Enigma: Fågeln

Jag ska inte delta i det här kriget. Fågeln ska göra mig stark så att jag kan fly.  Svalas väg är redan utstakad: hon ska föda barn och sedan ge sig ut i kriget som rasat utanför Shabalas gränser så länge någon kan minnas. Men Svala vill ha makten över sitt eget öde. När hon möter ett fågelliknande väsen i skogen tänds ett svagt hopp. Med fågelns hjälp kan hon läsa skriften i en underlig bok som ingen annan kan läsa ur. Finns hennes räddning i den mystiska kraften Enigma som fågeln lär henne att bemästra? Med sina nya krafter kanske hon kan undfly sitt öde, och till och med sätta stopp för det tusenåriga kriget.Fågelnär Isabelle Törnqvists debutroman och första delen i den spännande fantasytriloginEnigma. ISABELLE TÖRNQVIST föddes 1994 i Göteborg där hon bor än idag. Hon drivs av lusten att skapa och problemlösa, något som fick henne att söka en utbildning inom Software Engineering...

Sträckläste den första gången. Andra gången långsammare. Jag ser världen och karaktärerna som i en film. Ett filmmanus. Blir fascinerad och tagen. Älskar Svala och Ahren. Längtar efter nästa bok.

Majoriteten av boken är världsbyggande och expanderar världen väldigt brett innan den knyter ihop det I slutet.

Upprepningar av titlar, fulla namn, karaktärs motivationer och existerande röda trådar förenklar det för läsaren när många pjäser involveras.

Berättelsen skiner som bäst när Svara och hennes farfar bollar fram och tillbaka. Deras interaktioner bygger deras relation igenom boken. Svalas åsikter om att farfar inte tycker om henne förstärker hennes karaktär och visar upp hennes svagheter.

Boken ger ut en del foreshadowing som man kan snappa upp på.
Många karaktärer har sina namn och karakteristiska egenskaper tagen från nordisk, germansk eller asiatisk mytologi. Deras utspridda ursprung skapar tankar om hur stor världen och händelserna i mellan nutid och den fjärde civilisationen.

Fågeln är första boken i vad som kommer bli en trilogi och det är författarens debut och jag måste säga, vilken bra debut!

Jag fastnade fort för språket som var så målande och vackert och det bjöds även på detaljrika miljö och personbeskrivningar så det var lätt att föreställa sig hur allt såg ut. Världen var så intressant att läsa om och jag ville hela tiden veta mera om den, den var riktigt rå och mörk.

Huvudkaraktären Svala får vi lära känna rätt så fort och jag gillade henne men jag glömde hela tiden bort att hon bara var 12 år, jag trodde jämt att hon var äldre än så.

Handlingen var både spännande och fartfylld och jag ville hela tiden veta vad som skulle hända. Mittenpartier var lite långsammare men det gjorde ingenting eftersom det är en hel drös med karaktärer som vi lär känna.
Mot slutet blev det oerhört spännande, vilket gjorde att jag inte kunde sluta läsa!

Fågeln bjöd på en fängslande läsning med många karaktärer i en värld där ingen går säker och jag ser så mycket fram emot att läsa nästa del i denna serie!

”I landet Shabala har kriget rasat så länge någon kan minnas. Trots att Svala lever långt ifrån kriget och dess fasor präglas hela hennes tillvaro av det. Det finns bara två syften med hennes liv: hon ska föda barn och sedan ta värvning i armén.

Klasskamraterna kallar Svala för demon eftersom hon är vild och bråkar med alla. Varje dag efter skolan tar Svala med sig en bok ut i skogen - en bok som bara hon kan läsa skriften i. En dag möter hon ett underligt, fågelliknande väsen i skogen.”

Fågeln berättar historier om en förlorad värld och hjälper Svala att utveckla mystiska krafter med hjälp av boken. Det dröjer inte länge förrän Svala blir indragen i en maktkamp som ligger utom hennes kontroll. Kan hennes nya krafter hjälpa henne att undfly sitt öde och kanske till och med sätta stopp för kriget?"

