Equidae

Wistrand, Lovisa

År 2043. Äventyr, faror och förbjuden kärlek i ett dystopiskt Afrika.Afryea har alltid fascinerats av det farliga och trots att det är förbjudet gör hon allt för att få skymten av människor. Tillsammans med likasinnade bor hon i en by bland de ödsliga afrikanska bergen. Skyddad från faror och jägare tillbringar hon större delen av tiden i djurhamn och får inte lämna samhället. Är människor så hemska som alla påstår? Finns varjägare på riktigt? Hur skulle det kännas att leva i en människostad? Hon vill ut, upptäcka världen och uppleva äventyr. När Afryea blir tillfångatagen av varjägaren Dover uppfylls hennes önskan, men inte alls på det sätt hon tänkt sig. Savanner, ödemark och mystiska djungler. Nu måste hon göra allt för att fly och ta sig hem igen.Men vad gör man när man utvecklar känslor för personen som leder en rakt mot döden?

Afryea är varhäst och drömmer om att få uppleva världen istället för den skyddade tillvaro där hon och de andra varerna bor. Hon önskar att hon kunde få utforska städer, att få prova att vandra bland andra människor men utanför tryggheten bland de ödsliga afrikanska bergen finns det varjägare. Något alla varnats för, men som ingen har sett. Inte förrän Afryea stöter på människor i tunnlarna runt byn och sedan slängs ner där av en klasskompis. Hon tillfångatas av varjägaren Dover som ska ta med henne till sin uppdragsgivare. Men Dover har inte räknat med Afryeas motstånd, ironiska sätt eller att hon ska kunna tala med honom genom sina tankar. Från att ha önskat att få uppleva världen, vill nu Afryea inget annat än att komma hem igen.Och vad ska de göra, när det visar sig att dragningskraften mellan dem ökar, fastän det är allt annat än rätt?

Det här är den sjunde boken jag läser av Lovisa Wistrand och jag känner igen skrivsättet och karaktärerna till viss del. En kvinnlig huvudkaraktär som är ironisk, sarkastisk, självsäker, normbrytande i sitt sätt att vara och som blir kär i en man som är allt hon inte borde få känslor för. Men, det här är ju också en slags fantasy-dystopi-feelgood-paranormal romance, där man i stort sett vet vad som kommer att hända men inte hur resan dit kommer att bli. Och jag blir förvånad flera gånger under läsandets gång över vändningar och snygga saker som händer. Jag råkar vara en sådan som är väldigt förtjust i starka, ironiska kvinnliga karaktärer och brukar komma bra överens med Wistrands böcker. Så även den här gången. Jag skrattar, muttrar, vill skaka om varer och varjägare lite till höger och vänster. Jag tycker också om att det är det inte är det typiska där det är mannen som är en hamnskiftare utan att det är kvinnan.

Något som är spännande i den här boken är hur rätt den har om världsläget. Boken utspelar sig på 2040-talet och talar om hur varer jagades bort för att de anklagades för en smitta som spred sig över jorden. Och även om det inte är varer som anklagades för den pandemi som spred sig över världen, gör det att boken känns mycket trovärdigare helt plötsligt, även om det fortfarande ligger lite i för nära framtid för att det ska kännas riktigt trovärdigt. Om det hade varit 2140-talet istället för 2040-talet, hade det känts bättre.

Språket är bra och känns också igen från Wistrands andra böcker. Det flyter på och sidorna bara flyger förbi, det känns inte alls som att boken är dryga 500 sidor. Det blir lite ”bara ett kapitel till”. Jag är särskilt förtjust i dialogen mellan Afryea och Dover, som flyter på ohindrat genom boken.

Rebecka Nyman

2020-11-30

Det tog ett litet tag att komma in i boken då det är fantasy och mycket påhittat, alltså lite overkligt, samt ett nytt språk med till exempel hovar istället för händer. När jag väl kom in i det så kunde jag inte släppa boken, ville läsa den dygnet runt. Jag var i den världen och jag var Afreya, det hon kände, det kände jag. Den var rolig och romantisk men samtidigt blev jag frustrerad på ett positivt sätt att jag bara ville att vissa saker skulle hända. Njutningen drogs ut över hela boken, till sista sidan, vilket jag älskade! Riktigt målande språk och en riktigt bra berättelse.

