Eragon

Paolini, Christopher

| 2003

Perfect for fans of Lord of the Rings, the New York Times bestselling Inheritance Cycle about the dragon rider Eragon has sold over 35 million copies and is an international fantasy sensation. Fifteen-year-old Eragon believes that he is merely a poor farm boy--until his destiny as a Dragon Rider is revealed. Gifted with only an ancient sword, a loyal dragon, and sage advice from an old storyteller, Eragon is soon swept into a dangerous tapestry of magic, glory, and power. Now his choices could save--or destroy--the Empire. "An authentic work of great talent."--The New York Times Book Review "Christopher Paolini make s] literary magic with his precocious debut."--People "Unusual, powerful, fresh, and fluid."--Booklist, Starred "An auspicious beginning to both career and series." --Publishers Weekly A New York Times Bestseller A USA Today Bestseller...

Alicia Lindskog

2018-10-22

Bästa bokserie jag har läst

Alicia Lindskog

2018-10-22

Bästa bokserie jag har läst

Anna Jensen

2015-03-04

Efter många om och men sätter jag en trea på denna bok. Tvekade dock länge, trea eller fyra? Mycket bra skriven och fängslande story, men ändå är det något som fattas. Vill läsa nästa del, men längtar inte. ...om du förstår hur jag menar.

Mattias Lönnebo

2013-05-20

Nej ... Jag trodde att framgång krävde lite mer. Jag hade fel.

Maria B Hansson

2013-03-13

Riktigt spännande matinéfantasy om Eragon och Saphira. Helt klart copycat av Sagan om Ringen, och grundhistorien känns så väl igen; ung man blir ovilligt hjälte i ett spel som är större än han förstår. På sin väg möter han både vänner och fiender och det är inte alltid enkelt att veta vem man kan lita på.
Välskrivet och jag sögs in i berättelsen. Nu ska jag läsa Den äldste och Brisingr också.

Kamali 

2013-03-05

Fint språk, otroligt lättläst, mer spännande än Tolkiens böcker (som i ärlighetens namn kan vara sjukt långtråkiga) och framförallt- bra fantasy!

jojo bengtsson

2012-12-07

SUGER!!!

Sutra Stevens

2012-09-26

Jag är lättflörtad när det kommer till vissa fantasy-klyschor.

Sakina Frank

2012-08-01

Min Favorit bok NÅGONSIN !!

Carina Niklasson

2012-07-07

Mycket bra! För den som älskar Fantasy är den perfekt. Svårt att släppa boken när man väl börjat läsa. Rekommenderas...Carina Niklasson

Jonna Lindberg

2012-05-15

Spännande berättelse med häftiga fantasyinslag, bra miljöbeskrivningar. En mer ungdomsvänlig och lättläst motsvarighet till Tolkiens "Härskarringen". Lite klyschiga karaktärer, bitvis seg och en del gammalmodiga normer. Imponerande dock att han var så ung när han skrev boken, kanske är det också en del i att jag gillar den, och att det färgar mitt betyg. Men absolut läsvärd!

Simon S

2012-04-09

Jag tycker boken var bra. Jag älskar verkligen första delen då Saphira kommer in i bilden, och hur hennes och Eragons relation växer och blir allt mer sammanlänkade. Fortsättningen är emellanåt spännande, och det finns en del karaktärer värda att minnas, Brom och Angela framförallt. Men boken är alldeles för lång, skulle säkert ha gillat den ännu mer om den varit ca. 200 sidor kortare. Varken storyn eller Paolinis språk är tillräckligt bra för att klara av en så mäktig storlek. Så resultatet blir bra, men inte fantastisk. Är osäker på om jag kommer läsa följande delar i serien, kanske någon gång men inte inom snar framtid.

Moa Johansson

2012-03-22

Efter att ha sett filmen var jag bara tvungen att läsa boken! Jag blev faktiskt inte besviken, utan tyckte om storyn och karaktärerna, även om jag inte är ett så stort fantasy-fan. Rekommenderas.

Ivar Jönsson

2012-03-14

Helt fantastisk bok! Måste läsas!!

