Ensamvarg

Dalengren, Sara

| 2016

Miriam är thrillerförfattaren med smak för det makabra, vilket har haft en förödande effekt på hennes kärleksliv. Hon lever ensam, omgiven av Hökensås skogar, men när hon tar sig an en skadad främling förvandlas hennes lugna tillvaro drastiskt. Jonathan är en skepnadsskiftare på flykt undan flocken som dömt honom till döden. Vad han har gjort för att förtjäna sin dödsdom vet han inte. Hos Miriam finner han en fristad, men vågar han tro på en framtid eller kommer det förflutna att hinna ikapp honom? Ensamvarg är Sara Dalengrens debutroman och en paranormal romance om att hitta kärleken trots att man inte är som alla andra. Romantik varvas med spänning och humor i den första delen i serien om FLOCKEN.

L L

2023-06-29

Riktigt mysig romance med härliga paranormala inslag. Tyckte mycket om framförallt Miriam, men alla karaktärer är skickligt beskrivna. Obs! Hela serien bra!

sannareads

2021-09-17

’”Vad jag försöker säga är att vad som än händer idag kommer du fortfarande ha mig”’

”Ensamvarg” av Sara Dalengren är en romantisk och fantasy-fylld bok som drar med läsaren på ett äventyr. Från första sidan var jag fast i boken och sidorna bokstavligt talat flög förbi. Jag kunde helt enkelt inte lägga ner den då det var något med Dalengrens sätt att skriva som höll mig fast.

Thrillerförfattaren Miriam och dödsdömde skepnadsskiftaren Jonathan lever helt skilda liv...tills den dagen då Jonathan flyr från sin dom och stöter ihop med Miriam, i sin vargform. Allt ändras då Miriam och Jonathan finner varandra men är han verkligen säker hos Miriam? Och hur lång tid har han på sig innan flocken inser att han inte är död?

När jag började läsa boken var jag aningens rädd för att ”Ensamvarg” skulle vara allt för stereotypisk när det kommer till könsroller och skepnadsskiftare. Miriam med sin nätta figur och burriga hår & Jonathan med sin vältränade kropp och gudaliknande utseende. Men oj, så fel jag hade. Miriam är en tuff kvinna som är väldigt olik andra kvinnliga huvudkaraktärer jag har läst om. Särskilt när det kommer till paranormal-romance genren. Hon står för det hon tycker och under flera scener i boken visste jag inte om jag skulle skratta eller gråta över hennes mod, då jag var rädd att allt skulle sluta med att hon kom till skada. Hon kanske ser liten och ofarliga ut men ack så fel alla har.

Jonathan beskrivs som vältränade och otroligt snygg, men trots detta har han inte det där kaxiga och stereotypiska matcho-beteendet som så många manliga karaktärer har i böcker. Istället är han snäll, omtänksam och bär på ett förflutet som han inte låter gå ut över andra.

Berättelsen i sig är intressant och rör sig ganska snabbt framåt. Vi får läsa mycket om hur Miriam och Jonathan lär känna varandra och mindre om Jonathans förflutna och skepnadsskiftarna. Dock gjorde detta inte mig något då jag tyckte om att lära känna karaktärerna i nuet och se deras romans spira. Jag ser trots detta väldigt mycket fram emot mer action i nästa bok då slutet gav mig känslan av att saker och ting kommer förändras en hel del i Varghamn .

⭐️ ”Ensamvarg” av Sara Dalengren får av mig 4/5 stjärnor!

Ett stort tack till Seraf Förlag och Sara Dalengren för recensionsexemplaret.

Idas Recensioner

2020-07-02

Oj så positivt överraskad jag blev av Ensamvarg. Jag skulle absolut kunna påstå att detta är vår svenska version av Twiligt (förutom vampyrerna!), då boken innehåller het kärlek och mystiska vargar. Något som gör boken så underbart unik är de djupa, charmiga karaktärerna som man inte kan göra annat än att älska. För vem tycker inte om en thrillerförfattare med en förkärlek till hemska skräckfilmer, eller en varulv med en mysig ödmjukhet i sig?

Handlingen är dynamisk, mysig och spännande. Kanske att händelserna är något förutsägbara, men inte på en extrem nivå då jag inte lägger mycket värde i det. Tillsammans med den spännande handlingen så är miljöbeskrivningarna också underbara, och jag kunde verkligen se skogarna och Miriams hem framför mig.

Jag ser fram emot nästa del av serien, som jag så snabbt som möjligt ska köpa hem. För jag blev verkligen förälskad i denna berättelse och jag kan inte sluta tänka på hur fortsättningen kommer vara. Detta är min första bok av Sara Dalengren, och absolut inte den sista. Stort tips!