Bettan_bokprataren

2020-07-14

Jag har allt som oftast haft lite svårt för genren fantasy. Kanske det är för att det är så många olika karaktärer med svåra namn och jag har så svårt för att hålla isär dem. Likaså är det med platser och olika ställen som berättelserna utspelar sig på.
I stort sett tycker jag att det är en bra bok, fast ibland segar den till sig lite, men jag fortsätter enträget att läsa.Lovisa bjuder oss på härliga och färgstarka karaktärer, hon blandar spänningmed humor, romantik, sex och några riktiga twistwr här och där.
Historien är ganska oförutsägbar och det är ett stort plus så även det härliga bokomslaget som jag gillar skarpt.
Om du är ett fantasyfan så tror jag att du kommer att gilla den här boken.

Nerdy Books

2020-05-23

Jag drog mig från att läsa boken, då jag först tyckte att den verkade så konstig. Liksom en häst och en människa? Nä, det lät bara knepigt. Men tji fick jag när jag väl började läsa den, för den var inte alls konstig eller dålig på nåt sätt! Snarare originell och spännande. Den var stundtals lite tjatig men jag gillade den överlag. Boken gjorde mig helt klart intresserad av författarens andra böcker.

Tackar så mycket till Lovisa för recensionsexet!

Therese's Boklåda

2019-10-04

Först måste jag säga förlåt till boken - Den är nämligen på över 500 sidor och när den låg på tur i läshögen så kände jag en ganska stor motvilja till att börja med den just pga antalet sidor. För tänk om det är 500 motiga sidor att läsa och man bara drar ut på läsningen och det aldrig tar slut liksom?! Men jag oroade mig i onödan kan jag säga. För det här var en så himla bra bok!
Fantasy är alltid lite snårigt i början när jag ska lära känna karaktärerna och miljöerna, skriver ofta om mina svårigheter med namn och platser. Det var en del karaktärer i början som var lite "svåra", men det löser sig efterhand, men jag kan nog inte namnåterge några speciella övriga karaktärer och platser sådär enkelt. Men Afreya och Dover var lätta att komma ihåg :)
Afreya är hungrig på äventyr redan innan hon blir tillfångatagen, så även om hon är rädd för vad som ska hända när Dover lämnar över henne till sin uppdragsgivare så är hon ändå lite glad att vara fri fast hon är en fånge på något sätt. Dover är lite sådär barsk och mystisk, men har svårt att värja sig när Afreya är i farten även om han försöker motstå och han försöker sååå mycket!
Jag älskar dynamiken och konversationerna mellan Afreya och Dover och att det hela tiden händer något nytt och oväntat.
Boken är helt igenom väldigt överraskande, tror inte att jag någon gång kunde tänka ut vad som skulle hända sen i historien.
Skulle gärna se mer utav Lovisas varer, är väldigt nyfiken på de som levde i det dolda i staden-som jag-inte-kommer-på-namnet-på, men där Afreya hamnar, lever och arbetar en kortare tid i boken. Så jag hoppas att det kommer någon slags fortsättning på temat!

Jennifer Johansson

2019-09-16

Tack Lovisa Wistrand för recensionsexemplar av din bok!

Equidae innefattar ett dystopiskt Afrika - där det finns varer, varjägare och människor. Varer är djur som även kan förvandla sig till människa. Vår huvudkaraktär, Afryea, är en var då hon kan förvandla sig mellan häst och människa. På savannen mellan bergen lever varer tillsammans och allt som Afryea önskar sig är äventyr och att ta sig bortom savannen. När hon då blir kidnappad av en varjägare som är fast besluten att ta henne till hennes död sätts allt på sin spets, och när hon dessutom börjar utveckla känslor för honom, är det allt annat än en enkel resa de gör tillsammans.

Afryea är en av de bästa karaktärer jag har läst från. Jag tycker om att hon är sarkastisk och att hon inte tar livet så seriös. När hon blir kidnappad av Dover sätts hennes känslor på spel och hon vet inte om hon vill fly eller vara kvar hos honom. I början tyckte jag att det kändes konstigt att hon blev förälskad i den som kidnappade henne, men med tiden lärde jag känna karaktären och förstod att det var så hon är. Kemin mellan dessa två karaktärer är helt underbar! Och du sugs med i historien, känner de karaktärerna känner och hoppas på att allt tillslut ändå ska lösa sig. Dover är en ytterst spännande karaktär och jag önskade att man hade fått lite mer djup i honom, kanske i en tillbakablick över hur hans tidigare liv var - vad som egentligen hände mellan han och hans kompisar.

Jag skulle rekommendera denna bok ifall du gillar böcker som är väldigt karaktärsdriven och kärleksfull. Ifall du gillar Sarah J Maas tror jag du skulle gilla denna, tycker att samspelet mellan karaktärerna är lik i båda böckerna, och att fokuset är mer på karaktärerna än ploten. Denna bok tror jag dock passar åldern 15+, då den innehåller rätt råa scener samt sexscener.

Fascinerande, spännande & gripande!