Ender's Game

Card, Orson Scott

| 2002

Once again, the Earth is under attack. Alien "buggers" are poised for a final assault. The survival of the human species depends on a military genius who can defeat the buggers. But who? Ender Wiggin. Brilliant. Ruthless. Cunning. A tactical and strategic master. And a child. Recruited for military training by the world government, Ender's childhood ends the moment he enters his new home: Battleschool. Among the elite recruits Ender proves himself to be a genius among geniuses. In simulated war games he excels. But is the pressure and loneliness taking its toll on Ender? Simulations are one thing. How will Ender perform in real combat conditions? After all, Battleschool is just a game. Right?

Riktigt bra bok och riktigt bra sci-fi.

2019-11-06

Väluppbyggd berättelse med många lager. Väcker funderingar kring vad som gör barn till barn, olika sorters makt och påverkan samt vad som påverkar människor att fatta olika beslut. Det är en hård och grym värld Ender lever i, hur mycket får han inte försaka för något som egentligen är andras mål? Och hur är det egentligen med giftingarna? Ibland kändes berättelsen trots allt lite opersonlig, som att läsaren bara flyter i utkanten av berättelsen trots att man ändå djupdyker in i Enders inre lite då och då.

Robert Svensson

2019-08-26

En mycket bra sci fi historia som jag läst om flera gånger.

Alexandra Jansson

2019-02-04

Man blir gripen i hans historia med Lagom många överraskningar

2018-08-04

Science fiction ja, det är ju lite av en favoritgenre. Jag kommer inte riktigt ihåg hur det var med den här, men jag tror inte att jag visste att det var en bok när jag såg filmen. När jag köpte boken så visste jag i alla fall att den hade blivit film (som jag redan hade sett). Och jo, det funkar faktiskt att läsa boken efter man har sett filmen, men jag önskar att jag hade gjort tvärtom. Det är mycket som klarnar. Läs mer på min blogg

Nadja R

2017-10-06

Detta är allra första recensionen jag någonsin skrivit. Anledningen till att jag valde att skriva var eftersom de tidigare recensionerna inte var nog!
Läste Ender's Game för cirka 1,5 år sedan och har ännu inte kommit över boken. Övriga böcker är lika fascinerade och får en att tänka till en extra gång.
Älskar!! LÄS och tacka mig senare!

Karin Granander

2016-06-04

Ungdomsbok. Klassiker, den första science F boken... Och den är klart läsvärd.

Kim M. Kimselius

2015-02-21

Första gången jag stötte på Ender var genom en film. När jag sedan upptäckte att det även fanns en bok ville jag givetvis läsa den.

Ender Wiggin är en liten sexåring som som jag tycker mycket synd om. Han är ett barngeni som sedan tidig ålder har genomgått utbildning för att bli stridsledare i försvaret mot en attack från en fientlig utomjordisk ras. Han bor hemma med sina föräldrar, sin sadistiske bror Peter som gör livet surt för honom och sin älskade syster Valentine som gör allt för sin lillebror Ender. Trots att Peter inget hellre vill än att bli värvad till stridsskolan, är det den yngre Ender som lyckas, trots att han egentligen inte vill. Han skickas ut i rymden till stridsskolan medan syskonen blir kvar på jorden.

Ender är speciell och det vet ledarna, därför distanserar de honom från de andra eleverna, bara för att testa hans förmågor. Han känner sig ensam och är rädd, eftersom de andra eleverna plågar honom och ser ned på honom.

Peter och Valentine börjar sitt arbete på jorden medan Ender kämpar för överlevnad uppe i rymden.

Är Ender den general jorden behöver? Kriget har rasat i hundra år, och jakten på den perfekta generalen har pågått nästan lika länge. Enders två äldre syskon är precis lika speciella som han, men på olika sätt. Tillsammans har de tre de förmågor som krävs för att bygga upp en ny värld. Ska de lyckas?

