En vrld utan slut

Follett, Ken

| 2008

"Mnga bad mig att skriva en fortsttning", har den brittiske thrillermstaren Ken Follett berttat om sin strsta framgng, Svrdet och spiran, den myllrande romanen om ett medeltida katedralbygge. Nu har han gjort det: En vrld utan slut tervnder till staden Kingsbridge och dess katedral 150 r senare.Tack vare sin katedral har Kingsbridge blivit ett blomstrande handelsste, vars vlmga nu hotas av stora hndelser ? digerdden, hundrarskriget ? och sm: interna slitningar i klostret och kpmannagillet. Precis om i fregngaren stlls vetgirighet och frdomsfrihet mot maktlystnad och inskrnkthet i en mustig, underhllande och vldsam krnika ver mnniskolivet i en medeltida stad.Vi skriver 1327, det r Allhelgonahelg och fyra barn smiter ut i den frbjudna skogen utanfr Kingsbridge. Dr bevittnar de det brutala verfallet p en riddare, som lyckas...

Karin keson

2020-04-13

den_stressade

2020-04-05

Fantastisk lsning.
Passar vldigt vl fr att ge perspektiv p karantn, kulturen och politiken dromkring och likheter och skillnader mellan pesten och corona.

Som alltid skriver Ken Follett som ingen annan.
Man lr sig ngot nytt nstan varje sida, och lyckas gra en bok p ver 1000 sidor ngot man lser igenom alldelles fr snabbt..

jennie granstrom

2019-06-05

2019-03-21

Fascinerande fortsttning p serien! En tegelsten igen, som man dock inte grna lgger ifrn sig.

Jacob G

2017-11-22

Ls!

Annelie Saxby

2017-09-21

Sandra Katby

2017-09-17

Ett msterverk dr historien fr liv och olika tvister gr boken bde enkel och underhllande att lsa. Follett fr sin lsare att hnga med i intriger och passion p ett otroligt bra stt.

Nina Gustafsson

2015-07-26

Det r en svag 4:a eftersom jag tycker att frsta boken var mycket bttre och att handlingen p sitt stt upprepar sig igen fat med andra personer. Men det r hndelserik och brutal i sin skildring av hur det kan ha varit att leva under denna tid.

En femma i betyg ven om den r snppet smre n svrdet och spiran.

Izabela Horn

2015-03-18

Fristende fortsttning p Svrdet och spiran. En vrld utan slut handlar frst om frmst om staden Kingsbridge och mnniskorna som bor dr, det finns ngra huvudkaraktrer som fr mer central plats i historien men Ken Follett har lyckats vva in alla personer och ge de en egen historia. r lite frvnad att boken i te fr hgre betyg av lsarna d det r bok som trots sin massiva storlek r lttlst och fngar lsarna direkt. Det r en bok som innehller allt fr att vara en bestseller!Betyg 5

Jag bara lskar denna serie

Maria Viking

2014-07-19

Bland de bsta bcker jag lst!

2014-05-12

Det r ett par r sedan som jag lste frsta boken "Svrdet och spiran" som fick en 5:a av mig. Nu ntligen blev det av att lsa denna. Eftersom den r 1200 sidor hade jag tnkt att ta ngon annan emellan, men icke. Fast frn brjan till slut. ven denna blir en 5:a.

Wilhelm Fajers

2013-04-05

nnu bttre n frsta boken!

Evelina Nilsson

2013-03-20

Bra bok, men som inte hller samma klass som svrdet och spiran.

Nettan Lslus

2012-05-23

Lika fantastisk som frsta boken!

Inger Mrtenson

2011-12-07

Jag brjade lsa boken 2009 och tyckte inte om den, men jag var nog felinstlld. Jag har lst den igen 2011 och mitt omdme r att den r nstan lika bra som de tv fregngarna svdet och spiran...Men mitt ex var svrlst fysiskt. Den vger 1.38 kg r 6 cm thock och innehller 1204 men en bra bok lser man frn prm till prm.

Linn van Keppel

2011-10-23

Det enda dliga som finns att sga r att den tog slut. Ls ls ls!

Eyez Only

2011-05-10

Bttre p originalsprket n i den svenska versttningen, en extra stjrna p grund av det!

Eyez Only

2011-04-11

Stnn... Den hr r minst 650 sidor fr lng, och saknar den charm som "Svrdet och Spiran" lyckades upprtthlla. Besvikelse i jmfrelse.

Niklas Hall

2010-07-27

Var helt fngslad efter Svrdet och Spiran och ville ha mer. Det tog ett tag att komma in i denna men det kan bero p att jag fortfarande hade tankarna kvar i Svrdet och Spiran.

Blev till slut totalt fast ven i denna. Rekommenderas varmt om du uppskattade frsta delen.

Charlotte Bjrk

2010-07-05

Den strlande fortsttningen p Pillars of the Earth. LIka omjlig att lgga ifrn sig. Ken Follett har en fantastisk frmga att med hjlp av detaljer och ovntade hndelsefrlopp f mig trollbunden frn frsta sidan.

Det enda negativa jag vill nmna r att karaktrerna i uppfljaren r vl lika karaktrerna i fregngaren. Men, eftersom det var karaktrerna och deras personligheter som fngslade i frsta boken, r det ju inte direkt ngot som drar ner betyget... :)

Helt fantastisk semesterbok!

Jrgen Karlsson

2010-04-10

En underbar uppfljare av Svrdet och spiran.

Christin Carlsson

2010-03-30

Lika spnnande och fngslande som svrdet och spiran, en fortsttning. Jag gillar Kenn Follets sett att skriva, vackert sprk och man blir fngslad efter bara ngra meningar tycker jag.

Veronica Robin

2010-02-01

Inte lika fngslande som Svrdet och Spiran.

2010-02-01

Jag lmnade boken p sidan 544 och d var det lika mycket kvar. Frgade sonen hur det gick sen, s handlingen har jag inte missat. Vi fr veta mycket om livet i staden och det r ett plus. Berttelsen r ett gott hantverk men inte mera. Personskildringarna var platta.

Josefine D

2010-01-08

En jtte bra bok, blev dock lite seg p slutet...

Inger Mrtenson

2009-11-17

Jag lste svrdet och spiratn och blev alldeles frfrd...s jag brjade lsa en vrld utan slut. Efter 100 sidor var den inte bra men den skulle nog bli bttre nu har jag lst 600 sidor och den r inte bttre. Inte en gng har jag klivit in i boken. Nu lgger jag den t sidan.

2009-11-08

att lsa om svrdet och spiran, en favorit som var hrlig att lsa om.... brjade sedan p denna maffiga tegelsten, lskar lnga berttelser... men kom inte in i den, slarvade ver vissa sidor, lmnade boken att vila flera gnger o lste andra emellan... men sedan bestmde jag mig fr att nu fr jag gna mig helhjrtat t denna bok... den tog sig och jag fngades till slut av Caris strvan efter att gra gott och hur hon ska gra sina val i livet... en bok om krlek, om tron p det goda och hur det onda finns omkring oss...