Ensam kvar

Oliva, Alexandra

| 2016

Du är ensam djupt inne i skogen.Du får inte längre kontakt med yttervärlden.Långsamt inser du att något fruktansvärt har hänt.Zoo står vid ett vägskäl i livet. Hon längtar efter äventyr och spänning, och hon behöver tid att tänka. Hon skickar in en ansökan, och snart är hon en av tolv deltagare som tävlar i en realityserie i den otillgängliga vildmarken i New England. Det handlar om att överleva, att visa uthållighet och övervinna psykiska utmaningar.Samtidigt som serien spelas in inträffar det ofattbara: en världsomspännande katastrof hotar att slå ut civilisationen. Zoo, som är fullkomligt isolerad, märker först inte att spelet är över. Ovetande om vad som hänt fortsätter hon att kämpa och söker sig allt djupare in i skogen, utan att förstå att det inte längre finns några ledtrådar eller kameror gömda i träden, eller att förortskvarteren hon till slut når är övergivna...

2017-06-03

Inte speciellt bra, inget jag kommer att komma ihåg!

Helt okej

2016-10-25

Betyg: 4,5 av 5.

Så här skriver författaren Justin Cronin om boken: ?Ensam kvar (The Last One) väver sömlöst samman två av de samtida fenomen som upptar oss mest ? hotet om en global katastrof, och realityseriernas fejkade dramatik ? till en djärvt konstruerad berättelse om det mänskliga psyket i en extrem situation. En kompromisslös, tankeväckande debut.? och det tycker jag verkligen beskriver boken på pricken.

Man ska ju inte jämföra böcker, men jag tänkte ändå lite på boken av Catrine Tollström, som först hette Bödeln Frälsaren Observatören och sen bytte namn, i den nya utgåvan, till Experimentet, när jag läste boken Ensam kvar av Alexandra Oliva.

Ensam kvar är mycket välskriven, har härliga karaktärer, är lättläst, och är väldigt spännande. Den känns modern, och handlar både om en global katastrof och om en realityserie.

Och jag vill gärna läsa fler böcker i framtiden av den debuterande författaren.

Rekommenderas absolut.