Jennifer Johansson

2020-02-29

Ensamvarg handlar om Miriam som är en thrillerförfattare som älskar det makabra och lite för råa - vilket skrämmer iväg den chans till kärlek hon får. Men en dag möter hon Jonathan, som är skepnadskiftare, och är på rymmen från sin flock. När de träffas slår gnistorna om dem och ett helt nytt liv för de båda är kommen.

Jag hade svårt för denna bok de första hundra sidorna. Just för att jag inte tyckte att så mycket hände - men också för att Dalengren lämnade detaljer som jag hade velat läsa. Men efter hundrasträcket är det en fantastiskt romantiskt äventyr om ett udda kärlekspar. Jag gillar att berättelsen har ett mer djup i sig och inte enbart handlar om själva kärlekshistorien.

Karaktärerna vi får följa är unika och roliga, vilket gör att jag genast vill påbörja nästa bok och veta vad som sker med dem. Jag tycker om hur förklaringen över vargflocken var, bakgrundshistorien om hur en blev till och kemin mellan Miriam och Jonathan. Även om förälskelsen känns väldigt snabb, så gör det mig inte så mycket eftersom jag förväntade mig det.

Är du en person som har velat komma in mer och mer i fantasygenren, men du läser mest contemporary eller romantik - ge denna en chans, du kommer inte bli besviken

D

Denise Kylvik

2020-01-28

En svensk paranormal romance! Whaaa. Så kul att hitta och läsa denna! Även om jag inte är överförtjust i skiftare - har aldrig riktigt sett något lockande i det, likaså vampyrer - kände jag ändå att jag ville testa denna. Och det var ju en väldans tur att jag gjorde det.

Vad handlar den om? Jonathan är dömd till döden av sin flock, men lyckas fly med hjälp av en annan flockmedlem. På sin flykt stöter han på Miriam och han kan inte hålla sig borta. Han vill bara se henne en gång, känna hennes doft, prata med henne, röra henne...

Miriam är en soft om än något entusiastisk thrillerförfattare (ugh, jag är INTE en thrillerläsare - jag gillar att sova om nätterna), som bor ensam i sin lilla stuga efter att hennes pojkvän dumpat henne på grund av hennes något makabra intressen (och visst råkade möta ett hemskt öde i hennes senaste manus). Vilken tur, för en skadad, spritt språngande naken man dyker upp och som den gode medborgare hon är tar hon med honom hem. Och gnistor uppstår, självfallet.

Okej, så, vi pratar först om vad jag gillade med denna fina bok. För det första - omslaget! Wow, älskar't. För det andra - Miriam! Jag vet inte om är knäpp eller bara öppen för konstiga saker, men hon är snäll, omtänksam, smart och rolig. Jonathan är också fin - väldigt varg/skiftar-personlighet, men villig att lyssna och lära. Jag gillade också att han inte var den erfarna alfa-hannen (ha, se vad jag gjorde där) som många andra romance-män är. Intressant vad författaren gjorde med en viss kroppsfunktion *blink*.

Ska vi snabbt nämna vad som kunde ha förbättrats? Okej, det gick liiite snabbt i början, tycker jag. Men, när man kom till slutet fick det ändå sin förklaring, så det känns ändå okej. Språket var ibland inte så flytande och koncist och ibland var det lite mycket tell och lite lite show. Jag hade också älskat att höra mer om Miriams författarskap och bakgrund och hade velat att veta lite mer om Jonathan som inte hade med Miriam att göra och hans tid hos flocken. Och, Simon? Inte okej, hörru. Respekt och samtycke kallas det.

Jag rekommenderar denna till alla som är ute efter en humoristisk, mysig karaktärsdriven skiftarromance med ett gäng unika personligheter. Jag ska i alla fall försöka få tag på de andra två böckerna nu

sannareads

2019-09-19

"Vad jag försöker säga är att vad som än händer idag kommer du fortfarande ha mig."

"Ensamvarg" av Sara Dalengren är en romantisk och fantasy-fylld bok som drar med läsaren på ett äventyr. Från första sidan var jag fast i boken och sidorna bokstavligt talat flög förbi. Jag kunde helt enkelt inte lägga ner den då det var något med Dalengrens sätt att skriva som höll mig fast.

När jag började läsa boken var jag aningens rädd för att Ensamvarg skulle vara allt för stereotypisk när det kommer till könsroller och skepnadsskiftare. Miriam med sin nätta figur och burriga hår & Jonathan med sin vältränade kropp och gudaliknande utseende. Men oj, så fel jag hade. Miriam är en tuff kvinna som är väldigt olik andra kvinnliga huvudkaraktärer jag har läst om. Särskilt när det kommer till paranormal-romance genren. Hon står för det hon tycker och under flera scener i boken visste jag inte om jag skulle skratta eller gråta över hennes mod, då jag var rädd att allt skulle sluta med att hon kom till skada. Hon kanske ser liten och ofarliga ut men ack så fel alla har.

