Ensamfjäril

Det är julafton och ett våldsamt snöoväder lamslår Hudiksvall. På eftermiddagen får polisen ett larm om att Henna Pedersen, gift med Sveriges bästa fotbollsspelare, har hittats mördad i hemmet.Den hemvändande polisen Johan Rokka får brottsutredningen på sitt bord. När ytterligare ett kallblodigt mord sker anar han att hans jobb och förflutna obönhörligen kommer att flätas samman. Ju mer han nystar i det som hänt, desto säkrare blir han på att fotbollsspelaren döljer något och aldrig egentligen kände sin fru. Ensamfjäril är första delen i serien om Morden i Hudiksvall. Gabriella Ullberg Westin är född 1973 och uppvuxen i Hudiksvall. Tidigare bodde hon i Italien där hon arbetade som fotomodell. Idag lever hon i Stockholm...

2024-01-13

Den här serien är väldigt populär och jag har varit nyfiken på den länge nu. Det som har avskräckt mig är att genren kallats för "erotic crime". Något som inte alls har lockat. När jag kände att jag behövde bryta av julmyset med något annat så upptäckte jag att Ensamfjäril börjar på julafton så jag tyckte den kunde passa bra.

Eftersom jag brukar undvika att ta med mig en pappersbok när jag pendlar så letade jag upp boken på Storytel och upptäckte att den tydligen har kommit i en omarbetad upplaga. Jag bestämde mig snabbt för att läsa den i stället och nu i efterhand, efter att ha bläddrat lite i mitt fysiska exemplar, så förstår jag att det var det bästa jag kunde ha gjort. Allt det "erotiska" verkar vara bortplockat nu. Ett bra beslut, tycker jag, som inte alls förstår vad erotik kan ha att göra i en deckare.

Ensamfjäril är helt okej, i den här omarbetade upplagan, men för mig blir det för många sammanträffanden, för mycket slump helt enkelt. På tok för lite utredning och för mycket av relationer och privata problem. Andra delen står redan i hyllan och jag har för mig att jag hört att författaren har gett upp det där med "erotic crime". Det låter jättebra, tycker jag.

OBS! Detta är en kraftigt förkortad text. Hela finns på min blogg https://bokslut.blogspot.com/2024/01/bok-ensamfjaril-av-gabriella-ullberg.html

Maria Jacobsson

2023-08-23

Första boken i serien om Johan Rokka. Jag tyckte mycket om boken, den var spännande och välskriven. Lite rörig till en början, med flera parallella spår och många karaktärer, men allt får en mening på slutet. Det jag inte gillade med boken var de detaljerade sexscenerna. Fördelen med att läsa en fysisk bok är att man kan bläddra förbi dem.
Ser fram emot att läsa mer om Johan Rokka!

ElinsBokhylla

2021-01-30

Bokens grundhandling är att man får följa med Johan Rokka när han börjar jobba som polis i Hudiksvall. Det går lite trögt i början för honom att hitta sin plats i teamet och en del privata händelser kommer emellan.
Parallellt med bokens grundhandling så får man även följa med under tiden som Rokka och hans kollegor utreder ett brutalt mord på en ung kvinna. Ett mord som leder poliserna på lite villospår, iväg till Italien och ut på travbanan innan allting kommer ihop och klarnas ut i slutet.

Bokens handling överlag tycker jag är en bra handling, jag är ju ett stort fan av mordhistorier och utredningar och där hade Gabriella Ullberg Westin verkligen lyckats fånga mig!
Däremot var det lite svårt för mig att hänga med bland alla perspektiv, karaktärer och händelser. Det känns som att det var lite väl många olika händelser bland alla karaktärer och det gjorde det lite rörigt för mig. En del av handlingarna kring vissa karaktärer kändes lite påtvingade och jag hade svårt med den stora blandningen kring mord, polisutredning och sex. Jag brukar inte ha så stort problem med sexscener och kärlek, det kan vara bra som avbryt ibland men i denna bok tyckte jag inte att det riktigt hörde till. Det var svårt att gå från en sida där det diskuteras mord och mordvapen till nästa sida där en rätt så grov sexscen utspelas. Lite som att författaren ville ha med så mycket i boken att det blev lite tokigt, men det är såklart bara min åsikt och alla tycker vi olika.
Kanske är inte erotic crime något för mig, en term jag inte ens visste fanns...

Även om delar av boken var oförutsägbar och gjorde mig överraskad så håller den inte riktigt hela vägen för mig, tyvärr. Jag hade redan från början svårt att komma in i boken och så kan det vara med andra böcker med men skillnaden denna gång var att jag aldrig riktigt kom in i boken. Såklart var boken spännande och handlingen intressant men det var något som fattas och jag vet inte riktigt vad.

Bokens karaktärer var rätt så intressanta, inte så att jag fastnade med en gång men lite nyfiken på fortsättningen är jag ändå. Det var någon enstaka karaktär som jag fastnade lite extra för och hoppas få se en utveckling av i nästa bok.

