En vimsig vinter

Billberg, Annika

Det händer mystiska saker i Vikhammar den här vintern. Vem tar alla pulkor och vart tar de vägen? Lisa bestämmer sig för att ge sig ut och jaga tjuvar, trots att hon egentligen är lite orolig. Men hon har ju faktiskt sina små vänner Tutte Brödsmula och Kalle Humla. Tillsammans med dem blir hon dubbelt så modig. Vad gör man inte för att rädda stadens stora pulkarace som barnen sett fram emot så mycket?Annika Billbergär född 1975 i Östersund, växte upp i Jönköping och bor numera i Enebyberg, Stockholm. Idén till böckerna kommer från hennes farfar, som visserligen aldrig läste böcker men var världsbäst på att berätta historier. Det här är den fjärde fristående boken i serien om Tutte Brödsmula & Kalle Humla.

🎅🌹Detta är en riktigt mysig
Julbladvändar 🎧📚 så här i våran härliga mörka December bara 9 dagar kvar till Julafton.
Vi älskade denna härliga korta underbara Barnbok
💜💜💜💜💜 av 5st🌹🎅

Jag har läst Tutte Brödsmula & Kalle Humla - En vimsig vinter som är skriven av Annika Billberg och illustrerad av Jeanette Friman, boken är utgiven av Hoi förlag 2020. Det är snart jul och Lisa är hos farmor och farfar i Vikhammar. Det har snöat en meter på fyra dagar och Lisa hjälper farfar att skotta. Tutte Brödsmula säger att det har snöat miljoners-triljoners meter. Tutte Brödsmula är Lisas kompis och hon är så liten så att sover i en ask i farfars skrivbordslåda. Det är bara Lisa, farfar och Kalle Humla som vet att Tutte Brödsmula finns. Kalle Humla är en ovanlig Humla som har hatt, röker pipa och kan prata. När Lisa och farfar har skottat klart upptäcker de att Lisas pulka är försvunnen. Nästa dag träffar de en pojke som också har blivit av med sin pulka. Snart visar det sig att det är fler barn som har blivit av med sina pulkor. Barn är ledsna och stadens stora pulkatävling är i fara. Lisa bestämmer sig för att leta efter tjuvarna tillsammans med sina små vänner. Tutte Brödsmula & Kalle Humla – En vimsig vinter är en mysig och stämningsfull bok som samtidigt är spännande och rolig. Boken har 86 sidor och välskriven med korta kapitel och perfekt att läsa för den som har kommit igång att läsa, den passar också bra som högläsningsbok. Boken är rikt illustrerad med charmiga och stämningsfulla illustrationer i varma färger som passar fint ihop med texten. Tutte Brödsmula & Kalle Humla – En vimsig vinter är en perfekt bok att läsa i adventstider eller på jullovet. Det här är den fjärde boken om Tutte Brödsmula & Kalle Humla och jag har tidigare läst Tutte Brödsmula & Kalle Humla – Ett zurrigt höstlov (2018) som jag också vill rekommendera. Adventstips och julklappstips till barn i ålderskategorin 6-9 år!

Underbar, rolig & fint illustrerad!

Det här är fjärde delen om Lisa och hennes vänner Tutte Brödsmula och Kalle Humla. Som vanligt har författaren gjort ännu en fantastisk barnbok som är välskriven och med både spänning och humor inflätade i varandra. Och som vanligt är även de fina illustrationerna av Jeanette Friman välgjorda och skulle själv kunna ha den som tavlor här hemma. En mysig bok ni inte får missa att läsa.

Gullis lästips

2020-10-31

Följ med på ett magiskt spännande juläventyr för små och stora.

En vimsig vinter är ett magiskt spännande juläventyr som tar med Lisa och hennes små vänner Tutte brödsmula och Kalle humla på ett vintrigt och kallt äventyr i jakten efter den mystiska pulkatjuven.

Det här är en mysig och lagom spännande berättelsen där läsarna får en inblick i den gamla folktron och dess mystik.

Boken är skriven med ett underhållande och äventyrsfyllt mysterium som tillsamman med de ljuvligt fina färgbilderna förstärker bokens handling och tillsamman blir det ett magiskt, snöigt vinteräventyr, perfekt att ge bort som julklapp till barn i åldrarna 6 – 9 år.

En vimsig vinter är den fjärde delen i serien om Tutte Brödsmula och Kalle Humla där vi får följa Lisa under sitt första år i lågstadiet, där inte ens fantasin sätter gränser.

Bokserien Tutte Brödsmula och Kalle humla är uppbyggda med lagom spännande äventyr som utspelar sig under olika lov i Vikhammar där alla äventyr är avslutande. Så dessa lagom lättlästa kapitelböcker passar både till högläsning som individläsning.