Ester Karlsson med K

Olséni, Christina

| 2017

Ester Karlsson, 78 år och änka, bor tillsammans med kakaduan Roland i den välmående bostadsrättsföreningen Lärkan. Livet går sin gilla gång med dispyter om tvättstugan och den trasiga gallerhissen som de mest spännande inslagen i vardagen fram till dagen då Lärkans vaktmästare hittas död i sitt vindsförråd. Polisen konstaterar snabbt att det rör sig om mord och Ester, som behöver fylla sina dagar, beslutar sig för att starta en egen utredning. Med kafferep och vaniljdrömmar nästlar sig Ester in hos både poliser och grannar, i hopp om att finna ledtrådar. När det kort därpå inträffar ytterligare ett dödsfall i fastigheten så går ingen av Lärkans invånare fri från misstankar allra minst Ester själv. Ester Karlsson med K är en humoristisk pusseldeckare skriven av författarna bakom succénserien Mord i Falsterbo.CHRISTINA OLSÉNI är entreprenör och civilekonom med många år i internationella...

Matilda Persson

2021-01-30

Jag råkade läsa uppföljaren innan jag läste Ester Karlsson med K och jag skulle nog vilja påstå att uppföljaren är bättre. Den första boken i serien är däremot inte dålig utan även den en mysig och lättsam pusseldeckare som är svår att lägga ifrån sig, dock hade den nog vunnit på att kortas ner lite. Handlingen i sig är inte särskilt spännande men ibland kan det bara vara härligt att hänga med ett gäng pensionärer. Dock ska jag inte sticka under stolen att Ester emellanåt är ganska irriterande, Arne blir jag däremot aldrig trött på.

Glada Gunvor

2020-11-01

Småtrevlig, men lite tjatig. Lite enahanda med alla gamla karaktärer. Roland var charmig att få följa. Inte så särskild spännande, men helt okej. Uppläsaren var sådär.

2020-04-22

Oföraglig och lättsam.

Jan Banan

2019-09-17

lättsam sak med inte allt för mycket spänning, men med en hög mysfaktor.

Eva Möller

2019-07-07

Ester Karlsson med K älskade jag redan från kapitel ett. Denna bestämda och nyfikna dam som gör sin egen mordutredning när husets vaktmästare hittats död på vinden. Hon misstänker att det är någon i huset som är mördaren. Kanske är det Björn Möller som så gärna vill ta över jobbet som vaktmästare. Toppbetyg och rekommenderas. Läs den! Betyg 5

sannareads

2019-05-19

"Tusen tack, hur kunde du veta att jag gillar den doften?" [...] "Jag var hos Siv och blev klippt och hon berättade. Hon sa även att Arne skulle få ett astmaanfall av den, så det avgjorde saken." ⁣

“Ester Karlsson med K” är en mysdeckare men fullfart rakt igenom! Ester är en 78 årig dam med en unik personlighet, hon är tuff, otroligt hårdhudad och har en mysterilösande gåva. Det är omöjligt att inte tycka om Ester och hennes vänner. Arne med sin hypokondri, Barbro med sin passion för bakning och Roland, kakaduan som älskar vaniljdrömmar. ⁣

Detta är första boken jag läser skriven av Olséni & Hansen och nu undrar jag varför jag inte har tagit tag i att läsa deras böcker tidigare? Författarduon skriver på ett komiskt men målande vis som får mig som läsare att från de första sidorna känna mig som en del av bostadsrättsföreningen Lärkan. Varje karaktär känns unik och de har alla sina egna personligheter och påhitt. ⁣

Jag rekommenderar verkligen denna bok till alla som vill läsa något komiskt men som även bjuder på mysterier och mord. Ester kanske verkar som en oskyldig liten dam men du kommer snart inse att hon har ett eller två ess i rockärmen. ⁣

”Ester Karlsson med K” av Olséni & Hansen får av mig en stark 4/5! Nu ser jag fram emot att lära känna Ester och gänget ännu bättre i “Ett lik i garderoben”!⁣

Anna Christina

2019-03-16

En ganska charmig och lättläst bok.

Madelene H

2019-01-28

Helt okej, men att jämföra med Agatha Christie är verkligen att överdriva. Olséni och Hansen har verkligen lyckats skapa ett gäng osympatiska karaktärer, Ester Karlsson främst bland dem.

Håkan Carlsson

2018-12-11

Detta är författarparet Olséni och Hansens första bok om Ester Karlsson. De har även skrivit serien Mord I Falsterbo, som nu har hunnit att bli fyra böcker, de har jag ännu inte läst men efter denna bok så måste jag nog ändra på det.

