Ester Tagg och Den flygande holländaren

Åslund, Linn

Genom eld och genom vatten Vänta till den mörka natten Djupt under jord har Svartskägg gömt skatten Allting börjar den dag då barnhemsflickan Ester Tagg ser en bild av ett flygande piratskepp i tidningen. Under bilden står det att skeppet Den flygande holländaren ska lägga till vid stadens torg, så att den ökända piratkaptenen Beryll Stålhjärta kan förse sig med mat och förnödenheter innan hon ger sig av för att leta efter Svartskäggs legendariska skatt. Det enda som Ester har kvar efter sina föräldrar är något som Ester tror är en skattkarta. Nu ser hon att skeppet i tidningen är identiskt med det skepp som finns på hennes karta. Kan det vara så att hennes föräldrar finns på Den flygande holländaren? Kosta vad det kosta vill, Ester måste ta sig till skeppet även om det innebär att hon tvingas rymma från Silverskedens barnhem.

Den var spännande för att Ester letade efter sina föräldrar och hon hade en karta som hjälp.

Ulla Englund

2021-06-26

25/6 2021

Gullis lästips

2018-09-11

Barnhemsflickan Ester Tagg är uppväxt och bor på Silverskedens barnhem, en riktigt hemsk plats där den elaka föreståndarinnan Tant Stella bara väntar på Esters tioårsdag så hon ska kunna sälja henne till stadens strumpfabriken. Det enda minne av Esters föräldra är något som Ester tror är en skattkarta, varför hon har den vet hon inte. På baksidan av kartan har någon kluddat något obegripligt text där det står “Genom eld och genom vatten. Vänta till den mörka natten. Djupt under jorden har Svartskägg gömt skatten.” Några dagar innan sin tioårsdag ser hon en bild av ett flygande piratskepp i tidningen. Under bilden står det att skeppet “Den flygande holländaren” ska lägga till vid stadens torg, så att den ökända piratkaptenen Beryll Stålhjärta kan förse sig med mat och förnödenheter innan hon ger sig av för att leta efter Svartskäggs legendariska skatt. När hon ser att skeppet i tidningen är identiskt med det skepp som finns på hennes karta tänds hennes hopp, kanske är föräldrarna ombord på skeppet!?
Nu är det bråttom – Ester måste rymma från barnhemmet och smyger ombord “Den flygande holländaren” i förhoppning att finna hennes föräldrar på skeppet, eller kommer piraterna kölhala henne eller låter de henne stanna? Kan hon rentav hjälpa dem hitta skatten? Det är nu det stora äventyret börjar...
☠️
I Ester Tagg och den den flygande holländaren kastas vi in i en spännande piratäventyr med steampunk känsla, bland zeppelinare- flygande piratskepp, kvinnliga pirater och skattjakter.Detta är en lagom lättläst och spännande och fartfylld berättelse från första början och tillsammans med det härligt detaljrika svartvita illustrationerna är det en perfekt bok för högläsning men minst lika bra till de som nyss lärt sig läsa. Detta är första delen i ett spännande piratäventyr och är planerat att bli en trilogi .Här möts vi av starka karaktärer som den modiga flickan Ester Tagg, den tuffa och kvinnliga piratkaptenen Stålhjärta, den surmulna och misstänkta besättnings kvinnan, Bess och den listiga och snälla kocken, England.
☠️
Detta är ett spännande och välskriven piratäventyr och tillsammans med en grymt bra handling som är ett fartfyllt och innehållsrikt äventyr vävs de yttre händelser tillsammans med Esters egna tankar och upplevelse av situationerna, det skapar en spännande historia som också har ett djup. Jag gillar hur författaren har skapat flera stark kvinnliga karaktärer, som den tuffa huvudkaraktär Ester, men här har författaren även satt tuffa och starka kvinnor i vanligen mansdominerade piratvärlden och satt en snäll och manlig kock i köket och även lyckats fått med olika nationaliteter. Även om boken har flera olika detaljrika och välskapade svartvita illustrationer hade jag önskat att bilderna var färglagda. Nu ser jag fram emot att ta del av kommande två böcker som jag hoppas kommer ut snart.

