Ers Majestäts olycklige Kurt : en roman med verklighetsbakgrund

Samuelsson, Per E

| 2008

Året är 1938. Genom ett grönskande landskap susar en amerikansk lyxbil fram i hög fart. Bakom ratten sitter restaurangdirektör Kurt Haijby, på väg mot sin senaste investering, slottet Trystorp i Närke. Han gläder sig åt att äntligen kunna förverkliga sina drömmar; allt har blivit möjligt tack vare de generösa utbetalningarna från hovet. Vad ingen vet är att Kurt har ett förbjudet förhållande med kungen, Gustaf V, och att det är denna relation som tillåter honom att leva i lyx. Och inte ens Kurt själv förstår vilket ont blod hela historien väcker i maktens korridorer. Rädslan för att den fruktansvärda hemligheten skall läcka ut är stor. Sin värsta fiende har Kurt Haijby i den mäktige överståthållaren, vars intrigspel efter ett par decennier slutligen får honom på fall: på 1950-talet åtalas Haijby för utpressning och hans öde är därmed beseglat. Vem var då denne Kurt Haijby, som fått...

Anders H

2014-01-23

Mycket bra och läsvärd. Rekommenderas!

Ullis N

2012-09-15

Litterärt var den något över medel, men resarchen och framförallt historien är skäl nog för att fascineras. Ibland är det så osannolikt att jag baxnar, samtidigt som jag inser att ja, tyvärr, så här gick det säkert till.

Maria Johnson

2011-11-04

Intressant historia, men otroligt omständigt skriven.

Viveca Palo

2011-03-05

Ju mer jag tänker på den dess bättre blir den. Intressant personskildring, och en bit svensk historia.

Bettan E

2010-09-26

Intressant. En historia som mörkats under lång tid!

2010-02-26

Plump!

Per Appelgren

2009-11-24

Har varit i kontakt med Per E. Samuelsson nu. Kurt Haijby bodde på Nybohovsgränd 19 i Hägersten (eller Liljeholmen?) under 1960-talet.

Per Appelgren

2009-11-23

Någon som vet var i Hägersten Haijby bodde på 60-talet?

Thomas Rosswall

2009-07-22

En intressant och bitvis skrämmande läsning om makten och intriger runt Gustav Vs homosexualitet.