En vinter i Stockholm

Pleijel, Agneta

| 2000

En kvinna, övergiven av sin älskade, skriver i hundra dagar. Minnen från en uppväxt blandas med ögonblicksbilder från ett vintrigt Stockholm och med smärtan i uppbrottet. Starkt belysta fragment, som från en sönderslagen spegel, skapar ett egenartat ljus i skildringen av en oväntad kärlek. I bilden av föräldrarnas omöjliga äktenskap glimtar en paradoxal nåd. Agneta Pleijel, författare och dramatiker, är född i Stockholm 1940. Med romaner som Vindspejare (1987), Fungi (1993) och En vinter i Stockholm (1997) har hon mött en stor publik. Hennes senaste roman är Lord Nevermore (2000).

2017-07-24

En bok att läsa långsamt och med eftertanke. Nutid blandas med minnesbilder från barndom och tidigare relation. En bok om smärtan av att bli övergiven och ratad. Underbar prosa en stark berättelse. Agneta Pleijel år bra som vanligt.

2017-04-28

Stark, gripande, melankolisk, vacker, varm- det finns många ord jag kan använda för att beskriva detta mycket vackra romanporträtt som bitvis känns rått och avskalat, men som ändå är så vackert, där orden är som poesi för själen.
Till det en fenomenal uppläsning av Marie Göranzon som med konstnärlig betoning här gör en fantastisk uppläsning. Jag tyckte mycket om boken och ser fram emot att få läsa mer av Agneta Pleijel!
Mitt slutbetyg blir, en mycket stark 5:a! Kan varmt rekommenderas!

Lotta Berling

2013-06-09

En bok som jag tycker om att vara i, även om jag aldrig blir särskilt engagerad i karaktärerna. Innehåller många tankar, bör läsas långsamt.