En stund är vi vackra på jorden

Vuong, Ocean

"så eget, och så skimrande. /?/ vibrerar av vetskapen hur värdefulla orden är." - P1 Kultur "En roman som tar andan ur mig ? det bästa jag läst på länge." - Therese Eriksson, Vi Läser "Storartad roman" - Svenska Dagbladet En stund är vi vackra på jorden är ett brev från en son till en invandrad mor som inte är läskunnig och som därför aldrig kommer att förstå allt det han längtar efter att få säga. Ändå måste huvudpersonen Little Dog, som är i tjugoårsåldern, försöka hitta de rätta orden.Berättaren mobiliserar språkets hela kraft för att fylla det hålrum där orden sviker och våldet regerar. Som i hemmet präglat av fattigdom och armod, där en mor och mormor med traumatiska erfarenheter av Vietnamkriget tar ut sin frustration på Little Dog mellan manikyrkunderna. Som i det omgivande samhället som märker ut hans gryende sexualitet som fel. Den första förälskelsen i en äldre...

Lotta Strandberg

2022-03-27

Bokcirkelbok där det finns massor att diskutera. Riktigt hemsk i vissa lägen, otrolig kärlek i andra. Spännande historia och skriven som en lång dikt. Wow!

Josefine Lind

2021-09-19

Det här är mer än vackra meningar. Det här är konsten att binda en känsla vid ett ord och foga ihop det till ett förlopp.

2021-01-24

Språket är glimrande, ärligt och äkta. En mycket annorlunda roman, nära poesins magi. Men jag kan inte riktigt ta till mig den, jag är inte på den nivån.

Sara Hellberg

2021-01-18

Ojämnt och med ett bitvis väldigt tillkämpat språk, bitvis smärtsamt träffsäkert. Vackert om relationen med modern och mormodern som hankar sig fram med små medel i sitt nya land och skuldkänslorna över att han har det "lättare" i att anpassa sig och skapa sig ett bättre liv. Tyckte att denna relation grep tag mer än kärlekshistorien.

Anna Hedenstedt

2020-09-13

Det började så fantastiskt med brännande tydliga bilder av blodsband och slit - kombinerat med underbara liknelser som förstärkte budskapet. Sedan blev det mer och mer metaforuppradning som inte "fäste" vid historien, och då tappade jag intresset tyvärr.

Emma Fägerlind

2020-07-31

Det är som att han inte skriver främst för att berätta något, utan för att skriva snyggt. Och det gillar inte jag, det får mig att inte bry mig lika mycket. Det blir mer uppvisning än roman.

Torbjörn Nilsson

2020-07-22

Den första delen av boken golvade mig! Intensiteten, språket!
Men sen falnade allt för mig i den senare och längsta delen. Blev mycket tomgång, där inte heller språket fungerade för mig att läsa.

Lars B.

2020-05-28

Vacker, men landar i att vara bra. Varken mer eller mindre.

Henrik Johansson

2020-05-12

Vackert, vemodigt och en känsla av rotlöshet som aldrig tar slut.

Henrik Johansson

2020-05-12

Vackert, vemodigt och en känsla av rotlöshet som aldrig tar slut.