Eremitkräftorna

Ragde, Anne B

| 2007

Ann B. Ragdes trilogi om syskonen Neshov har kritikerrosats och charmat hundratusentals läsare i både Norge och andra länder. Med värme, humor och medkänsla har hon skildrat en familj vars öde är format av lögner och sorger men som trots det hålls samman av märkligt starka band.   I trilogins första del, Berlinerpopplarna, presenterades tre medelålders bröder som vuxit upp på en släktgård utanför Trondheim. Äldste brodern Tor har under alla år stannat kvar hos föräldrarna. Han sköter gårdens grisar med rörande omsorg och har en bättre relation med dem än med någon människa i sin omgivning. Mellanbrodern Margido har skapat sig ett eget liv som begravningsentreprenör. Han är den kontrollerade och korrekte, men nu störs hans tillvaro en aning av en uppvaktande änka som är svår att undkomma. Yngste brodern Erlend är känslosam och utagerande. Till den övriga familjens...

Marita Ryen

2012-10-03

Uppföljare till Berlinepopplarna. Charmig lättläst bok.Känns som boken slutade mitt i men det finns ju fortsättning :)

2012-08-06

Läsvärd, men inte alls lika bra som Berlinerpopplarna.

Carina B

2012-02-25

Ja, första boken tyckte jag om och denna med! Jag grät på bussen till jobbet! Innerlig, fina beskrivningar och underbara karaktärer.

2011-09-13

Helt ok. Trevlig njutbar läsning men som inte ger mig den där riktiga nervdallern. Inte alls i klass med Berlinerpopplarna.

Ulrica Sandell

2011-04-06

Men så bra!!! Vilka karaktärer!!!

Felicia Dahlqvist

2011-02-22

Jättemysig och bra bok som jag verkligen njuter av att läsa. Tyckte dock slutet var lite abrupt, men annars jättebra.

2010-08-01

Bra!

Maria Klamas

2010-05-21

Ja jo, jag gillar ju den förra boken o jag gillar serien... kanske är det att jag redan sett serien som den här boken inte blir den upplevelse jag hade önskat... jag inser att jag ibland hoppar över vissa meningar, inte för att det är tråkigt men för att jag redan vet vad som ska hända... o det är ju inte riktigt rättvist mot boken... för jag älskar egentligen den här sortens stillsamma vardagliga beskrivningar om värdet av att ha varandra och hur svårt det är att ha varandra...

Erika Rönngård

2010-03-29

Fortfarande väldigt njutbart, fortfarande svår att släppa, men nu i något lugnare tempo och med mindre dramatiska familjehemligheter i jämförelse med Berlinerpopplarna.

Tina Svensson

2010-03-25

Eremikräftorna är mycket bättre än förra boken! Jag vet inte om det beror på att man känner personerna bättre nu, men jag tycker att hela boken innehåller en stor mängd hopp. Berlinerpopplarna var ju ganska vemodig och sorglig, men här är känslorna mycket mer uppåt.

Charmig fortsättning på Berlinerpopplarna!

Mylar .

2009-06-13

En besvikelse efter "Berlinerpopplarna". Ordet såpopera dyker upp i huvudet flera gånger medan jag läser. Händelserna känns framkrystade för att fylla boken fram till slutet, en cliffhanger inför sista boken.
Jag hoppas den boken är bättre. Den här får en trea enbart för att karaktärerna fortfarande är ganska charmiga.