Boken är en dystopisk fantasy med en världsbild inspirerad av Asiens kultur. Författarens lyrik är tilltalande och lockande att vilja veta mer om världen som hen byggt upp. Vi får följa Svalas resa till att hitta sig själv och att tro och lita på sin inre röst. Längs Svalas resa får vi träffa karaktärer som Fågel – Ho-o, fågel hjälper Svala och Ahren att utveckla, förvalta och bemästra deras krafter – Enigma. Fågeln skapar en trygg, säkert plats för kunskap och ifrågasättande av samhällets normer och krav. Fågeln visar även med hjälp av kraften en förtrollande skog, där barnen vitsas.

”Jag ska inte delta i det här kriget.
Fågel ska göra mig stark så att jag kan fly.”

Huvudkaraktären Svala är en driven, normkritisk, fritänkande, självständig och impulsiv. Svalas resa börjar med hens möte med fågeln, fågel är nutiden och en förvaltar av kunskap till att Svala ska lära sig allt om sin inre kraft. Det är möten med fågel som får Svala att växa från den naiva flickan till en ung kvinna som hittat sin inre röst och kraften att gå emot det syfte som samhället skapat åt hen dvs födda barn och kriga. Författarens gestaltning av Svala är skicklig, får mig att känna som om jag vore Svala när jag läser. Svalas och Ahrens motiv är stoppa kriget för att få slut på dödandet, vilket präglar alla deras beslut och handlingar.

Författaren tar mig med som läsare i den värld hen byggt upp genom att växla mellan olika karaktärers perspektiv. För att författaren skildrar detta genom att beskriva samma situationer ur de olika karaktärers synvinklar, vilket uppskattas för mig som läsare.
Boken får betyget fem av fem. Avslutningsvis skulle jag sammanfatta boken med dessa ord: frigörelse, dystopi, kraft, Asiens kultur, värna om miljön, våga vara den du är!
Längtar efter att få läsa andra delen i Enigma – serien!

Tack Isabelle för att jag fått ta del av din värld som du har skapat!

Se till att läsa och köp boken!

Jennifer Johansson

2019-10-15

Tack Isabelle Törnqvist för ett fint recex av din bok!

Fågeln handlar om Svala som bor i en dystopisk fantasy-framtid. Det är torka, det är mycket att lita på kongressen och kungen. Det är en värld där det är bra att vara föräldralös - eftersom ens föräldrar ska vara ute i kriget och kämpa för landet. Men Svala vill inte det som är förutbestämt för henne; föda barn och sedan kriga. Hon vill stoppa kriget. En fågel, som besitter mycket information, kan hjälpa henne att komma dit hon vill.

WOW alltså, vilken debut! Den här världen är rå, mörk och tilldragande. När jag läste boken kunde jag inte sluta, och den sista tredjedelen var jag tvungen att läsa i ett pass för att jag ville veta vad som hände. Törnqvist har skapat en otrolig värld, både detaljrika beskrivningar och massvis med karaktärer. Hade önskat ett persongalleri till kommande böcker, eftersom det var så pass många. Men det Törnqvist gjorde helt fantastiskt var att ofta skriva titel framför namnet mer än en gång, vilket gjorde det lät att följa vilken karaktär som var vilken och historien framåt.

Hur historien utvecklar sig kan ibland vara lite ojämn. Ibland var det väldigt spännande scener för att i nästa stund vara något jag saknar, vilket gjorde historien långsam. Detta var mest i mittenpartiet av boken. Men handlingen på boken var helt fantastisk. Det var både sorg, glädje, hjältedåd, missar och fantastiska gråa karaktärer. Karaktärer du trodde var goda, kunde lika väl vara onda - vilket jag verkligen gillar. Och HERREGUD, Törnqvist, dig kan man inte lita på vilka som överlever och dör!

Ser väldigt mycket fram emot att läsa nästa del i denna serie, en av de bästa fantasy jag läst iår!