Epäilys

Frennstedt, Tina

Flag from fi

Hyytävä dekkari ammentaa Ruotsia 90-luvulla piinanneista rikoksista. Taiteilija katoaa jälkiä jättämättä. Cold case -tutkija Tess Hjalmarsson yhdistää tapauksen nuoren pianistin brutaaliin murhaan ja alkaa tutkia vuosien takaista juttua, jonka moni haluaisi haudata. Samaan aikaan paikallinen perheenäiti joutuu outojen epäilysten valtaan: salaako hänen miehensä jotain? Sitten katoaa 11-vuotias tyttö, ja pelko valtaa Skånen. Palkittu Cold case -sarja perustuu todellisiin rikoksiin.

Susanne Melin

2024-01-16

Bra

2023-10-06

Förra våren läste jag första delen i den här serien och blev så förtjust att jag genast köpte de två nästkommande delarna. Risken var nog att de skulle råka ut för samma öde som i stort sett alla böcker göra i det här hemmet, att de får stå olästa i många år. Om det inte en dag hade kommit ett meddelande på Instagram, med en fråga om jag möjligtvis ville ha den fjärde delen. Eftersom jag gärna (så gott som alltid) läser serier i ordning så var det ju bara att ta tag i Väg 9, andra delen alltså.

Miljön här är så lockande att jag faktiskt, dagen efter att jag läst ut boken, gjorde en utflykt till Österlen och till och med färdades en liten bit på väg 9. Det är onekligen speciellt. Här är det inte bara Malmö och Österlen, utan även Lund får vara med lite och också Östarps gästis, som tyvärr inte finns längre. Eller i alla fall inte just nu. Det som gör miljöerna så bra, för mig, är att det inte förekommer några detaljerade beskrivningar av den.

Väg 9 är inspirerad av mordet på Niklas Elmberg i Lund 1991, som fortfarande är olöst. Detta är ingen fallstudie eller gissningslek om det fallet, utan en helt annan historia, det är nog ett bra val att göra det helt fiktivt och bara använda det riktiga fallet som inspiration. Och nej, böckerna är inte fristående. Så klart kan man läsa den ena utan den andra, men fristående är de inte. Det är en serie.

OBS! Detta är en kraftigt förkortad text. Hela finns på min blogg https://bokslut.blogspot.com/2023/10/bok-vag-9-av-tina-frennstedt.html

Ewa-lotta Nanfeldt

2022-01-29

Mycket bra

2022-01-10

Ny bekantskap för mig, riktigt bra. Välskriven. Kanske så trovärdig att det blir en aning långtråkigt.

Kaffeläsaren

2022-01-03

Väg 9 är den andra delen i i Cold Case-serien, en serie som är inspirerad av verkliga fall. Alldeles nyligen läste jag den första delen och jag tyckte den var jäkligt bra. Väg 9 är precis lika bra! Bladvändare är kanske ett något uttjatat uttryck när det gäller böcker men det här är verkligen en riktig bladvändare som är svår att lägga ifrån sig innan sista sidan är utläst. Väg 9 är skickligt berättad och jag gillar Frennstedts sätt att skriva med ett starkt framåtdriv och en handling som håller läsaren på halster in i det sista. Dessutom står två starka och intressanta kvinnliga kriminalkommissarier i fokus vilket känns fräscht mot alla gamla manliga stofiler vi vanligtvis ser i deckare. Söker du spännande läsning så rekommenderar jag Cold Case-serien, det är förbaskat bra deckare!

ElinsBokhylla

2021-09-24

Bokens grundhandling består av att man får följa med Tess Hjalmarsson kriminalinspektör och chef över länets Cold Case grupp. Man får följa med Tess både genom hennes arbetsliv och genom hennes privatliv, ett privatliv som inte alltid är perfekt eller så lyckligt.
Varje bok tar även upp ett nytt fall som på något sätt är kopplat till ett gammalt fall som Tess och hennes kollegor i CC gruppen har på sitt bord.

I denna bok får vi följa med Tess Hjalmarsson genom ett ostadigt privatliv och ett minst lika ostadigt arbetsliv. Vi får även följa med genom en utredning av ett förbryllande Cold Case fall som har mer invecklade kopplingar till de mord som sker vid Österlen, än vad någon kunnat ana.

