En sorts kärlek

Kluun, Ray

| 2007

Ray Kluun skrev En sorts kärlek när hans fru dog i cancer. Kvar lämnade hon honom och deras lilla dotter, ensamma. Det är en skoningslöst självutlämnande roman och det är lika bra att varna för det på en gång, det är en av de sorgligaste böcker som skrivits.En sorts kärlek är en omtumlande roman om Sten och Carmen, det till synes perfekta storstadsparet som vräks omkull av beskedet att hon har cancer. Naket och osentimentalt skildrar Ray Kluun ett kärleksförhållande och en livshotande sjukdom.Ärligare än så här kan det inte berättas. Hur han - den notoriskt otrogne monofoben, festprissen och fotbollsfanatikern - plötsligt tvingas att älska, på riktigt, i praktiken och in i döden. Men hur ser äkta kärlek ut? Hur ska en make vara?En sorts kärlek ställer alla begrepp på ända, vi vet egentligen ingenting om vad som är rätt och fel. Bara att det är så oändligt sorgligt...

Sevgi Akalin

2019-10-25

En favorit som kommer att finnas i min hylla framöver. Historian har berört mig väldigt mycket. Jag minns inte att jag har gråtit så mycket till en bok tidigare.

Anna Jensen

2016-03-05

Jag hatar otrohet och har svårt att läsa om sådant, men denna bok får mig att förstå, tänka till och lida med familjen på en helt annan nivå. Ibland blir man arg, ibland rinner tårarna, men i slutändan förstår man trots allt hur mycket Sten älskar sin fru.

Marie Karlsson

2015-11-21

Som jag grät! Riktigt bra! Nu ska jag ta tag i fortsättningen.

Sara Bengtsson

2014-08-02

Ladda med näsdukar!!

Emma Björklund

2014-01-20

Läs denna bok! Den är självutlämnande och äkta. Jag grät floder när jag läste den.

Jeanette Olsson

2013-09-12

Mycket bra bok :) Läs den!!

Jeanette Olsson

Mycket bra bok

Louise Olsson

2013-09-12

Jag finner inga ord! Boken är så äkta, så stark och bra! Grät och grät och grät! En av de bästa böcker jag lästa

Anki Vincent

2013-07-20

Så sorglig historia, jag grät hela boken igenom.

Louise Ö

2013-06-30

En av de BÄSTA BÄSTA BÄSTA böckerna jag läst!! Om du inte läst den här, så gör det genast!! Kärleken mellan dem två är så stark och så fin. Tycker att den här boken tydligt visar att kärlek och sex inte är samma sak.

Maria Johansson

2012-10-28

Sjukaste bok jag har läst. Den har allt. Framkallar känslostormar av rang.

Victoria Antonsson

2012-09-22

Antingen en tvåa eller en fyra i betyg - så det får bli en trea! Svår att ta till sig för maken var så svinig, men samtidigt berördes jag - om än lite motvilligt.

Marianne Pauhlson

2012-07-09

En roman lika stark som ett knytnävsslag. Närmare livet, döden och kärleken är det svårt att komma.

Claes Nilsson

2012-06-18

Omöjligt att inte få en klump i halsen när man läser slutet, väldigt raka beskrivningar och ärliga porträtt

Maria Johnson

2012-02-17

Så jag grät....

Johanna Jigström

2012-01-05

Man hatar och man älskar berättaren om vart annat. Kunde inte lägga den i från mig och trots sin femma i betyg kommer jag aldrig läsa om den.

Linn Kjöllerström

2011-11-27

Jag har aldrig förut gråtit till en bok men till den här gick det inte att hålla tillbaka tårarna. Berörde mig otroligt djupt och förvånade mig genom att kunna beskriv kärlek på ett annorlunda och förbjudet (?) sätt.

Linn van Keppel

2011-11-01

Trots att jag satt på tåget så grät jag så mycket att jag inte kunde se bokstäverna. En annorlunda bok som nog är det finaste och sorligaste jag läst!

2011-10-10

Kan bara rekommendera denna bok. Kanske inte en av de bästa författarna men ärligheten och temat fängslar. Ibland är man förbannad, ibland skrattar man och ibland så blir man tårögd.

Annelie S

2011-07-23

Modigt av kräket till man att skriva om allt vidrigt han gjorde medans hans fru var döende. Har svårt att förstå mig på deras förhållande till varandra, blev irreterad på mycket i boken men jag kunde ändå inte lägga ifrån mig den. Summan av kardemumman: han beter sig som ett svin, vill ha cred för att han sköter om sin fru de sista dagarna, när hon dött skriver han en bok om sitt svineri och tjänar massor av pengar på det. Det som retar mig mest av allt är att jag trots allt måste ge boken en 4:a i betyg.... :=)

Birgitta Spele

2011-04-26

Berörande och intressant om cancer. Snabbläst.