Gabriella Ullberg Westin är skicklig på att skriva detaljerade och blodiga mord, det var den delen av boken som jag tyckte var mest spännande. Det kanske säger något om mig som person men strunt samma, haha!
Det var lätt att läsa boken eftersom den var uppdelad i dagar och man fick en bra överblick över hur livet gick vidare och hur länge utredningen höll på. Däremot så måste jag säga att jag tyckte att kapitlen var lite för långa för min smak, jag upplever ofta att böcker med långa kapitel automatiskt blir sega och så var det tyvärr även med denna bok.

Ensamfjäril av Gabriella Ullberg Westin är en helt okej bok, tyvärr ingen bok som tog mig med storm och som jag sträckläste. Kapitlen är välskrivna och delvis spännande, även den inte riktigt var som jag hade hoppats på så var den definitivt läsvärd. Nu hoppas jag att andra delen i serien Morden i Hudiksvall är snäppet bättre!

Johanna Åberg

2019-05-06

En riktigt bra deckare som är spännande från första till sista sidan!! En riktig bladvändare!!!

Lars Stenlund

2018-05-27

Fick tips om den här boken och har nu sträckläst alla i serien. Jag hoppas verkligen det kommer fler böcker om Johan Rokka. Han är grym.

Malin Sundman

2018-01-12

En fyra om än svag. Tycker att den var oförutsägbar vilket jag gillar. Lite för mycket sex för min smak men ska läsa fler böcker i serien.

Monica Carlsson

2016-12-02

Lite trist.

Pernilla Nilsson

2016-08-19

Nä, denna fastnade jag inte alls för. Etta eller två i betyg. Den kommer lämna mig oberörd och glömmas inom kort..

Camilla Eriksson

2016-06-18

En bok som har allt från mord , sex , kärlek bästa boken hittills i år.

Matilda Gunnarsson

2016-02-05

Spännande från första sidan, flera intriger som vävs ihop, smart. Gillade sexscenerna också! Gärna fler böcker av författaren.

Nää bland de sämsta ja läst tyvärr

Rasmusmatte .

2015-03-21

Har inget emot erotic crime men vart tog deckarintrigen vägen då

E H

2015-02-22

En fräsch författare. Lagom mycket spänning o driv kombinerat med en del erotik. Ovanligt för att vara skrivet av en kvinna. Vill gärna läsa kommande böcker av henne.

Gunnar U

2014-12-24

Sträcktläste denna deckardebut som var oerhört spännande och välskriven. En kriminalroman med sexiga inslag och nya miljöer för deckarsverige.
"Erotic Crime" är här för att stanna. Ser fram emot att få följa Johan Rokka i en uppföljare.
LÄS!

Isabel Lechte

2014-12-01

Spännande och välskriven deckare i den nya genren erotic crime. Intrigen håller spänningen uppe och överraskar ända till slutet. Både miljöer och karaktärer är väl beksrivna och man vill veta mer om flera av dem. Ser fram emot fortsättningen!

Katrin Bohman

2014-11-11

Imponerande debut! Mycket välskriven med spänning från start till mål. Ser fram emot uppföljaren.

Fantastiskt bra bok med spänning från allra första början. man vill bara läsa mer och mer. Boken är spännande och sexig. ser framemot en uppföljare eller en nya bok. författaren kommer att lyckas igen!

susanna hammat

2014-11-08

Tyckte väldigt mycket om den här boken, och kan verkligen rekommendera den.
Att det är författarens första bok gör mig riktigt imponerad.
Jag ser fram emot uppföljaren!

Michael Seedoff

2014-11-08

Riktigt bra debutbok! Lättläst språk med bra flyt. En skön laddad intrig, och en bra deckarstory i grunden. Ingenting var självklart före upplösningen, och karaktärerna vill man läsa mer om. Jag köper nästa bok också!

Fredrik Lundström

2014-11-06

Boken fångar läsaren från första sekund. Fina miljöbeskrivningar och stundom poetiska formuleringar. Själva deckargåtan håller hög klass och man har svårt att lägga ifrån sig boken innan upplösningen. Karaktärerna är intressanta och man väntar spänt på uppföljaren.

Tommy Hedlund

2014-11-06

Bra debut med bra beskrivning av karaktärer.

Annelie N

2014-11-04

När du väl har öppnat den kommer du inte kunna lägga bort den. Spännande från början till slut. Riktigt fascinerande hur hela storyn knyts ihop i slutet. Längtar redan till nästa!

morgan chapuis

2014-11-03

Inte läst en bok på 10 år nu väntar jag redan på 2:an.

Frida Hedlund

2014-11-02

Jag var tvungen att sträckläsa boken. Många spännande historier som snyggt kopplas ihop. Intressanta karaktärer där det erotiska inslagen gav en känsla av att få lära känna dem på ett ärligt sätt. Jag hoppas på en uppföljare.

Ann-Sofi Sjöström

2014-10-31

Längtar efter nästa bok, vill följa karaktärerna som man redan i denna första bok lärt känna så bra. Flera historier flätas ihop på ett fantastiskt vis och det är verkligen spännande från första sidan.

Fredric Wismar

2014-10-29

Svårt att tro att boken är en debut! Drivet författarskap där du vill vända blad efter blad. Erotiken i boken är smakfullt avvägd och lyfter denna deckare över floden av mainstream deckare. LÄS!!!