Ensam

Strindberg, August

| 2014

"Efter tio års vistelse i landsorten är jag åter i min födelsestad och sitter nu vid ett middagsbord bland de gamla vännerna. Vi äro mer eller mindre femtioåringar allesammans, och de yngre i sällskapet äro över fyrtio eller omkring. Vi förvånas över att vi icke ha åldrats sen sist. Det syns visserligen litet grått i skägg och vid tinningar här och där, men så finns det också de som blivit yngre sedan sist ... " "Ensam" är en självbiografisk novell av August Strindberg som publicerades 1903. Novellen är en av författarens mest lästa texter genom tiderna. August Strindberg (1849-1912) var, och är fortfarande, en av Sveriges mest framstående författare genom tiderna. Han var också bildkonstnär, dramatiker och journalist, och är känd för sin produktivitet. Han slog igenom med romanen "Det röda rummet" 1879 och har sedan dess varit en mycket prominent gestalt i det litterära Sverige.

Benjamin Elfors

2017-12-31

Fartfylld skildring med intressanta resonemang i både teologi och politik. Språket är bitvis lite överlastat, men dock originellt och humoristiskt.

Maria Brusewitz

2012-12-08

Att återkalla till många gånger. Det är helt olika vad man ser vid olika åldrar. Han ljuger som en häst, men det gör inget.fantatsk läsning

Sven Wifstrand

2010-02-05

Jag läste den samtidigt med Fattigadel av Agnes von Krusenstjerna, och det var inte Strindberg som vann det loppet.

C L

2010-02-02

Överskattad, men Röda Rummet däremot är svår att slå!!!

Fredrik S

2009-11-29

En klassiker som visar på Strindbergs förmåga att skriva levande och pregnant.

Karl Sandberg

2009-06-12

Bitvis något trög skall erkännas, men i stort mycket läsvärd. Smittar till skratt ibland med Johans temprament och vilja, hans eviga kamp med fadern, styvmor, samhället och familjens hårda socialisering av vår störste författare. Mycket intressant är 1800-talets samtid som dyker upp, 1865 författning, kierkegard, politik och aktualiteter. Författaren är mycket observant på strömningar i tiden. Det bestående för mig personligen kommer nog att vara det stenhårda och obarmhärtiga klassamhället som hela tiden präglar människorna, relationerna och möjligheten att lyckas. Må vi aldrig återgå dit i vår tid, oroande tecken pekar dessvärre ibland åt det hållet.