Erövraren

Buthler, Dan

| 2014

Psykopaten och seriemördaren Christopher Silfverbielke har med skrämmande medel lyckats bli frigiven från den slutna psykiatriska vård han dömts till. Nu är han tillbaka med nya djävulska planer i sinnet. I tv-rutan ler han mot det svenska folket och säger: Tack och förlåt! En ny mardröm kan börja. Snygg, charmfull, rik och belevad men samtidigt fullständigt hänsynslös, känslokall, sexfixerad och brutal. Med Christopher Silfverbielke har Buthler och Öhrlund skapat en unik karaktär som inte lämnar någon oberörd. DAN BUTHLER och DAG ÖHRLUND romandebuterade tillsammans år 2007 med mord.net, som sedan dess sålts till tio länder. Deras böcker om Christopher Silfverbielke och kommissarie Jacob Colt har gjort stor succé och blivit mycket uppskattade läsarfavoriter."Diaboliskt bra" Östran "Bret Easton Ellis goes Stockholm Noir, som möter svensk myspyspolis. En litterär frontalkrock...

Maria B

2020-07-28

Lyssnat på ljudboken. Kan inte låta bli att ryckas med och vilja fortsätta lyssna, men med en stor skopa avsmak. Extremt våldsamt och inriktat på sex, våldtäkter och droger. Kan inte låta bli att undra hur författarna kommer på allt...

Sofi Lindberg

2020-07-24

Helena Emanuelsson

2018-09-25

Valentina

2018-08-23

Snygg, charmfull, rik och belevad men samtidigt fullständigt hänsynslös, känslokall, sexfixerad och brutal. Och ändå kan vi inte låta bli att fascineras av hans värld!! Mystiskt.

Markus Åstrand

2016-10-11

Bäst

Annika Sjöström

2016-02-18

Han är ju så dj-a sjuk i huvudet!

Johan CB

2015-12-04

Johan CB

2015-12-03

Sussie S

2015-11-26

Jag väntade mig en slutknorr som aldrig kom... Allt politiksnack fick mig bara att skumma igenom flera sidor.

Linda N

2015-09-03

Första boken jag läste om Silfverbielke var spännande (fast utan slut ...), andra ok. När jag kom till denna var det gäsp, gäsp. Ja, vi vet Silfverbielke är på ovanligt gott humör (säkert sex-sju gånger i boken används just detta uttryck) när han snortat kokain, dödat någon eller haft pervers sex (som även den är gärpigt trist). När berättelsen sedan inte får något slut, utan att man ska behöva läsa nästa bok osv. Usch. Detta var definitivt mitt sista försök.

MIchael Vuorinen

2015-08-16

Att koka soppa på en spik, om och om igen... Detta är den klart sämsta boken i serien och författarna trampar verkligen vatten i sin strävan att göra det intressant. Det som tidigare varit signumet för Silfverbielke är numera bara trist och fullständigt ointressant. Det är bara nya kvinnor som givetvis vill allt med honom för att sedan bli förnedrade. Det är lustmord staplade på varandra utan att engagera. Det är bara tråkigt upprepande porr och olika våldsinslag som inte berör. Att författarna sedan verkar fullständigt sakna logiskt behov och som helt fördummar svenska journalistkåren och poliskåren samt i princip alla som Silfverbielke möter gör bara historien fånig. Ingen kan lägga ihop ens de enklaste sammanhangen och inte ens folk i hans närhet gör något annat är blir blåsta hela tiden. Författarna gillar sedan att slänga ur sig långa harranger av nedvärderande kommentarer och förhållningssätt mot invandrare, kvinnor homosexuella samt flera andra grupper som inte följer svensk manlig heteronorm. Nej tack! Ingen mer bok i denna serie om författarna inte skärper till sig ordentligt. Detta är pinsamt dåligt...

Kerstin Hellgren

2015-07-09

Svag intrig. alldeles f;r mycket om Silverbieljes sadistiska sexliv. Tror nu att jag har fatt nog av honom.

heidi mathiesen

2015-06-14

Riktigt spännande bok som jag längtat efter

Karin Löfstrand

2015-02-13

150211: Det blir nästan lite för mycket och jag önskar egentligen att det ska ta slut någon gång. Men, samtidigt är det spännande och svårt att slita sig ifrån Slutar på ett sätt att man vet att fortsättning följer.

E H

2014-11-07

Följer alltid med spänning historien om denna psykopat. Vill bara ha mer och mer av detta avskum.
Denna bok kändes dock som en transportsträcka och fortsättningen vill jag ha snart!

2014-09-11

Det här är författarparet Buthler & Öhrlunds nionde bok tillsammans, det är den åttonde boken om polisen Jacob Colt, och det är den femte boken om psykopaten Christopher Silfverbielke. Jag har läst alla, och har tyckt att alla har varit bra.

