Er tredje man

Rudberg, Denise

| 2021

Tre kvinnor. Ett krig. En kod att knäcka. Kontrahenterna-serien är en hyllning till förra seklets kämpande, starka kvinnor. Elisabeth, Signe och Iris påverkas alla av krigets nya spelplan. Det är sommaren 1941 och den svenska neutraliteten sätts i gungning när en tysk konvoj sänks utanför Ölands kust. Genom ett annorlunda äktenskap hoppas Elisabeth vinna självständighet. Dock sätts friheten på prov efter att hon handplockas till en delikat befattning med den egna integriteten som insats. Signe utvecklar sin relation med professor Nils Svartström samtidigt som hon lägger stort fokus på sin möjlighet till utbildning. För Iris är krigets ytterligheter en realitet och spänningarna mellan hennes personliga kopplingar till både nazister och judar gör hennes tillvaro osäker. På Karlaplan 4 pågår arbetet för fullt och klisterprinsessorna tampas med både kodknäckning och privata angelägenheter...

Tommy Lindberg

Erik Freiholtz

2022-08-19

Sofia Torpfeldt

2022-03-15

Enkel, lättläst och underhållande precis som de tidigare delarna i seren oom Kontrahenterna.

Spännande, intressant och tankeväckande bok.

Therese A

2021-10-29

Första två böckerna är mycket bättre än denna.. Hoppas att serien tar sig igen med nästa bok

Tredje delen i @deniserudberg ’s serie om kontrahenterna som utspelar sig i Stockholm under andra världskriget. ”Tre kvinnor, ett krig, en kod att knäcka”. Jag älskade första delen (”Det första chiffret”), andra delen (”En andra allians”) tyckte jag lite mindre om, och den här mittemellan. Tycker boken handlar mer om relationer, kläder, smala midjor, fester och massa mat (har lite svårt för det, även om det iallafall lyfts lite om ransonen i denna del). Första delen handlade om just intelligenta kvinnor som fick i hemligt uppdrag att avslöja krypterade krigsmeddelanden - vilket är mer i min smak. Oavsett är boken underhållande och snabbt utläst.

Något som ändå gör böckerna lite mer intressanta för mig är författarens egen historia, som berättas helt fantastiskt i sommar i P1 2021. Det hör till de bästa sommarprogrammen 2021 utan tvekan. Denises mormor flydde från Estland till Sverige under andra världskriget, vilket har inspirerat till denna serie.

Genom åren har jag läst många böcker av Denise Rudberg, sedan debuten ”Väninnan” som kom år 2000. Sedan dess har hon skrivit över 20 utgivna böcker. Wow på den!

2021-08-02

Som jag har längtat efter den här boken. ”Er tredje man” är den tredje delen i Kontrahenterna och återigen får vi möta Elisabeth, Signe och Iris och deras arbete som signalspanare på Karlaplan 4.

Jag älskar den här serien. Blandningen av historia och vardagshändelser gör att boken är fängslande. Denise är skicklig på att porträttera tre starka kvinnor mitt under ett världskrig och skicklig på att beskriva hur det var och kunde vara i Sverige under 1940-talet. Det märks att hon har gjort en gedigen research innan hon skrev boken.

Det är tidstypiska detaljer, fina miljöbeskrivningar, smarta och starka kvinnor som vill någonting. Det är bra berättat att man känner karaktärernas känslor när man läser. Det känns som man är på plats i handlingen i boken.

Denise har hämtat inspiration från verkligheten och de tre huvudkaraktärerna är baserade på verkliga personer. Vilket gör att det är intressant att läsa om den här tiden i svensk historia som har så många olika sidor.

Missa inte de här underbara böckerna. Men läs dem i rätt ordning, annars kommer inte handlingen och böckerna till sin rätt.

A H

2021-07-18

Ser fram emot nästa bok.

2021-07-14

En besvikelse, men jag kommer att fortsätta serien. Lästempot blir hackigt genom att vi hela tiden måste byta perspektiv, från de olika personerna och deras nutid och dåtid. Elisabeth gillade jag inte alls att följa. Som ofta i historisk skönlitteratur blir den sanna historien dominerande på bekostnad av fiktionens gestalter. Men som sagt, vill gärna följa Signes och Iris öden.

2021-06-24

Betyg: 4 av 5 - 📚 - Boken Er tredje man är den tredje delen i bokserien Kontrahenterna. Tycker att det är en intressant och bra bokserie både ur kvinnoperspektiv och ur historiskt perspektiv. Böckerna är välskrivna och lättlästa, och jag kan verkligen rekommendera dom. Men läs böckerna från början och i rätt ordning, för att på bästa sätt följa med i dom tre kvinnornas liv. Dom två första böckerna heter Det första chiffret och En andra allians.