ESSAYS IN LOVE

de Botton, Alain

| 1994

Charting the progress of an affair, from first kiss to argument and reconciliation, from intimacy and tenderness to anxiety, this is a wholly modern attempt to define the age-old dilemmas of the heart by detailing the highs and lows of contemporary romance.

Raul Carlson

2012-08-21

Läs den! Alla som någonsin älskat finner lärdomar, perspektiv, reflexioner och underhållning.

Frida W

2011-10-17

en aning seg ibland men himla fin ändå på något vis. inte det bästa jag läst med helt klart okej!

Anna Widerberg

2011-07-12

När Chloe och Alain reser iväg för att tillbringa en weekend på spanska landsbygden blir Chloe hastigt sjuk. Hon får en sån fasansfull huvudvärk att Alain bestämmer sig för att kalla på en läkare.  Doktor Saavedra kommer och lugnar paret: ”Bara lite angschedonia i huvudet, vad annat kan man vänta.”
Chloe hade drabbats av det som Brittiska läkarsällskapet gett namnet anhedoni. Det är en åkomma som liknar bergssjuka och som kan drabba en person som plötsligt står inför insikten att jordisk lycka finns inom räckhåll.

Jag läser Alain de Bottons  Kärlek – en betraktelse och undrar varför lycka skrämmer livet ur oss. Kanske för att om vi välkomnar den och släpper in den så accepterar vi samtidigt vetskapen att vi kan förlora den.

Alain de Bottons bok är genreöverskridande och inte enkel att placera. Både roman och essä samtidigt. Men mycket läsvärd!

Det här med att närma sig en annan människa och inse att i samma takt som den andra människans inre avtäcks för mig så händer samma sak med mitt inre och jag tvingas se mig själv med den andres ögon. Underbart. Och outhärdligt.

Sofie Petersson

2011-06-15

En tänkvärd och fin betraktelse av kärlek.

Teresa Edberg

2010-04-05

En av de där böckerna som verkligen beskriver hur det är. Jag har bara läst en tredjedel och får aha-upplevelse på aha-upplevelse...