En syster i mitt hus

Olsson, Linda

| 2016

Ett gripande familjedrama om svek, sorg, hopp och förlåtelse. Med stor psykologisk skärpa skildrar Linda Olsson två systrar vars liv har formats av den barndom de delat, och ändå inte delat. I ett stort hus på Costa Brava i norra Spanien, Pyrenéernas sista utpost innan de försvinner ner i Medelhavet, väntar Maria med bävan på sin syster Emma. Sist de sågs var på mammans begravning för två år sedan. Sedan dess har Maria levt en ensam tillvaro. Det är oktober och turisterna har precis lämnat den lilla staden. De båda systrarna promenerar, simmar i det ännu ljumma havet och tillbringar långa kvällar på husets takterass. Deras samvaro är stel och konversationerna tafatta. Emmas närvaro inkräktar alltmer på Marias liv. Men successivt kommer deras barndomsminnen ifatt dem och till slut måste de närma sig det som inte går att samtala om. Om den förlorade systern, hon som dog. Den älskade. I bakgrunden...

Kerstin Kolm

2024-02-03

En skickligt skriven berättelse kring människors tillkortakommande kring känslor, relationer och rädslor med långtgående förödande konsekvenser. Och vad som skapar en rörelse.

MaPa

2017-04-15

En besvikelse. Inte alls lika bra som hennes tidigare böcker.

Gunnel Lindström

2017-03-29

Tyvärr, en stor besvikelse. Hade höga förväntningar eftersom jag tidigare läst tre andra böcker av denna författare. Dessa böcker har varit helt enastående. Denna lämnade mig rätt så oberörd.

2016-11-05

Nu har jag försökt två gånger med denna bok, lyckas inget vidare.

Marina Pedersen

2016-10-10

Inte min typ av bok

Solveig Lindkvist

2016-10-04

Inte alls lika bra som hennes tidigare tyvärr.

2016-08-23

En kort roman, men på samma gång en mycket omfångsrik bok om Maria och Emmas syskonförhållande där barndomsminnen, sorg, kärlek och att inte känna sig älskad spelar en stor roll. En stor eloge till Kristina Adolphsson som med sin vana uppläsarröst gör ett jättebra jobb! Dock måste jag säga att liksom förra boken av Linda Olsson så tyckte jag inte om de sista trettio minuterna av boken, slutet var inte särskilt bra enligt mig. Vilket är synd eftersom resten av boken var riktigt bra och engagerande! Mitt betyg blir en stark 3:a!

Maria Klamas

2016-08-22

Jag tycker denna bok är fantastisk. Boken är inte särskilt lång och det brukar jag ha svårt för, vill ha många sidor och umgås länge med karaktärerna... men denna rymmer det mesta jag vill ha på dessa få sidor. En berättelse om syskon och om familjen och dess varierande känslor. Om det en inte får prata om. Om det som om en pratar om det kan benämnas som avundsjuka eller hitte-på, men som kan vara absolut sant... Dessa skillnader i känslor lyfter Maria och Emma tillslut upp och först då kan de bli hela som syskon och som personer.

Nina Gustafsson

2016-06-25

Om hur präglad man är av sin barndom. Dock är personerna inte helt trovärdiga.

Hedvig K

2016-06-25

Jag tyckte inte att den var lika bra som hennes tidigare böcker. Lite tunt och förutsägbart.

2016-05-21

Hennes sätt att både förmedla både tankar och ord gör mig helt tagen!

Harriet Axelsson

2016-05-18

Fascinerad av Linda Olssons sätt att skriva om relationer. Inte banalt som Lena Andersson eller Kristina Sandberg. Här är det vaga känslor mellan syskon som sakta kommer till ytan. Hur boken kunde sågas i P1s kulturprogram säjer vara något om avsändarens hattifnattighet

Anna Malmgren

2016-05-12

Lindas fina och ödmjuka ton går som en röd tråd genom alla hennes böcker. I denna bok får vi träffa två vuxna systrar som efter många år pratar ut och reder ut saker som påverkat dem sedan unga år. Vackert och tänkvärt, som alltid.

My.loved.books

2016-04-25

En fin bok om systerskap och murar som byggs upp genom om åren för att därefter rasa samman på ett ögonblick.