. I skolans reglerade värld så blev nog den detaljen lite extra rolig.

Boken har också mer illustrationer än väntat av en kapitelbok av denna typ. Och dessa förstärker verkligen berättelsen och dess karaktärer. Vilket också underlättar om man vill läsa boken högt för 5-6-åring som ändå vill ha lite illustrationer för att bibehålla fokus.
Jag som förälder gillar verkligen hur Kapten Stålhjärta illustreras som en äldre kvinna med rynkor.

Överlag är det en bra bok och vi har fortsatt höga förväntningar på tredje delen.