En tyst minut

Lenz, Siegfried

| 2010

I En tyst minut får vi möta Christian och Stella en varm sommar på en badort vid kusten. Christian arbetar för sin far i hamnen och stöter av en slump ihop med sin lärarinna. De dansar på strandfesten i Hirtshafen, gör utflykter till Fågelön och läser William Faulkner under tallarna nere vid stranden. I En tyst minut är det Christian som berättar om deras sommar tillsammans. Den sommar som skulle bli Stellas sista. En tyst minut handlar om Christians och Stellas ömsesidiga kärlek som skildras av Siegfried Lenz lika träffsäkert och ömsint som alltid med det enkla och eleganta språk som har blivit hans kännetecken. En tyst minut kom ut 2008 i Tyskland och har fått mycket lovord och beröm. Boken har redan översatts till närmare 25 språk och när boken kom ut i England skrev The Independent: "Lenz's beautiful miniature also stands alone as a masterclass in the grammar of...

Elisabeth Karlberg

2013-08-22

En otroligt fin liten bok om kärled.

Pernilla Lindholm

2013-06-26

En stark trea till denna korta och fina bok om kärleksrelationen mellan en elev och dennes lärare.

Hedvig K

2010-11-20

En vacker berättelse både till innehåll och språk. Känslan sitter kvar länge och berättelsen har jag med mig.

Carina Karlsson

2010-08-24

Liten historia i koncentrerat format. Vackert språk och upplägg där före och efter katastrofen beskriver den eviga kärlekshistorien.

2010-03-29

Den här boken var en lite ovanlig bok för mig att läsa. Först så är det en tysk bok, sen så är det en kärlekshistoria, och sen så var den bara etthundra sidor lång.

Men det är också roligt att läsa något annorlunda ibland. Och det var ju verkligen det här. Jag hade förmodligen aldrig läst den här boken, om jag inte hade fått den som ett recensionsexemplar.

Just därför var det ju jätteroligt att jag tyckte att den var så bra! Den var mycket välskriven, och skildrade kärlekshistorien, mellan en gymnasieelev och hans lärarinna på femtiotalet, mycket bra. Så jag kan varmt rekommendera boken.

(Läs gärna alla mina bokrecensioner i min blogg, "Bims Blogg" - http://bim.blogg.se)