Enigma: Fågeln

Jag ska inte delta i det här kriget. Fågeln ska göra mig stark så att jag kan fly.   Svalas väg är redan utstakad: hon ska föda barn och sedan ge sig ut i kriget som rasat utanför Shabalas gränser så länge någon kan minnas. Men Svala vill ha makten över sitt eget öde. När hon möter ett fågelliknande väsen i skogen tänds ett svagt hopp. Med fågelns hjälp kan hon läsa skriften i en underlig bok som ingen annan kan läsa ur. Finns hennes räddning i den mystiska kraften Enigma som fågeln lär henne att bemästra? Med sina nya krafter kanske hon kan undfly sitt öde, och till och med sätta stopp för det tusenåriga kriget. Fågeln är Isabelle Törnqvists debutroman och första delen i den spännande fantasytrilogin Enigma. ISABELLE TÖRNQVIST föddes 1994 i Göteborg där hon bor än idag. Hon drivs av lusten att skapa och problemlösa, något som fick henne att söka en utbildning inom Software Engineering &...

🤎🧡Denna Bok kräver sin tid men när man väl kommit in i den så sitter man som slukad & kan inte sluta läsa
☆Jag kan bara säga
Denna bok har allt en Fantasybok ska ha i sig den är spännande &
Jag bara älskade den från den stund jag kom in i den

Fågeln är en barn/ungdomsbok med en berättarstil som passar mig.
Det är partier som är väldigt lugna men hela tiden finns det ett driv i berättelsen.
Den är målande i sin beskrivning av händelser och platser, och ett bra flyt i språket.
Förhoppningsvis kommer det fler förklaringar på huruvida det blev som det blev i landet Shabala, vad som ledde fram till den nuvarande styrelseformen.
Av mig så får denna Härliga
Underbara Välskrivna Pärla
Full Pott
🐤🐦🐤🐦🐤av 5st🧡🤎

Jennie

2021-05-09

Jag hade jättesvårt att komma in i den här boken. Det hoppade väldigt mycket i början och jag fastnade inte direkt för någon av karaktärerna. Tyvärr så tyckte jag att större delen av boken var händelselös och ganska platt. De sista ca 100 sidorna i boken räddade den. Om boken hade fortsatt i samma takt så är jag osäker på om jag hade läst nästa bok i serien, men som tur är lyckades författaren att vända på det och jag kommer att läsa nästa bok för jag har en känsla av att det är nu det kommer att börja på riktigt. Jag hoppas också på att man inte hastar sig igenom alla stora händelser på 100 sidor. Nästa bok Kirin har mycket att bevisa!

Idas Recensioner

2020-12-12

Fågeln är Isabelle Törnqvists debutroman, och jag är imponerad över hennes kreativitet i världsbygget och karaktärerna. Världsbygget är väldigt komplicerat men intressant, samtidigt som det är lite svårt att förstå allt från början av boken. Fågeln är en sådan bok där det tar tid för läsaren att förstå världen och karaktärernas problem. Jag tänkte och funderade mycket under bokens gång, så mycket att jag ibland fick ta pauser för att smälta all information som jag tog in.

Huvudkaraktären Svala är en person som jag hade lite problem med från början. Hon bråkade, slogs och skrek svordomar till andra barn. Men efter något kapitel fick jag se henne från ett nytt perspektiv, för då blev jag imponerad av hennes intressanta tankar och känslor. I vissa fall kändes hon äldre än vad hon var, och i andra kändes hon verkligen som en 12 åring. Isabelle Törnqvist har gjort ett bra, genomtänkt jobb med Svala och alla andra karaktärer i boken.

Generellt är Fågeln en bra fantasybok som innehåller oförutsägbara händelser och makalösa karaktärer. Ibland tog dock bokens detaljerade beskrivningar övertaget, och jag ville nästan hoppa över vissa meningar för jag fick för mycket information på samma gång. Men bortsett från detta så bjöd Fågeln på en unik, omskakande och mörk läsning som jag absolut kan rekommendera.