⭐️ "Ensamvarg" av Sara Dalengren får av mig 4/5 stjärnor!

Ett stort tack till Seraf Förlag och Sara Dalengren för recensionsexemplaret.

Det här är första boken jag läser inom genren paranormal romance, men det kommer inte att vara den sista. Sara Dalengren skriver på ett sätt så att det är väldigt lätt att fastna i handlingen och även om det är paranormalt så känns det faktiskt väldigt trovärdigt och verklighetstroget.

Jag fastnar för Miriam, som är en stark kvinnlig karaktär och helt fantastisk. Hon skriver blodiga thrillers och bor helt på egen hand. Kanske är det också det röda håret som får mig att identifiera med henne (för i övrigt är vi nog inte särskilt lika) men det spelar ingen roll. Jag älskar henne. Jag tycker också väldigt bra om Jonathan.

Övrigt persongalleri är alldeles lagom stort och alla karaktärer är så pass egna att det inte är något problem att skilja på dem. Dalengren är väldigt bra på att beskriva den inre människan … eh, vargen … eh … personen. Hur som helst får hon dem att kännas väldigt verkliga och när boken tar slut blir jag lite ledsen. Tur för mig att det bara är första boken i en serie!

Jag var rädd för att det skulle vara väldigt mycket fokus på sex, en fördom från min egen sida. Det är det inte. Det är lite tur för min egen del, då jag väldigt lätt sitter med skämskudden framför ansiktet.

Språket är lättläst och flyter väldigt bra. Och omslaget är oerhört vackert.

" Miriam är thrillerförfattaren med smak för det makabra, vilket har haft en förödande effekt på hennes kärleksliv. Hon lever ensam, omgiven av Hökensås skogar, men när hon tar sig an en skadad främling förvandlas hennes lugna lantliga tillvaro drastiskt.

Jonathan är en skepnadskiftare på flykt undan flocken som dömt honom till döden. Vad han har gjort för att förtjäna sin dödsdom vet han inte. Hos Miriam finner han en fristad, men vågar han tro på en framtid eller kommer det förflutna att hinna ikapp honom?

Ensamvarg är Sara Dalengrens debutroman och en paranormal romance om att hitta kärleken trots att man inte är som alla andra. Romantik varvas med spänning och humor i den första delen i serien om FLOCKEN. "

Jag har tidigare inte läst så mycket inom grenen Paranormal Romance. Efter denna bok är jag nyförälskade i Paranormal Romance och säger Wow för att boken är spännande, underhållande och underbar. Boken handlar om tre huvudkaraktärer Anja, Jonathan och Miriam. Jag gillar att Sara gjort två starka kvinnliga huvudkaraktärer som vågar ta för sig och vara som de och att de accepteras av de män som väljer att älska dem. Anja är en skepnadskiftare som vet vad hon vill och har skinn på näsan när hon tar beslut. Jag gillar att hon har en ödmjuk sida då hon väljer att skona Jonathans liv trots att hon inte känner Jonathan. Jonathans resa börjar när han flyr från flocken och råkar stötta på gården där Miriam bor och han verkar vara en vilsen själ som vill veta vart han ska tillhöra och söker efter sitt förflutna. Miriam är en stark kvinnlig karaktär på så sätt att hon har ett udda yrke och intresse så som att skriva thrillerböcker och att hon är fascinerad av skräck, död, balsamering och lemlästning m.m. Jag gillar att Miriam vågar stå för den hon är och att Miriams och Jonathans kärlek till varandra gör att de finner sin jämlike, då de accepterar varandras olikheter och udda egenskaper.

Författarens sätt att skriva väcker intensiva känslor så som passion, romans med en tvist att det är skepnadsskiftare som är vargar. Jag älskar att denna blandning då kärleken känns lite mer vuxet än de typiska tonårsböcker jag tidigare har läst, då förväntningarna på kärlek är att få en livspartner, vilket är en vackert synsätt på kärlek snarare än tillfälliga förbindelser. Det som gör att boken är en blandvändare och svårt att lägga ifrån sig är det korta kapitel men innehållsrika meningarna, som gör att man som läsare bara vill veta mer om vad som kommer att hända med huvudkaraktärernas livsöden. Jag gillar även författarens miljöbeskrivningar och att det utspelar sig nära skogen och naturen, då skogen är en plats som finns nära i mitt hjärta. Avslutningsvis kan jag varmt rekommendera denna bok som älskar det övernaturliga med en stor dos av romantik.

Jag ska straxt påbörja nästa bok som heter Varghamn och ser framemot att läsa fortsättning och veta mer om Anja och Simons livsöden.