Enhörningen

Varje dag händer det magiska saker i Ellas liv. Hennes mamma ser kanske ut som en vanlig mamma - men det är hon absolut inte. Hon kan förvandla sig till en fe. Ella längtar tills hon blir stor, för då kommer hon också bli en riktig fe med glittrande vingar, redo att uttala massor av roliga förtrollningar. Ljuvligt illustrerad, supercharmig och lättläst serie om Ella och hennes mamma som är en fe. Följ med på deras förtrollande äventyr - i den här tredje delen får du läsa om flygande bilar, magiska balettskor och hur det gick till när en enhörning landade i köket.

Rolig, charmig & gripande!

2019-10-08

En trollstav som kan städa - ja, tack. Dock fungerar inte trolleriet klockrent vilket lämnar öppet för skratt och fniss. Kärlek, familj och en önskan för en liten tjej att växa upp och bli som mamma.

Marianne Skoglund

2019-01-17

Huvva, vilket platt dravel!

2018-07-27

Ellas mamma är en fe. Med sin trollstav kan hon snabbt trolla fram det mesta som t.e.x ett födelsedagskalas, lite städning eller cupcakes. Ella längtar efter att bli stor, så hon också kan bli en fe med glittrande vingar.
🐴
Min mamma är en fe är del ett i serien Magiska familjen. Författaren har tidigare skrivit en hel hög böcker som blivit framgångsrika i stor del av världen, b.l.a böckerna om En shopaholic. Med denna bok gör Kinsella sin barnboksdebut. Jag har läst ett flertal böcker av henne tidigare och stilen känns igen även i denna, det är samma lite babbliga glada stil fast förpackad för de yngre. Boken är rolig, flera gånger småfnissar vi lite och det är lättsmält och charmigt. Vi gillar idéen med en fe som kan trolla fram precis allt, vem skulle tacka nej till att huset städar sig själv? Eller fixar bakningen i ett huj? Inte jag i alla fall! Det enda vi kan anmärka på är att den känns väl tjejig i sitt sätt, sonen gillar den, men den känns inte riktigt som den är riktad mot en kille på 7 år.

@barnbokstips

2018-06-29

En charmig bok som passar både killar och tjejer. Roliga hittepåord och misslyckade trolleriförsök som skapar tokiga situationer får en att fnissa. Innehåller en del bra budskap som att vara sig själv, inte fuska, göra sitt bästa och vara en schysst kompis. I slutet några sidor pyssel och recept på fe-kakor.

Barnboksfamiljen .

2018-05-13

Detta är en humoristisk bok som handlar om Ella och hennes familj där alla kvinnor såsmåningom blir feer. Precis som hennes mamma, moster och mormor.
Boken är skriven med en modern stil där feerna använder smartphones som förvandlas till Datastavar och de vidareutbildar sig via FeTube på Fenelas kanal. Det går ofta tokigt när Ellas otåliga mamma ska trolla - hon är nämnligen en väldigt bra chef på jobbet men när det kommer till trolleri så är hon ingen expert. Jag läste denna bok högt i bilen påväg hem under en långresa. Maken, A och I satt fnissandes i bilen. A tyckte absolut att den var rolig att läsa. De många illustrationerna gjorde det möjligt för I (4,5 år) att hänga med i boken även om hon tröttnade efter en stund. Så boken borde kunna fungera för högläsning tillsammans för barn i de åldrarna. Efter några kapitel blir bokens upplägg lite upprepande men fortfarande roligt ändå. Just det upprepande mönstret bör dock vara bra för vissa barn som kämpar med läsförståelse om jag förstått det rätt?
Ibland upplever jag att brittiska barnböcker som blivit översatta till svenska kan vara stolpiga i texten. Som om översättningen ligger för nära strukturen i den engelska boken som inte riktigt funkar när den läses på svenska?
Jag är osäker på vad, men jag har upplevt att flera brittiska barnböcker blir just lite stolpiga att högläsa i den svenska versionen. Även så denna boken stundvis men oftast bra!
I illustrationerna avbildas människor med olika kön och hudfärger.
Mammans beteende är betonat av otåligt beteende och lite nyckfull - Medans pappan är lugn och ansvarsfull. Samtidigt så är alla problem som mamma och Ella konfronteras med (som ska hanteras med/utan magi) inom stereotypiska kvinnoområden såsom att: mat som tar slut och ska handlas, välstädat hem, cupcakesbak, att bota sjuka, att vara dålig på sport osv. Hade gärna sett att de fick handskas även med mer normbrytande problem.