Recension av: idasrecensioner.se

Rosita Söderström

2020-11-21

En magnifik fantasyroman jag genast drogs in i, genom ett mobbnings slagsmål mellan huvudkaraktären Svala och pojken Ahren; "Föräldrarbarnet", "Grisnäsan". De lever båda i ett samhälle styrt av en kung - vem dock hotas från tronen - där alla myndiga ungdomar skickas till fronten för att kriga. Ingen kommer någonsin därifrån levande. Svala och Ahren bär båda drömmen om fred, vilket också blir deras gemensamma mål att verka för.

Svala bor ensam med sin farfar i utkanten av staden, nära havet och skogen. I skogen finns en mycket speciell fågel som önskar sig frihet. Svala besöker fågeln tillsammans med en mycket betydelsefull bok. Vars text endast Svala kan läsa, tills....

Nej, jag tänker inte spoila mer av händelseförloppen! Däremot förmedla min fascination över hur Isabelle bygger upp och framställer samhällets styre. Även miljöbeskrivningarna och persongestaltandet. Det är inte svårt att se gatorna och gränderna samt somliga byggnader i staden, inte heller dess omgivande risfält och skogslandskap. Människorna är också målande och kreativt beskrivna. Flera framträder tydligt för ens inre syn. Det är ett bra flyt i texten med lagom längd på kapitlen. Aldrig tråkigt men sorgligt och det blir skräckfyllt. Visst vill en ingripa ibland men handlingen blir aldrig tung och trög.

Mitt helhetsintryck av FÅGELN ligger nära fem fåglar av fem möjliga men de är inte riktigt utvecklade ännu, då fortsättningen är väntad för helheten. En magnifik FÅGEL är det dock och en lika magnifik fantasyroman.

Tack Isabelle för ett berikande läsäventyr. Jag ser verkligen fram emot fortsättningen och är tacksam jag nu har tillgång till efterföljaren KIRIN.
Vill se romanen filmatiserad!

Nerdy Books

2020-10-07

Detta var en väldigt speciell bok. Den är lite svår att förklara för den innehåller så mycket som är annorlunda och originellt. Det är lite fantasy, lite vetenskap, lite religion och lite steampunk på nåt sätt. Jag tyckte först att boken var sådär, för jag hade lite svårt att få en koppling till Svala men ju mer man läste desto mer sympatiskt inställd blev man mot Svala. Man började förstå henne lite mer. Det tog inte långt tid innan handlingen drog tag i en, jag hade lite svårt att släppa boken emellanåt och var inte alls förberedd på alla twistar som dök upp, vilket bara gjorde boken ännu bättre! Detta är som sagt en oerhört speciell bok som jag tycker man ska läsa, bara för att få uppleva den. Mycket originella idéer och händelser som jag tyckte kändes som en fräsch fläkt.

Fågeln är första delen i Enigmatrilogin, och är en historia full av magi, korruption, lögner och allt annat som får en fantasybok att bli bra och läsvärd. Svala går i skolan och får där lära sig Shabala som land och vad kungen gör för att rädda landet under kriget som pågått så länge någon kan minnas. Ständigt skickas nya soldater till gränserna och det är också Svalas tänkta öde. Det är de flestas öde, och de allra flesta barn är föräldralösa efter att deras föräldrar dött i kriget. Det ses som fint, och de barn som har sina föräldrar kvar i livet kallas nedlåtande för ”föräldrabarn”.

Svala bor med sin farfar ute i skogen. Och i hans ägo finns några böcker med till synes tomma blad. Men Svala kan läsa dem. I skogen har hon mött fågeln, och där ute lär hon sig att hantera sin krafter, som de kallar för Enigma. Undan för undan lär hon sig mer och börjar komma fram till att det kanske kan gå att undkomma det förutbestämda ödet.

