En sur citron

Virke, Emma

Flag from da

Kan Æble synge? Kan Banan tromme? Det mener sure Citron ikke, at de kan. Hvad tror du? Og hvem er det egentlig, der er sur? ?En sur citron? er en sød og skæg papbog til de mindste,  hvor der bliver vendt op og ned på, hvem der er sur og ikke sur. De integrerede huller giver børnene mulighed for selv at blive en aktiv del af fortællingen. Giv Banan arme, så han kan tromme, giv Appelsin ben, så han kan danse. En bog fuld af liv og skæg til de 0-3-årige! Bogen er skrevet og illustreret af den anerkendte svenske forfatter og illustrator Emma Virke.

Haha, den var konstig

Den var konstig

Emma Virke är en av våra favoritförfattare när det kommer till barnböcker till dom allra minsta barnen. Tidigare har vi verkligen uppskattat Toto-serien som Virke också skrivit och illustrerat för dom minsta.
Nya "En sur citron" är precis som hennes tidigare böcker väldigt kreativ och hon lyckas verkligen skapa en bok som uppskattas av dom yngsta.
I denna boken får vi möta en sur citron som dom övriga frukterna försöker muntra upp. Med hjälp av hål i boken så får vi hjälpa till med fingrar, mun och tänder för att skapa berättelsen. Virke väver in många begrepp för att öka det lilla barnets ordförråd på ett smart sätt - samtidigt som boken är jätterolig att läsa. Boken innehåller tydliga och lättförståbara meningar men som fortfarande är utskrivna och grammatiskt korrekta som dom logopeder jag pratat med rekommenderar. Boken är också skriven delvis på rim som alla är väldigt välskrivna.
V här hemma uppskattar den väldig mycket och vi har läst den otaliga gången. Här hemma kan vi sitta och läsa denna boken med alla barnen och dom tycker det är roligt med det morrande kiwimonstret osv. Ibland hittar jag I sittandes med boken och hon "läser" den högt.

Denna boken tycker vi är en perfekt del av present till nyfödd eller ettåring. Vi var själva på ettårskalas nyligen och då var denna boken en presenterna. Annars ett måste att låna på biblioteket! Så rolig!