Entry Island

May, Peter

| 2016

Ny fristående kriminalroman av författaren bakom Lewis-trilogin »En av mina nya favoriter. Det här är väldigt bra!« | MAGNUS UTVIK, GOMORRON SVERIGE, SVT om Isle of Lewis-trilogin »Entry Island är en bok helt i min smak, som fängslar för stunden och bjuder på riktigt bra läsning.« | JOHANNAS DECKARHÖRNA »Det är så otroligt gripande alltihop att jag knappt klarar att lägga ifrån mig boken.« | BOKFÖRING ENLIGT MONIKA När det isolerade ösamhället Entry Island skakas av ett mord, det första i mannaminne, beger sig kriminalpolisen Sime Mackenzie till ön som del av ett utredningsteam från Montréal. Affärsmannen James Cowell, en av öns drygt hundra invånare, har knivhuggits till döds i sitt hem, och det mesta talar för att det är hans hustru, Kirsty, som hållit i vapnet. Utredningen ser först ut att bli en formalitet, men när Sime träffar Kirsty överväldigas han av en märklig känsla....

Jan Banan

2019-10-29

Alldeles för seg för mig egentligen, men ändå mycket bra skriven och det är en fantastisk historia som berättas. Därför blir betyget en klar 3:a. Mycket bra inläsning av Mats Eklund.

Katarina Nord

2018-08-09

En underbar bok att lyssna på. Uppläsaren har " rätt röst och rytm" . Jag tycker om historien som växs samman likt ett mönster. Målande och med en lärorik historia lotsas jag fram till slutet och jag vill inte att boken ska ta slut.

Helena Österblad

2018-01-04

Ännu en gång en deckare av Peter May som mera är en historisk roman än en deckare. Boken handlar visserligen om en mordutredning men miljöskildringarna och de historiska delarna är så medryckande att man ibland förvirrat ser sig omkring och märker att man är i sitt eget vardagsrum (eller var man nu läser), och inte på någon vindpinad klippa i Yttre Hebriderna. Man lär sig så mycket om öarnas brokiga och blodiga historia. Så här ska en deckare vara!

Lena Wallsten

2017-09-19

Spännande miljöbeskrivning

Henrik Johansson

2017-07-15

En historia som vävs ihop från två håll. Välskriven och spännande men lite väl osannolikt kanske. Lewis-trilogin bra mycket bättre.

Christin Holmberg

2017-04-17

Den stora behållningen med boken är den historiska återkopplingen mellan den skotska ön Lewis och ön Entry Island utanför den kanadensiska kusten. De tuffa förhållandena som människor levde under denna tid beskriver Peter May på ett starkt sätt och berör mig mycket. Mordgåtan som ska lösas i nutid är okej, men drar ner betyget eftersom slutet känns något krystat. Läs författarens Lewis-trilogi för den är mycket bra!

2017-03-10

Tyckte mycket om hans tidigare böcker och såg verkligen fram emot denna. I början var jag besviken, tyckte den var seg. Men efter ett tag drogs jag in i historien och den blev riktigt bra. Drömmar, dåtid o nutid, som till slut länkas ihop, mycket bra. För att inte tala om miljöskildringarna som jag även fascinerades av i hans tidigare böcker. Mer en blandning mellan skönlitteratur o deckare.

Jag tyckte mycket om Lewistrilogin och hade höga förväntningar på Entry Island. Tyvärr blev jag besviken, det var en ganska krystad och osannolik historia det här.

Marc Moore

2017-02-14

Några få karaktärer målas upp ordentligt men resten är rätt diffusa. Dessutom tycker jag att de känns lite krystat att försöka få ihop dåtidens kärlekshistoria med de som händer i nutiden, blir aldrig så episkt som författaren försöker få de till.
Ärligt talat ser jag ingen större logik i mördarens sista drag.
Andra boken jag läser av författaren och de blir nog ingen tredje, detta är utdraget och långtråkigt.

2017-02-08

Peter May blev snabbt en favorit efter att jag hade läst hans Isle of Lewis-trilogi. När den här nya kom så visste jag att jag bara var tvungen att läsa den, men den fick bli stående ett tag. Det är riktigt otäckt att läsa en bok som man har så höga förväntningar på. Jag blev inte besviken. Läs mer på http://bokslut.blogspot.se/2017/02/entry-island-av-peter-may.html

2016-12-29

Håller samma goda kvalitet som Lewis-triologin. Mycket bra alltså.

2016-11-20

Inte bara deckare utan lika mycket släktkrönika. Dubbla handlingar där den gamla släkthistoriken från det fattiga Hebriderna är den starkaste delen, med fantastiska miljö- och socialskildringar. Allt sammanstrålar i lösningen av senare tiders mordhistoria i Kanada. Ömiljöerna förenar..

eva lundgren

2016-01-16

Till och med bättre än Lewis-trilogin!