Det är lite svårt att hänga med i början eftersom det är så mycket information och dessutom ett gediget persongalleri, men ju längre in i boken jag kommer, desto mer fast blir jag. Jag gillar att det är ganska unga barn som är i fokus utan att det känns alldeles för mycket som en barn- och ungdomsbok. Dessutom gillar jag tvetydigheten som följer med hela tiden. Så fort som jag tror att jag förstår hur något ligger till så ändrar allt riktning och jag blir överraskad och får omvärdera det jag hittills har trott och tänkt. Det gör också att jag håller uppmärksamheten under de delar som inte är fyllda av fart och spänning. Men ju längre boken håller på, desto mer spännande blir den. Det är väldigt snyggt gjort av Törnqvist tycker jag. Framförallt slutet tycker jag är oerhört spännande och snyggt gjort och gör att jag direkt vill läsa fortsättningen.

Språket är bra och flytande. Fungerar utmärkt för genren och även om det är en hel del andra uttryck som hör till den här världen lär jag mig snabbt hur det fungerar.

Dessutom vill jag bara påpeka hur himla snyggt omslaget är. Ett av mina stora favoritomslag genom åren.

Eline Haus

2020-05-11

I denna dystopiska fantasy får vi följa 12åriga Svala Ritter och hennes bravader. Hon är en riktig vilding, hon är stark i sig själv och extremt normkritisk. Tanken slog mig även att hon liknar Pippi. Hon vill så mycket och oftast väl, men det blir så tokigt.
Svala har magiska krafter som kallas Engima och med hjälp av fågeln, som är ett väsen, blir hon starkare och starkare.
När jag läste denna bok så tänkte jag mycket på att det handlar om ovissa, naiva och oskyldiga barn i en brutal och elak värld. Det är lätt att bli utnyttjad när man är speciell, och ännu lättare att glömma bort det man faktiskt har. Det är tydligt att Svala bara är 12 år gammal, och ibland ville jag bara dra ut henne ur boken och ruska om henne.
Jag gillade skarpt att vi fick läsa boken ur flera personers perspektiv. Det gav mycket till berättelsen och gjorde det lättare att förstå det politiska som även färgar boken ganska mycket.
Isabelle har byggt upp en helt otrolig värld. Den är färgstark och egen. Det känns som att hon har blandat in fantasyelement i en helt vanlig värld, samtidigt skulle kunna vara i framtiden eller för väldigt länge sedan. Det känns som att hon har tagit inspiration från den asiatiska kulturen, nordisk kultur och mytologi, samtidigt som det eventuellt skulle kunna utspela sig i en arabisk öken. Men ändå i en tätväxt skog i Norrland. Jag förstår inte hur hon fick ihop det, men det fick hon. Och det blev väldigt bra. Fick även lite sci-fi vibbar några gånger under bokens gång. En riktigt gott-och blandat bok det här.
Jag hade lite svårt att hänga med i början av boken, då vi fick all information om denna väldigt komplexa värld på en gång, men sen flöt det på snyggt och jag blev helt tagen av storyn. Det blev en riktig känslostorm vill jag lova.

Vilken debut! Den är helt underbar med många härliga och spännande karaktärer och väsen. Den är så detaljerande i sin helhet vilket gör den till en fröjd att läsa. Den är inte superspännande utan hör får man lära känna Svala och Ahren med flera ordentligt samt miljön runtomkring vilket är mycket intressant. Spänningen stiger ju längre in i boken man kommer. Ett mycket bra boktips!

D

David Jardine

2020-04-21

Jag älskare bokens komplexa handling. ”Fågeln” bjuder på ett imponerande världsbygge, en väldigt trovärdig sekundärvärld med allt från religioner till ekonomi. Längtar till fortsättningen!