Detta är en mysdeckare med en stor bit humor. Den är lättsam och underhållande att läsa. Språket är välslipat och lätt att ta till sig. Vikten ligger på de olika karaktärerna om man får möta och det är nog är som boken vinner mycket på för det är ett rikt register som författarparet bjuder på.

Ester Karlsson påminner mycket om Agatha Christies Miss Marple, hon skulle absolut kunna vara en modern tappning av henne. Ester är en kruttant med skinn på näsan som har åsikter och kommentarer om det mesta. Och det är nog en modern Agatha Christie med humor som jag skulle klara författarparet.

Nästan alla boende i föreningen Lärkan är en udda skara personer. Som t.ex. systerns make Arne som är hypokondriker och brukar ha sitt förmiddagsfika på apoteket och spana in vad andra tar ut för läkemedel.

Den är inte blodig eller våldsam, så för den som vill ha avkopplande spänning men ändå inte åt det våldsamma hållet så är den perfekt. Utan att avslöja för mycket så har den en del oväntade vändningar. Det är ingen superkomplicerad intrig men det är en pusseldeckare med en del olika karaktärer att hålla koll på.

Gorba Tjov

2018-07-27

Underbar bok med Ester Karlsson som egenutsedd utredningsledare i Bostadsrättsföreningen Lärkan. Humor och mord i en skön samklang.

Detta är en pusseldeckare med mycket humor. Ester är en varm trevlig dam med mycket skinn på näsan. Hon vet också hur man får den mest hårdkokta person att mjukna. Dessutom är hon en fena på att lösa mordgåtor.
Denna boken köpte jag och läste när jag ville ha en lite mer lättsam deckare när livet var tungt i vintras. Det var också 2017 års sista bok.
Nu kan jag ta itu med de tjugo jag läst i år ;)

Jag ger boken 4 av 5 i betyg

Solveig Andersson

2018-03-04

Mycket orealistisk, men samtidigt mysig och underhållande utan att det för den saken blir löjligt. 4 Stjärnor!

2018-01-09

Mysdeckare med en rätt osannolik hjälte. Eller ja, hjälte och hjälte. Bra dialog och bra personporträtt. Rolig. Varm.

2017-12-16

Min julklapp till mig själv, och jag blev inte alls besviken. En jättemysig deckare med härliga 78-åriga Esther Karlsson som beslutar sig för att leka amatördetektiv- och samtidigt en rolig komedi, fylld med härliga karaktärer och en kakadua som är beroende av vaniljdrömmar. Jag ser mycket fram emot att få följa karaktären Esther samt hennes mulliga syster Barbro som hela tiden försöker sig på att banta och så svågern, hypokondrikern Arne. Jag tycker att den här boken är den perfekta julklappen att få eller att ge bort.
Mitt slutbetyg blir, en 5:a! Kan varmt rekommenderas!

Kim M. Kimselius

2017-12-08

Ester Karlsson med K är en charmig mysdeckare, lika bra som Badhytten och Fågelskådaren.

Författarna fångar mig direkt och det är svårt att sluta läsa. Ester Karlsson är 78 år och änka. Hon har flyttat till Stockholm för att bo nära sin dotter, men i samma stund som hon flyttar dit får dottern ett jobb i USA och Ester blir ensam.

Hon bor i bostadsrättsföreningen Lärkan i Lund och känner sig väldigt ensam. Tills den dag en av invånarna i huset blir mördad uppe på vinden. Ester sätter igång en egen utredning för att få fast mördaren, vilket gör att misstankarna faller på henne. Snart inträffar ännu ett mord...

Personporträtten är välskrivna och får mig ibland att skratta gott åt någon av de olika karaktärerna. En charmig pysseldeckare som är svår att lägga ifrån sig. Läs den!

Åsa Carlsson

2017-11-23

Ester Karlsson med K kan man nog kalla en deckare i den humoristiska genren. Lite som Bo Baldersons pusseldeckare om Statsrådet ungefär, fast med en sorts djärv och smått misslynt Miss Marple i huvudrollen. Lägg därtill en touch av en Maria Lang-liknande historia, med lite småstadskänsla... voilà, där har har ni det! Bo Baldersons pusseldeckare sätter jag själv som främst i den där humoristiska genren, så från min synpunkt hedrar den jämförelsen. Fullständig recension bokblogg: http://ibokhyllan.blogspot.se/2017/11/ester-karlsson-med-k-av-av-christina.html

Härlig, rolig och fängslande!