Här är en länk till min recension av den senaste boken, ?Uppgörelsen?.

Den här boken var inget undantag, utan den var ungefär likadan och lika bra som dom tidigare böckerna. Lättläst, fängslande, spännande, och bra.

Men ibland kan jag faktiskt tycka att det är på gränsen till för mycket med allt kvinnohat, allt kvinnovåld, och alla kvinnoförnedringar.

Fast jag ser ju faktiskt ändå fram emot nästa bok om psykopaten och seriemördaren, för den här boken slutar ju på så sätt, att man förstår att det kommer ännu en bok om honom.

Jag har funderat mycket på varför jag tycker att böckerna om Christopher Silfverbielke är så bra, för egentligen är han en fulländad psykopat, både vidrig och sexfixerad. Men jag kan verkligen se honom framför mig, en slags "bad James Bond" och Stefan Sauks röst till det, blir pricken över i:et. Han säger ofta en sak men inne i huvudet tänker han något helt annat, ofta ganska skruvat. I denna bok håller de till i min trakter, eller ja, nästan 8 mil hit och dit. Nämligen Jönköping och Stefan Sauk härmar smålänningar, låter man så gräslig (OMG).
Jag tycker Öhrlund och Buthler kunde bantat ner sexscenerna i boken, vi kan det nu efter femte boken. Denna bok kändes inte lika spännande som tidigare, men tog den fort slut ändå. Slutet kändes dessutom lite snopet, men det blir nog en bok till tror jag

Rejkelie T

2014-09-01

Tyvärr faller den senaste boken om Psykopaten ganska platt. Boken är helt tydligt del ett i en dubblett som kommer att handla om psykopatens resa till toppen av politiken. Vågar man gissa att författarna har för avsikt att göra vår favoritpsykopat till statsminister i en kommande bok?

Själva boken är tämligen händelselös och påminner till sin uppbyggnad av den tidigare "Återvändaren" vilket var inledningen till "Uppgörelsen". Vår tidigare polishjälte Colt fladdrar bara som hastigast förbi som en numer alkoholiserad europol polis i några kort och klichéartade stycken som nästan känns tvångsinmatade. Silfverbielke eskapader är tämligen nedtonade i denna bok och speciellt mycket "skojsigt" hittar inte han på denna gång. En ökad interaktion med Colt och ett mer nyanserat personporträtt hade höjt värdet i boken. Silfverbielkes resa till makten känns också lite väl osannolik och forcerad för att boken ska ta slut. Där kommer också den sista besvikelsen. Boken har inget slut. Musiken tonas bara ut i slutet och alla trådar lämnas öppna och som ett svagt försök till avslut lägger författarna till en tämligen lång epilog som dock helt misslyckas.

Känns tråkigt men man anar nästan att författarduon ville ha hjälp med avbetalningen på sina bilar med denna bok och har tyvärr tappat bort sig i en fantastisk möjlighet.

Med en sådan uppenbart tappad möjlighet kan det bara bli en (svag) tvåa.

Jimmy Nilsson

2014-08-26

Kan man få nog av Silfverbielke? Tror knappas det!
Egentligen inte speciellt lysande bok, dock inte att förglömma att huvudpersonen själv är briljant som alltid. Efter att psykopaten gestaltats i ett flertal böcker förväntar man sig inte riktigt att författarna ska ha något nytt i rockärmen, och där kan jag väl medge att det inte finns så mycket nytt att komma med. Vågat eller dumt, avgör man själv, men faktum kvarstår att författarparet öste på för fullt i de första böckerna. Hade de emellertid inte gjort det är det stor risk att böckerna aldrig hade vunnit den trogna läskrets som de idag har. Kanske var det ett måste. Ja, denna bok i sig var som sagt inte en av deras bästa, men tillräckligt bra för att läsas med intresse och spänning. Boken känns som början på något nytt. Ett försök att bygga upp en redan avslutat historia. Eller kanske borde jag säga, ett försök att bygga upp något nytt och hitta nya karaktärer för en vidare uppsättning böcker. Hur som helst infann sig en spänning hos mig, en spänning som kvarstår i väntan på nästa bok. Nej, man kan nog inte få nog av Silfverbielke.

Eva MC Johansson

2014-08-18

Helt okej för att vara den femte boken om Silfverbielke men inte riktigt i klass med tidigare. Upplägget är väldigt annorlunda, vilket kanske är oundvikligt med tanke på allt som hänt i tidigare böcker. Hade man kunna sätta en halv stjärna så hade den nog bara fått 3,5 av mig men nu blev det fyra. Helt okej, trots att den är den svagaste boken i serien.