Linda Andersson

2020-02-27

Jag har läst Fågeln av Isabelle Törnqvist. Fågeln är första delen i Enigmatrilogin och utspelar sig i en dystopisk verklighet där alla som föds förväntas föda barn och sedan bli soldater för att försvara landet i ett långdraget krig.
Svala är tolv år och annorlunda. Hon kan saker ingen annan kan, och hon tänker göra allt som krävs för att fly sitt syfte: att föda barn hon kommer tvingas överge för att sedan bli soldat.
Jag tyckte mycket om både Svala med sitt typiska mittemellan barn- och tonåringssätt, hennes tuffhet och ärlighet kändes befriande. Boken är välskriven, storyn spännande och väldigt bra. Jag ser fram emot fortsättningen.

Annika Landin

2020-02-11

Sträckläste den första gången. Andra gången långsammare. Jag ser världen och karaktärerna som i en film. Ett filmmanus. Blir fascinerad och tagen. Älskar Svala och Ahren. Längtar efter nästa bok.

Annika Landin

2020-02-11

Pontus Laestadius

2020-02-06

Majoriteten av boken är världsbyggande och expanderar världen väldigt brett innan den knyter ihop det I slutet.

Upprepningar av titlar, fulla namn, karaktärs motivationer och existerande röda trådar förenklar det för läsaren när många pjäser involveras.

Berättelsen skiner som bäst när Svara och hennes farfar bollar fram och tillbaka. Deras interaktioner bygger deras relation igenom boken. Svalas åsikter om att farfar inte tycker om henne förstärker hennes karaktär och visar upp hennes svagheter.

Boken ger ut en del foreshadowing som man kan snappa upp på.
Många karaktärer har sina namn och karakteristiska egenskaper tagen från nordisk, germansk eller asiatisk mytologi. Deras utspridda ursprung skapar tankar om hur stor världen och händelserna i mellan nutid och den fjärde civilisationen.

Bokugglor

2020-02-03

Fågeln är första boken i vad som kommer bli en trilogi och det är författarens debut och jag måste säga, vilken bra debut!

Jag fastnade fort för språket som var så målande och vackert och det bjöds även på detaljrika miljö och personbeskrivningar så det var lätt att föreställa sig hur allt såg ut. Världen var så intressant att läsa om och jag ville hela tiden veta mera om den, den var riktigt rå och mörk.

Huvudkaraktären Svala får vi lära känna rätt så fort och jag gillade henne men jag glömde hela tiden bort att hon bara var 12 år, jag trodde jämt att hon var äldre än så.

Handlingen var både spännande och fartfylld och jag ville hela tiden veta vad som skulle hända. Mittenpartier var lite långsammare men det gjorde ingenting eftersom det är en hel drös med karaktärer som vi lär känna.
Mot slutet blev det oerhört spännande, vilket gjorde att jag inte kunde sluta läsa!

Fågeln bjöd på en fängslande läsning med många karaktärer i en värld där ingen går säker och jag ser så mycket fram emot att läsa nästa del i denna serie!

”I landet Shabala har kriget rasat så länge någon kan minnas. Trots att Svala lever långt ifrån kriget och dess fasor präglas hela hennes tillvaro av det. Det finns bara två syften med hennes liv: hon ska föda barn och sedan ta värvning i armén.

Klasskamraterna kallar Svala för demon eftersom hon är vild och bråkar med alla. Varje dag efter skolan tar Svala med sig en bok ut i skogen - en bok som bara hon kan läsa skriften i. En dag möter hon ett underligt, fågelliknande väsen i skogen.”

Fågeln berättar historier om en förlorad värld och hjälper Svala att utveckla mystiska krafter med hjälp av boken. Det dröjer inte länge förrän Svala blir indragen i en maktkamp som ligger utom hennes kontroll. Kan hennes nya krafter hjälpa henne att undfly sitt öde och kanske till och med sätta stopp för kriget?"