S S

2011-04-21

Jag är väldigt glad för att boken blev utgiven, för att jag har fått chansen att läsa en väldigt modig kvinnas berättelse om hennes sista tid i livet. Önskar bara att den var mer uttvecklad. Sorlig och underbart fin.

Joanna Björkqvist

2011-04-11

En hemsk och självutlämnande bok som jag blev mycket berörd av. Oerhört sorgligt om dödlig cancer, otrohet och aktiv dödshjälp.

Ulrica Sandell

2011-04-05

Galet bra, galet hemsk.

En mycket gripande bok som verkligen berör och som man behöver analyseras och diskutera länge...läs Änklingen också om ni inte gjort det

2010-07-22

Oj, vilken bok! Plocka fram näsduken för den behövs.

Lina J

2010-07-13

aaaaaaaaaaaaj vad ont den gjorde att läsa!

Linda Fedko

2010-03-24

Sanna historier är alltid mer gripande. Boken är väldigt tung och sorglig, så när man ska läsa den här boken ska man förbereda sig på att man kommer att både bli arg, ledsen och skratta en gång imellan.

Maiken Karlsson

2010-03-06

Vilken bok! Oerhört bra, först tyckte jag att bokens huvudperson var en riktig skitstövel, sen grät jag floder ...

D

David H

2010-02-17

Fängslande berättelse. Stor portion humor.

Det var en fin bok. Vinklade problem som andra nog dragit sej för att skriva ner.

Erika Björkskog

2010-02-05

Jag störde mig på dom alldeles för långa fotnoterna och på huvudpersonens sätt att uttrycka sig.
Nej, inget för mig.
Orkade inte ens läsa hela.

Anette B

2010-02-05

jag blev så vansinnigt arg när jag läste den här boken samtidigt som tårarna flödade. Läser du den på stranden rekommenderar jag solglasögon och solhatt

2009-12-29

Läste inte hela. Hade svårt att ta till mig texten, svårt att ta den på allvar.

Linda Lindahl

2009-12-29

Jag gillade denna boken väldigt starkt. Absolut en bok som jag kan tänka mig att läsa om igen.

Judith Goes

2009-12-01

Alla har olika åsikter när man har läst den här boken och det blir mycket diskussion efter, just det gör att det är en mycket bra bok. Kluun är ingen erfaren författaren men den här berättelse går rakt igenom själen.

Emma Fägerlind

2009-11-29

Jag kunde inte läsa det här, tyckte att författaren skrev dåligt, att de skitlånga fotnötterna (eller vad det skulle föreställa) förstörde det lilla flow som fanns och... nej, inget mer. Det räcker.

Ebba Bryntesson

2009-11-22

En rörade historia om att hantera att en närstående är döende och om kärlek, ha näsduken redo när du läser den

Annie Fredriksson

2009-11-12

Denna bok kunde jag inte läsa på tåget, för jag ville inte sitta och låta tårarna rinna där.

Johanna Galenpanna

2009-10-03

Hade svårt att uppbringa någon vidare sympati för författaren, men det var ändå en okej bok.

Marie Carlsson

2009-09-11

Trodde inte att jag skulle vilja läsa den här boken men när jag väl hade börjat var det väldigt svårt att sluta läsa. Det blev några sena nätter. En bok som berör och sätter sig i minnet.

Mia Dahlstrand

2009-09-09

2009-09-08
Oerhört stark bok. En naken (i dubbel bemärkelse) beskrivning av hur cancer drabbar en ung kvinna, maka och mor.

Varning! Du kommer att gråta...

Emy Geijer

2009-09-07

Carpe diem.

Anders Högman

2009-08-02

för j-a sorgligt för min smak

Mankan

2009-07-30

En bok som handlar om en man som vänstrar vilt medan hans fru dör i cancer. Tårdrypande avslutning.

Även om jag kan se ett värde i att boken kan skapa diskussioner, så har jag svårt att ta den till mig. Större delen av roman engagerar mig inte alls. Slutintrycket domineras av den motbjudande mannen (författaren såvitt jag förstår) och hans självupptagenhet.

Josefine Öberg

2009-07-28

Både hemsk och otroligt bra. Jag hade klarat mig utan en del stycken men som helhet, mycket gripande. Inte många böcker som får tårarna att rinna trots att jag sitter på jobbet, men den här gjorde det.

Anna Östberg

2009-06-15

En, enligt mig, helt fantastisk bok. Man kan inte annat än både älska och hata honom! Jag kan inte heller låta bli att förundras över Carmen... Undra hur hon tänkte??