Det här var en riktigt bra fantasybok som kastade in läsaren i handlingen direkt. Jag vet inte om jag hade hjälp av att jag hade sett filmen först, men jag tog genast till mig handlingen och tyckte inte något kändes konstigt, tvärtom. Det lät helt naturligt. Boken förhöjde hela berättelsen och gav så mycket mer än vad filmen hade gjort, men så är det ju alltid.

Tycker du om fantasy och science fiction är det här en perfekt bok för dig!

Kim M. Kimselius

2015-02-21

Tycker du om fantasy och science fiction är det här en perfekt bok för dig!

:-)

Marita Ryen

2014-08-24

Spännade nästan hela tiden. Gick snabbt att läsa.

Märklig blandning mellan skön liten bagatell och stora skeenden. Det Ender utsätts för är ju egentligen rätt hemskt, men ändå är stämningen lite som sommarkollo eller så. Och samtidigt som det här ganska lilla skeendet på Stridsskolan, som är större delen av handlingen, avhandlas så är det fantastiskt stora politiska spel som pågår på Jorden som man knappt märker av. För att inte tala om vad som händer under episoden på Stabsskolan. Jag gillade mest delen i Stridsskolan. Den känns lite Asimovsk. (Lite förutsägbar är den nog iofs.)

Liza Bolin

2014-02-07

spännande, typ Harry Potter i rymden.

Eva Töllner

2013-08-18

En spännande underhållning! Läste inte boken när den kom 1985 utan först nu. Jag har gjort ett långt uppehåll i mitt SF-läsande men kommer nog att ta upp det igen. - Ender är en mycket begåvad pojke som i det närmaste tvingas in i rollen som befälhavare i den slutliga striden mot utomjordiska insekter. Men Ender är mer än bara en krigsmaskin, han har ett samvete och han vill egentligen inte döda, ändå förgör han jordens fiender.

Oskar Henriksson

2013-06-16

Annorlunda och bra SF. Fungerar nästan som en lärobok i militär strategi och ledarskap också.

Mattias Lönnebo

2013-01-05

Enders Game är en delvis mycket obehaglig och delvis mycket underhållande sf-roman. Den handlar om pojken Ender som mer eller mindre tvångsvärvas för att bli soldat i rymdflottan och utbildas till jordens framtida befälhavare i kampen mot fienden - utomjordiska insekter som vill förgöra jorden. I berättelsen spelas den ena manipulationen av den superbegåvade pojken efter den andra ut så att man inte vet vad som ska ske härnäst. Det är oförutsägbart och mycket grymt. Relationerna mellan karaktärerna är realistiska, men karaktärerna är i sig inte särskilt realistiska. Det gör inte så mycket, det är ju en fantasi och man köper den. Det finns en hel del filosofiska tankar med i berättelsen vilket är intressant även om jag inte uppskattar allt. Det märks att boken är skriven innan Internet slog igenom och på världsbilden. Tex finns Warsawapakten kvar. Mindre missar i berättelsens logik och i berättarstilen förlåts av den rafflande och välskrivna helheten. Slutsats: En mycket spännande och underhållande bok som är väl värd att läsas.

Sutra Stevens

2012-09-26

Bra bok. Synd att jag inte kan glömma att författaren är en homofob.

Pernilla Lindholm

2012-09-10

En "trevlig" och lättläst bok. Kändes som en bra start för en sci-fi-nybörjare som jag!

Miriam T

2012-05-19

Galet galet bra bok, läs för bövelen!

och läs även min recension om boken på min blogg:

Dejan Trajkovski

2010-07-19

Bästa boken på länge.

Maria B Hansson

2010-03-21

Så bra som riktigt bra sci-fi kan vara.

Annika Sjöström

2009-11-20

läste den på svenska

Natasha Illyés

2009-10-08

Den är kylig och kall och gör så att ditt hjärta blöder. Får associationer till "Nevere Let me go". Vad får framrtiden kosta?

Artur Foxander

2009-09-18

Hur mycket jag än föraktar författaren och hans åsikter, går det inte att förneka att boken är helt otroligt bra.