Boken är en dystopisk fantasy med en världsbild inspirerad av Asiens kultur. Författarens lyrik är tilltalande och lockande att vilja veta mer om världen som hen byggt upp. Vi får följa Svalas resa till att hitta sig själv och att tro och lita på sin inre röst. Längs Svalas resa får vi träffa karaktärer som Fågel – Ho-o, fågel hjälper Svala och Ahren att utveckla, förvalta och bemästra deras krafter – Enigma. Fågeln skapar en trygg, säkert plats för kunskap och ifrågasättande av samhällets normer och krav. Fågeln visar även med hjälp av kraften en förtrollande skog, där barnen vitsas.

”Jag ska inte delta i det här kriget.
Fågel ska göra mig stark så att jag kan fly.”

Huvudkaraktären Svala är en driven, normkritisk, fritänkande, självständig och impulsiv. Svalas resa börjar med hens möte med fågeln, fågel är nutiden och en förvaltar av kunskap till att Svala ska lära sig allt om sin inre kraft. Det är möten med fågel som får Svala att växa från den naiva flickan till en ung kvinna som hittat sin inre röst och kraften att gå emot det syfte som samhället skapat åt hen dvs födda barn och kriga. Författarens gestaltning av Svala är skicklig, får mig att känna som om jag vore Svala när jag läser. Svalas och Ahrens motiv är stoppa kriget för att få slut på dödandet, vilket präglar alla deras beslut och handlingar.

Författaren tar mig med som läsare i den värld hen byggt upp genom att växla mellan olika karaktärers perspektiv. För att författaren skildrar detta genom att beskriva samma situationer ur de olika karaktärers synvinklar, vilket uppskattas för mig som läsare.
Boken får betyget fem av fem. Avslutningsvis skulle jag sammanfatta boken med dessa ord: frigörelse, dystopi, kraft, Asiens kultur, värna om miljön, våga vara den du är!
Längtar efter att få läsa andra delen i Enigma – serien!

Tack Isabelle för att jag fått ta del av din värld som du har skapat!

Se till att läsa och köp boken!

Jennifer Johansson

2019-10-15

Tack Isabelle Törnqvist för ett fint recex av din bok!

Fågeln handlar om Svala som bor i en dystopisk fantasy-framtid. Det är torka, det är mycket att lita på kongressen och kungen. Det är en värld där det är bra att vara föräldralös - eftersom ens föräldrar ska vara ute i kriget och kämpa för landet. Men Svala vill inte det som är förutbestämt för henne; föda barn och sedan kriga. Hon vill stoppa kriget. En fågel, som besitter mycket information, kan hjälpa henne att komma dit hon vill.

WOW alltså, vilken debut! Den här världen är rå, mörk och tilldragande. När jag läste boken kunde jag inte sluta, och den sista tredjedelen var jag tvungen att läsa i ett pass för att jag ville veta vad som hände. Törnqvist har skapat en otrolig värld, både detaljrika beskrivningar och massvis med karaktärer. Hade önskat ett persongalleri till kommande böcker, eftersom det var så pass många. Men det Törnqvist gjorde helt fantastiskt var att ofta skriva titel framför namnet mer än en gång, vilket gjorde det lät att följa vilken karaktär som var vilken och historien framåt.

Hur historien utvecklar sig kan ibland vara lite ojämn. Ibland var det väldigt spännande scener för att i nästa stund vara något jag saknar, vilket gjorde historien långsam. Detta var mest i mittenpartiet av boken. Men handlingen på boken var helt fantastisk. Det var både sorg, glädje, hjältedåd, missar och fantastiska gråa karaktärer. Karaktärer du trodde var goda, kunde lika väl vara onda - vilket jag verkligen gillar. Och HERREGUD, Törnqvist, dig kan man inte lita på vilka som överlever och dör!

Ser väldigt mycket fram emot att läsa nästa del i denna serie, en av de bästa fantasy jag läst iår!