Efter första delen i Cold Case serien tyckte jag var riktigt bra och intressant, jag tycker om upplägget i boken och att det just handlar om kalla fall. Precis som i den tidigare boken så tycker jag det är intressant att Tina Frennstedts valt att basera sina böcker på verkliga fall, det gör böckerna extra bra enligt mig.

Boken är uppdelad i tre delar. I ena delen får man följa med i nutid när Tess och hennes kollegor när de utreder det kalla fallet. Andra delen får vi följa med en anonym person som kallas hustrun och som senare i boken kommer nämnas vid namn. I tredje och sista delen utspelas i dåtid, där man får följa med pianisten Max under hans sista timmar i livet.
De tre delarna knyts ihop i slutet av boken på ett väldigt bra men också lite överraskande sätt, sådana bokslut tycker jag verkligen om.

Tina Frennstedt har återigen skrivit en riktigt intressant, spännande och bra bok. En bok som jag inte riktigt tyckte var lika bra som boken innan men helt klart läsvärd och välskriven.
Miljöbeskrivningarna och karaktärsbeskrivningarna är som i den tidigare boken väldigt detaljerade och bra, trots all mörker och sorg så är det ändå lätt att drömma sig tillbaka till det idylliska Österlen och Skåne.

Kapitlen är lättlästa och spännande, som vanligt när jag läser deckare om poliser och kriminalkommissarier så tycker jag den mest intressanta delen är just att följa polisens utredning och alla tankar och energi som läggs ner i en utredning. Det är speciellt intressant att läsa Cold Case böckerna eftersom de är kalla fall som blandas in med aktuella och nya fall. Men om jag ska vara helt ärlig så hade jag hoppats på att böckerna skulle handla om endast kalla fall och inte att det kalla fallet skulle ha kopplingar till nya fall. Men med det sagt så tycker jag ändå att böckerna är riktigt bra och intressanta. Bara en liten personlig notis.

Cold Case: Väg 9 av Tina Frennstedt är en spännande och välskriven bok, en bok som har detaljerade och välskrivna kapitel. Även om det tog ett litet tag innan jag kom in i boken så tycker jag att den är riktigt bra och lättläst. Jag ser fram emot att ta del av nästa del i serien Cold Case.

Å

Åsa Flood

2020-11-11

Riktigt bra deckare, spännande handling och intressanta karaktärer. Läs den!

Richardo Suarez

2020-11-10

Spännande deckare som jag varm rekommenderar.

D

Derek Bo

2020-11-09

KAnonbok som alla som gillar deckare med klass ska läsa. Inget hafsverk.

Susanne Andersson

2020-11-09

Spänningsunderhållning som sticker ut i den klassiska polisdeckargenren. Nu jag bara att det ska komma fler böcker i denna serie med underbara Tess Hjalmarsson och hennes kompanjon Marie. Full frickin pott.

Gena Franz

2020-11-09

Jättebra men jag läste på svenska

Gena Franz

2020-11-09

Riktigt spännande, inget feel good här inte. Men ändå inte blodig och onödigt våldsam. Det här har hon gjort bra Frennstedskan!

Tessan Andersson

2020-11-09

Otroligt bra uppföljare till Försvunnen. Spännande från början till slut. Läs den!

Välskriven och så spännande trots att man inte får ta del av några blodiga detaljer får man följa med i polisens arbete för att få ihop det enorma pusslet som ett mord kan vara, Inspirerad av verkliga fall, Rekommenderas!

Fantastiskt bra, helt enastående!

2020-04-08

Boken Cold Case: Väg 9 är den andra delen i en planerad bokserie som är inspirerade av verkliga cold case-fall i Skåne. Författaren Tina Frennstedt jobbar som kriminalreporter och har specialiserat sig på cold cases.

Och kriminalromaner som baseras på eller inspireras av verkliga fall är ju alltid lite extra intressanta tycker jag. Och böcker som är skrivna av journalister brukar ju oftast vara välskrivna.

Och Cold Case: Väg 9 är både intressant och välskriven. Den är även lättläst, otäck och spännande. Huvudpersonerna, med kriminalinspektören och chefen för Skånes cold case-grupp, Tess Hjalmarsson, i spetsen, fångar och intresserar mig.

Så jag rekommenderar denna bok varmt, precis som jag gör med den första boken i serien, Försvunnen. Båda böckerna kan läsas fristående. Och jag ser fram emot fler böcker i serien.