Rolig, spännande och helt fantastisk!

@barnbokstips

2018-06-24

En spännande bok som ungarna vill höra mer av! Ester Tagg bor på barnhemmet Silverskeden med föreståndaren Tant Stella. Den dag barnen fyller tio säljs de till stadens strumpfabrik. Stella fyller snart tio och vill inte dit. När hon får höra att piratskeppet Den flygande Holländaren är på besök i staden rymmer hon från barnhemmet och tar sig ombord på skeppet. Med sig har hon det enda hon har kvar efter sina föräldrar, en halv skattkarta med ett flygande skepp. Kan hennes föräldrar finnas på skeppet? Kommer piraterna kölhala henne eller låter de henne stanna? Kan hon rentav hjälpa dem hitta skatten? En riktigt bra och spännande bok och ett stort plus för kvinnliga pirater! Boken är välskriven, vilket gör den lätt att läsa. Illustrationerna är i svartvitt men kompletterar texten fint. Texten och illustrationerna får med människor i olika åldrar, storlek, längd och hudfärg vilket gör boken extra bra. Funkar perfekt som högläsningsbok, men också att läsa själv för den som fått lite flyt i läsandet. Det är den första av tre böcker om Ester Tagg. Läsålder 6-9 år.

Idag har jag och A läst första boken om Ester Tagg (kommer bli tre st).
Ester är en 10-årig tjej med mycket GO i, hon blev som liten bebis lämnad på barnhemmet Silverskeden. Det enda hon har kvar efter sina föräldrar är en skattkarta med ett flygande skepp ritad på. En dag läser hon att skeppet "den flygande holländaren" ska landa i staden - ett skepp som visar sig vara exakt likadant som det avbildade skeppet på Esters karta - sedan tar historian fart.
Både jag och A tyckte att denna boken var riktigt bra. Åslund känns som en väldigt duktig författare, boken känns kvalitativt skriven med bra struktur. Tillsammans med en väldigt bra handling som är spännande och innehållsrik. Jag gillar hur Åslund väver ihop spännande yttre händelser tillsammans med Esters egna tankar och upplevelse av situationerna. Det skapar en spännande historia som också har ett djup.
Boken har många kvinnliga karaktärer på ställen man inte skulle förvänta sig traditionellt, så Åslund verkar skriva för att vidga normer och vågar ge många kvinnor med olika personligheter plats i berättelsen - 👍! Karaktären Kapten Stålhjärta är väldigt rolig att läsa kring. En stark hård kvinna som ställer krav om lydnad, men också rättvis och "slåss inte on hon inte måste" - hon har hedern i behåll - eller nåja hon "är ju ändå en pirat". Och i kommande böcker verkar vi även få stöta på Kapten Amelia Sorgmantel som verkar vara en läbbig typ....
Som förälder ler jag lite i smyg när jag ser illustrationen som avbildar piraternas frukostkö - en brokig skara pirater minst sagt. Illustrationerna känns verkligen mitt i prick - samma Ester Tagg och övriga karaktärer man lär känna i texten återfinns i illustrationerna som förstärker berättelsen. A tyckte det hade varit bättre
om illustrationerna hade färg också.
Boken är rik på illustrationer och borde även passa som högläsning i förskoleklass och sista året på förskolan.
A tyckte att boken var riktigt spännande och bra. Åslund skriver även med ett nyanserat språk - det är lättillgängligt för läsaren och förståbart - men innehåller också en hel del begrepp som utmanar ordförrådet. Men de orden får vi i ett sammanhang som gör att vi tar till oss orden - istället för att inte förstå. Snyggt! Oftast så hittar jag något jag tycker är mindre bra med böcker, men denna boken är verkligen välarbetad och genomtänkt. Vi gillade den skarpt och kommer definitivt läsa kommande delar - vi hoppas att det blir mer än tre.
Ett måste för bibliotek och skolbibliotek att köpa in - också ett hett tips som sommarpresent till barn som behöver motivation att hålla uppe läsningen under sommaren. Tummen upp!