Enders spel

Card, Orson Scott

| 1991

Karin Granander

2016-06-04

Ungdomsbok. Klassiker, den frsta science F boken... Och den r klart lsvrd.

Kim M. Kimselius

2015-02-21

Frsta gngen jag sttte p Ender var genom en film. Nr jag sedan upptckte att det ven fanns en bok ville jag givetvis lsa den.

Ender Wiggin r en liten sexring som som jag tycker mycket synd om. Han r ett barngeni som sedan tidig lder har genomgtt utbildning fr att bli stridsledare i frsvaret mot en attack frn en fientlig utomjordisk ras. Han bor hemma med sina frldrar, sin sadistiske bror Peter som gr livet surt fr honom och sin lskade syster Valentine som gr allt fr sin lillebror Ender. Trots att Peter inget hellre vill n att bli vrvad till stridsskolan, r det den yngre Ender som lyckas, trots att han egentligen inte vill. Han skickas ut i rymden till stridsskolan medan syskonen blir kvar p jorden.

Ender r speciell och det vet ledarna, drfr distanserar de honom frn de andra eleverna, bara fr att testa hans frmgor. Han knner sig ensam och r rdd, eftersom de andra eleverna plgar honom och ser ned p honom.

Peter och Valentine brjar sitt arbete p jorden medan Ender kmpar fr verlevnad uppe i rymden.

r Ender den general jorden behver? Kriget har rasat i hundra r, och jakten p den perfekta generalen har pgtt nstan lika lnge. Enders tv ldre syskon r precis lika speciella som han, men p olika stt. Tillsammans har de tre de frmgor som krvs fr att bygga upp en ny vrld. Ska de lyckas?

Det hr var en riktigt bra fantasybok som kastade in lsaren i handlingen direkt. Jag vet inte om jag hade hjlp av att jag hade sett filmen frst, men jag tog genast till mig handlingen och tyckte inte ngot kndes konstigt, tvrtom. Det lt helt naturligt. Boken frhjde hela berttelsen och gav s mycket mer n vad filmen hade gjort, men s r det ju alltid.

Tycker du om fantasy och science fiction r det hr en perfekt bok fr dig!

Kim M. Kimselius

2015-02-21

Tycker du om fantasy och science fiction r det hr en perfekt bok fr dig!

:-)

Marita Ryen

2014-08-24

Spnnade nstan hela tiden. Gick snabbt att lsa.

[bnw] Thomas Tholn

2014-05-02

Märklig blandning mellan skön liten bagatell och stora skeenden. Det Ender utsätts för är ju egentligen rätt hemskt, men ändå är stämningen lite som sommarkollo eller så. Och samtidigt som det här ganska lilla skeendet på Stridsskolan, som är större delen av handlingen, avhandlas så är det fantastiskt stora politiska spel som pågår på Jorden som man knappt märker av. För att inte tala om vad som händer under episoden på Stabsskolan. Jag gillade mest delen i Stridsskolan. Den känns lite Asimovsk. (Lite förutsägbar är den nog iofs.)

Liza Bolin

2014-02-07

spnnande, typ Harry Potter i rymden.

Linda Dahlstrm

2013-11-21

En bra bok med en intressant twist. Den har inte allt, men den har det mesta. Hade det funnits halvor hade jag satt 4,5, men nu fr den nja sig med en 4:a

Eva Tllner

2013-08-18

En spnnande underhllning! Lste inte boken nr den kom 1985 utan frst nu. Jag har gjort ett lngt uppehll i mitt SF-lsande men kommer nog att ta upp det igen. - Ender r en mycket begvad pojke som i det nrmaste tvingas in i rollen som beflhavare i den slutliga striden mot utomjordiska insekter. Men Ender r mer n bara en krigsmaskin, han har ett samvete och han vill egentligen inte dda, nd frgr han jordens fiender.

Oskar Henriksson

2013-06-16

Annorlunda och bra SF. Fungerar nstan som en lrobok i militr strategi och ledarskap ocks.

Mattias Lnnebo

2013-01-05

Enders Game r en delvis mycket obehaglig och delvis mycket underhllande sf-roman. Den handlar om pojken Ender som mer eller mindre tvngsvrvas fr att bli soldat i rymdflottan och utbildas till jordens framtida beflhavare i kampen mot fienden - utomjordiska insekter som vill frgra jorden. I berttelsen spelas den ena manipulationen av den superbegvade pojken efter den andra ut s att man inte vet vad som ska ske hrnst. Det r ofrutsgbart och mycket grymt. Relationerna mellan karaktrerna r realistiska, men karaktrerna r i sig inte srskilt realistiska. Det gr inte s mycket, det r ju en fantasi och man kper den. Det finns en hel del filosofiska tankar med i berttelsen vilket r intressant ven om jag inte uppskattar allt. Det mrks att boken r skriven innan Internet slog igenom och p vrldsbilden. Tex finns Warsawapakten kvar. Mindre missar i berttelsens logik och i berttarstilen frlts av den rafflande och vlskrivna helheten. Slutsats: En mycket spnnande och underhllande bok som r vl vrd att lsas.

Sutra Stevens

2012-09-26

Bra bok. Synd att jag inte kan glmma att frfattaren r en homofob.

Pernilla Lindholm

2012-09-10

En "trevlig" och lttlst bok. Kndes som en bra start fr en sci-fi-nybrjare som jag!

Miriam T

2012-05-19

Galet galet bra bok, ls fr bvelen!

och ls ven min recension om boken p min blogg:

Dejan Trajkovski

2010-07-19

Bsta boken p lnge.

Maria B Hansson

2010-03-21

S bra som riktigt bra sci-fi kan vara.

Annika Sjstrm

2009-11-20

lste den p svenska

Natasha Illys

2009-10-08

Den r kylig och kall och gr s att ditt hjrta blder. Fr associationer till "Nevere Let me go". Vad fr framrtiden kosta?

Artur Foxander

2009-09-18

Hur mycket jag n fraktar frfattaren och hans sikter, gr det inte att frneka att boken r helt otroligt bra.