En vampyrs bekännelse

Rice, Anne

| 1990

En vampyrklassiker!På ett rum i San Fransisco sitter en vampyr och en journalist. Under timmarna fram till gryningen skall en sällsam historia berättas. Den tar sig början för tvåhundra år sedan på en stor plantage i Louisiana då en ung och förmögen man sällar sig till de levande döda. Det ofattbara som han sedan får uppleva ger honom ingen frid. Lågmält och med skrämmande intensitet berättar vampyren om den förbannelse som vilar över honom.

Elisabet Berg

2019-02-27

Boken är väl lite spännande men jag måste säga att filmen med Brad Pitt och Tom Cruise är bättre. Något som verkligen stör mig är hur barnet sexualiseras och framställs som erotiskt gång på gång. Boken är äcklig på många sätt. Vampyrerna är riktiga psykopater.

Helena Flemström

2018-04-17

Lestat är den bästa boken

Angelika N.

2017-06-27

En klassiker! Filmen är också bra.

2015-08-30

Vampyrböcker är egentligen ingenting för mig, men den här tyckte jag faktiskt var riktigt bra. Spännande och engagerande. Som en blandning av roman och rysare. Dessutom riktigt lättläst när jag väl kom in i själva berättelsen. Stark 4:a! Men det lär nog ändå dröja innan jag läser någon ny vampyrbok!

lars qvarfordt

2014-11-22

Dags att läsas om igen.

Janna Vestberg

2014-01-03

Tog ett tag att läsa ut denna. Bitvis rätt seg men samtidigt tyckte jag att den var rätt bra när jag väl läste.

Veronika Mellqvist

2012-12-05

Långdragen och uppfyllde inte riktigt mina förväntningar.

Linda Sjöberg

2012-03-23

Mycket bättre än filmen. Lättläst.

Izabela Horn

2012-03-01

Har läst den flera gånger för den är så bra, bästa vampyr boken någonsint.

Jonna

2011-09-22

Boken var väldigt fängslande eftersom det är den första humana vampyren vi möter i Louis. Det är fascinerande att få följa hans liv med mänskliga känslor som inte någon annan vampyr kan förstå. Mycket sorglig bok.

Jenny

2011-08-07

Det tog mig mer än ett halvår att läsa ut den, och egentligen vet jag inte varför för när man väl läste var den ganska bra, men den blev ändå liggande orörd under långa perioder. Vackert skriven och intressant, men väldigt trögläst.

jana hedlund

2011-07-28

Läste den på 90 talet då den kom ut och vet inte om jag läste den på svenska eller engelska men jag kommer ihåg att den berörde mig då. Vet inte om jag hade gillat den idag och vill inte förstöra det fina minnet av hur bra jag tyckte den var genom att läsa om den idag. Så den får en stark 4 av mig som tonåring. ;o)

2011-07-22

En historia i lidande! Mycket sensuell, och förbjudet sexuell. Språket är väldigt vackert, men den är ändå på gränsen till plågsam att läsa.

Sussie S

2011-04-17

Den kunde ha skrivits så mycket bättre. Storyn är bra men den känns ändå platt.

Anna Johansson

2010-08-05

Tycker den var seg, sögs aldrig riktigt in i handlingen. Kändes platt och tilltalade inte mig alls. Blir bättre framåt slutet, men jag kommer nog aldrig att läsa denna igen.

Catrine Ibsen

2010-07-08

Intressant men ska inte sträckläsas.

Christine Westemar

2010-06-23

Läser den för tredje gången.

Mycket, mycket, mycket bättre ä Twilightböckerna. De här vampyrerna är RIKTIGA vampyrer och boken är skriven med ett sånt vackert och passionerat språk.

Lejla k<<

2010-03-03

Den är bra men filmen tycks vara bättre!

Madelene Helgesson

2009-11-06

Jag håller med om att den här boken kan vara lite seg. Men den väcker många tankar och ger en helt ny syn på vampyrer och livet i allmänt.

Elisabeth E

2009-11-05

Ingen bok som går fort att läsa men den är så bra. Jag älskar Anne Rice's vampyrer. Helt underbara och hon skriver så bra.

Johanna Andréasson

2009-09-06

Boken är bättre på orginalspråket

Louise A

2009-08-15

Detta är den "riktiga" vampyrboken! =)

Louise A

2009-07-21

Ja, det var väl bara en tidsfråga innan det blev nytryck på denna. =)