En svensk tiger

Kjller, Hanne

| 2016

Svensk polis har problem. Frunderskningar lggs ned utan utredning, grningsmn gr fria och polisen kompenserar sina brister med att frisera statistiken. Trots minskad brottslighet och kade resurser till polisen fortstter andelen uppklarade brott att sjunka. Varfr r det s?En frklaring r en repressiv kultur dr medarbetare som ptalar systemfel tystas effektivt och systematiskt. Hanne Kjller avsljar hr en myndighet som lgger oerhrda resurser p att frflja och straffa poliser som vgat hja sina rster fr att kritisera slarv, vervld och direkta lagbrott. I boken berttar nio visselblsare om arbetsgivarens trakasserier. Stndiga polisanmlningar, tvngsremitteringar till psykiatrin och misstnkliggrande bland kollegerna blir en del av vardagen.Det r en skakande lsning om hur skattemedel frslsas och hur enskilda mals ned fr att upprtthlla en osund lydnadskultur.

2016-07-02

Kan inte bli annat n frbannad nr jag lser detta. Hur chefer hller varandra bakom ryggen. Hur poliser som vgar ifrgastta mobbas och blir utfrusna. Skrmmande lsning om hur det gr till.