End of Summer

de la Motte, Anders

'For fans of the hugely successful CWA Gold Dagger-winning The Dry by Jane Harper' Vaseem Khan 'One of Sweden's most talented crime fiction authors' Erik Axl Sund **DON'T MISS DEEDS OF AUTUMN. AVAILABLE TO PRE-ORDER NOW** You can always go home. But you can never go back . . . Summer 1983: Four-year-old Billy chases a rabbit in the fields behind his house. But when his mother goes to call him in, Billy has disappeared. Never to be seen again. Today: Veronica is a bereavement counsellor. She's never fully come to terms with her mother's suicide after her brother Billy's disappearance. When a young man walks into her group, he looks familiar and talks about the trauma of his friend's disappearance in 1983. Could Billy still be alive after all this time? Needing to know the truth, Veronica goes home - to the place where her life started to fall apart. But...

Helena Rasmusson

2023-10-20

Helt okej! Lite dyster!

Sara Eriksson

2022-04-28

Så bra bok! Lättläst och det som jag trodde skulle bli en "vanlig" deckare slutade med en oväntad twist vilket ger plusbetyg :)

2021-09-20

Det tog ett tag innan jag kom in i berättelsen men då tog den tag ordentligt. Smart och överraskande.

2020-10-11

Bland de bästa deckare jag läst på mycket länge. En härligt underliggande krypande stämning genom hela boken. Betyg 4,5

August Larsson

2020-07-24

2020-07-05

Jag upptäckte Anders böcker i våras när jag fick hem hans senaste bok ”Våroffer” som recensionsexemplar, en bok som jag gillade väldigt mycket. Men jag kände att jag även ville läsa hans tidigare böcker i årstidskvartetten.

”Slutet på sommaren” är en grymt spännande och välskriven bok. Det är nutid blandat med dåtid som bit för bit knyts ihop under läsningen. Det är en berättelse som berör och fängslar mig och boken är svår att lägga undan. Jag tycker att Anders lyckas bra med att beskriva miljöer och intressanta karaktärer. Språket är lätt, ledigt och sidorna flyger fram.

Har du inte läst något av böckerna i årstidskvartetten så gör det! Fantastisk läsning! Se bara till att du har tid, för har du väl börjat läsa vill du inte sluta!

janne lindh

2019-01-30

En bra, svart, kriminalhistoria, men författarens ibland entoniga, mekaniska stil känns störande och drar ner betyget.

2018-11-09

Så bra! Läs!!!

Helt okej 😊

2018-03-09

Spännande om än lite väl otrolig släktfejd. Men man måste bara läsa slut för att se hur det ska gå.

Evasbokhylla

2018-02-02

En välskriven spänningsroman i lugnt tempo

Katarina Strid

2018-01-13

En annan typ av bok än vad författaren tidigare skrivit, här är det ett långsammare tempo och mer vemod, men jag hade ändå svårt att lägga den ifrån mig. Välskriven, bra karaktärer. Historia som man ville veta hur det gick och vad som hade hänt, flera oväntade vändningar.
Jag tyckte om den.

Bokläsaren

2017-09-17

Alldeles för långdragen och detaljerad. Mer detaljer om allt som inte är intressant än en ett flyt. En story som kunde byggts upp till en mycket mer spännande bok, jag blev besviken.

Bokläsaren

2017-09-17

J LJ

2017-04-28

Tyvärr ytterligare en "jaha"-bok från de la Motte. Geim-trilogin var outstanding, men när han sen hoppade på mainstreamdeckar-tåget har hans böcker bara blivit några i mängden, tyvärr på den nedre halvan i genren.
Nej, om jag ska läsa något mer från den här författaren blir det när han plockar upp Geim-stuket igen.

Jan Svensson

2017-02-19

Ok historia men inte riktigt så bra som jag förväntat mig från en sådan omtalad och prisad bok.

Marita Ryen

2017-01-23

Bra men lite konstig historia. Inte lika bra som de tidigare.

Angelica Pilman

2016-11-26

Inget jag gillade alls, tvingade mig igenom lite mer än halva boken o sen struntade jag i den

Thommy Stenström

2016-11-18

Min första bok av denna författaren.

Men när jag träffade honom på bokmässan så frågade jag honom om hur man går vidare efter att ha blivit årets deckar författare 2015.

Då sa han att det är därför jag byter stil. Hur bra var inte hans förra bok??!!

Denna bok är fantastiskt bra. Den handlar om en liten killes försvinnande och familjens och grannarnas reaktioner.
Samt om hur allt vänds upp och ner när en främling dyker upp.

Jan Banan

2016-10-21

Skarp kontrast emot hans tidigare alster. Denna är stillsammare något i stil med Peter Robinsons böcker. Helt ok, men själv föredrar jam hans första trilogi med HP och syrran.

Marina Pedersen

2016-10-10

Sådär..

Mariann Winge

2016-10-03

Bättre än de tidigare i min smak

2016-09-21

Jag har läst alla Anders de la Mottes tidigare utgivna böcker, och tyckt mycket om dom allihopa. Alla har fått det näst högsta betyget från mig.

Först så läste jag hans trilogi, Geim, Buzz, och Bubble. Och sen har jag läst hans två första böcker i en ny serie, MemoRandom, och UltiMatum. (Länkar till mina recensioner av alla fem böckerna).

Och nu har jag läst ännu en bok av honom, hans sjätte och senaste bok, Slutet på sommaren, som är helt fristående från dom tidigare två serierna. Och den här boken tycker jag verkligen är Anders de la Mottes absolut bästa bok. Den får alldeles självklart högsta betyget från mig. Helt klart en av årets bästa böcker.

Boken är en kriminalroman, men den är precis lika mycket ett familjedrama. Den är oerhört spännande, och helt oförutsägbar. Fantastiska och trovärdiga karaktärer. Och mycket, mycket gripande.

Rekommenderar boken till alla. Och även till dom som kanske inte vanligtvis läser kriminalromaner, för jag tycker att det här är så mycket mer ett riktigt stort familjedrama än en deckare.

Anne Hansson

2016-09-01

En ny författare för mig, men under sommaren har denna bok funnits i min dagstidning, och då var jag ju tvungen att läsa. Författaren kommer ju härifrån där jag bor så därför var det ju ganska intressant att läsa en bok av honom. Under 27 dagar läste jag hans bok, så snabbt har jag nog aldrig läst en bok. Men vart avsnitt var verkligen gripande och man levde sig in i händelsen. Den var mycket välskriven, och beskrivande i varje avsnitt och lätt läst.
Tror att detta blir höstens bok när den väl kommer ut.