En stilla storm

Giles Blunt

| 2020

I de djupa skogarna utanför Algonquin Bay hittas en styckad kropp som björnarna festat på. Den mördade mannen visar sig vara en amerikan som nyligen anlänt till trakten med dunkla motiv. Jakten på mördaren leder kriminalinspektörerna John Cardinal och Lise Delorme till Montreal. Händelser i samband med Oktoberkrisen 1970 och ett par uppmärksammade kidnappningar visar sig ha en central betydelse för gåtans lösning. Samtidigt kämpar John Cardinal i relationen med sin pappa och oron över den gamle mannens sviktande hälsa. När isstormen drar in över Algonquin Bay ställs allting på sin spets och John Cardinal måste konfrontera både en mördare och sina inre demoner.Kriminaldramat Cardinal som bygger på böckerna om polisen John Cardinal av Giles Blunt har gjort succé på C More.Giles Blunt växte upp i North Bay, Ontario, en liten stad som liknar Algonquin Bay i bokserien om John Cardinal....

2021-05-08

Fina miljö- och människoskildringar, bra story om än något tillkrånglad och ett kanske lite snöpligt, rumphugget slut. Men sammantaget bra skrivet och läsvärt.

Bettan_bokprataren

2021-03-04

En stilla storm, Identitet okänd - Giles Blunt

Mina tankar om
Del 2 och 3 tycker jag är mycket bättre än del ett Fruset offer
Det är två mycket snabb och lättlästa böcker som är lätt att komma in i då man kastas rakt in i handlingen. Drivet är bra och spänningsfaktorn är på topp. Cardinal är en sympatisk person som jag har väldigt lätt att tycka om, han har humor och är kärleksfull på sitt egna lilla speciella sätt.
Cardinal finns även som Tv serie och jag gillade den serien väldigt mycket och jag kan säga att jag tycker att de här två böckerna håller samma klass.

De finns som hörbok och jag både lyssnat och läst och gillar Henrik Norma som läser dem.
Jag kan varmt rekommendera dessa böcker om du som jag gillar spänning och bladvändare. Jag önskar dig en trevlig lässtund.