Hermione Chaid

2012-01-29

En helt anstående bok! Att den är dessutom skriven av en 15-årig författare gör den ännu mer speciell! En bok man aldrig kan stänga när man väl har öppnat första sidan!

Flisan Granberg

2012-01-03

Väldigt lik många andra fantasyböcker, hittade stora likheter med både Eddings, Tolkiens och Hobbs verk... Annars en mycket bra bok, svår att sluta läsa när man väl börjat!

Mårten Dahlberg

2011-11-16

Bra, men inte helt grym. Rekommenderas för fantasyfantasten.

Emelie Edvardsson

2011-09-25

Bästa boken jag någonsin läst.

Iris Eriksson

2011-06-24

Så jäkla bra bok! Jag beundrar Paolini som kan skriva så bra så ung! Jag bet mig i läppen typ genom hela berättelsen och grät som ett barn när Brom dog.. Fantastisk!

emma hahlin

2011-06-16

en riktigt bra bok!

Amanda Strand

2011-04-26

Jag älskade bara den här boken eftersom den har alla de ingredienser som en bok ska ha. Spänning, Krig, Drakar m.m.

Karin Löfstrand

2011-03-22

110201: Fantasy är nog inte min grej....Jag är emellertid imponerad av att en tonåring skrivit boken för allt hänger faktiskt ihop på ett snyggt sätt.

fiilip englund

2011-03-01

haha

andreas sandström

2011-02-14

bra bok för ungdomen:)
och bra handling och ganska bra film

R Lindqvist

2010-11-17

Jag tycker om många saker i den här boken. Storyn och karaktärerna ganska bra. Men det blir en svag fyra på grund av att det känns som att jag läst den förut. Jag misstänker starkt att Paolini läst Eddings mer än en gång.

Elin Elssjö

2010-10-06

Detta är väl inte världens mest fantasirika fantasy-story, men fortfarande en bra bok.

2010-09-11

Jag tyckte den var klart läsvärd. Visst var den lite naivt skriven, men jag har läst betydligt sämre böcker än så här. Faktiskt är nog detta dessutom den enda fantasy-bok där jag lätt kunnat hålla ordning på alla karaktärer och deras fantasifulla namn, utan att tänka för mycket. Själva historien är lite väl romantisk och rosa-skimrande och allt går så himla lätt och smidigt för Eragon. Hur han än bär sig åt så händer det liksom inget allvarligt. Äh, jag tyckte om den.

Annika Sjöström

2010-08-05

den engelska ljudboken var mycket bättre! än den svenska!

rebecca westerberg

2010-07-26

för mycket tolkien för att kunna ge den ett högre betyg.

Lisa Nilsson

2010-05-22

Från början framstod den mest som en klyschig fantastybok av en alltför Tolkien-inspirerad författare, men jag måste säga att den tog sig verkligen. Och uppföljarna, ja, det blir bara bättre och bättre!

Ja, språket är ganska enkelt, men storyn är bra, men framför allt lyckas han skriva med inlevelse och få med läsaren. Uppföljarna är lite mer avancerade och snäppet bättre enligt mig, men det är ganska naturligt att en så pass ung och oerfaren författare (visst var han runt 16 när han började skriva den? Inte för att man ska ta hänsyn till sånt, men nog är det ganska imponerande!) utvecklas och växer med sin uppgift.

Rekommenderas att läsa på orginalspråket, och undvik filmen. Den fick mig att undvika boken i många år, sorgligt nog.

Kjell Jacobsson

2010-05-03

Filmatiseringen av denna bok är nog det sämsta jag sett !!!! Det enda boken och filmen har gemensamt är namnet !!!

Lejla k<<

2010-03-03

en verkligen bra skriven fantasy bok, uppföljarna sprider ochkså, rekomenderas varmt!!!

2010-01-29

jag tycker den är bra skriven och att hela serien är bra

Madelene Helgesson

2009-10-01

Namn från Tolkien går att finna överallt i den här boken, samt liknelser till ploten i "Stjärnornas krig". Paolinis skrivsätt är heller inget och skryta om. En tvåa därför att den vid stunder var ganska underhållande.

Maron Kusakabe

2009-06-22

Jag visste inte att det fanns så här bra böcker! Helt otrolig!