En sång för Hedda

Estassy, Annika

Mindre än två veckor före jul erbjuds Lina Sundell ett avgångsvederlag av sin chef i stället för den befordran hon hoppats på. I ren ilska tackar hon ja och bokar genast en tangoresa till Buenos Aires. När Linas biologiska pappa, som hon trodde var död, står livs levande framför henne på Kastrup flygplats samtidigt som mamma Hedda bryter handleden uppe i Måneby, bestämmer sig Lina hastig och lustigt för att åka upp till familjens gästgiveri och hjälpa till med julfirandet. Men också för att avkräva modern sanningen bakom den återuppståndne fadern. Vad hände dem emellan egentligen? Mamma Hedda har å sin sida inte det lätt. Oron över gästgiveriets framtid och all stress inför julen gör henne både trött och förvirrad. Vem ska ta över verksamheten när hon inte längre orkar? I en Sång för Hedda återvänder Annika Estassy till det lilla samhället Måneby från Gröna fingrar sökes och bjuder på en...

Jag har läst de flesta böcker som Annika skrivit och jag tycker väldigt mycket om hennes berättelser. Denna är inget undantag. ”En sång för Hedda” är en berättelse om familjehemligheter och livsval. Livsval som påverkar både då och mycket senare i livet. Jag tror att vi nog är många som kan känna igen oss i tankar och känslor som boken förmedlar.
Lina blir erbjuden ett avgångsvederlag när hon blir avskedad, först tänker hon åka på Tangoresa Brunos Aires, men när mamma Hedda bryter handleden åker hon upp till det lilla samhället Måneby istället där familjen drivet ett gästgiveri.

Det är en berättelse om kärlek, mod, viljan att bryta sig fri men även vilja stanna kvar. Det är en väldigt mysig berättelse och jag är glad att få återvända till Måneby. Jag personligen gillar denna bok bättre än Annikas förra ”Gröna fingrar sökes”. Boken har en härlig känsla och jag hoppas få läsa fler böcker om människorna i det lilla samhället.

Då har jag läst ytterligare en jättefin och välskriven bok om Lina och hennes familj. För glöm att kalla henne för Evelina. Dock tog den här boken längre tid men jag har ju varit sjuk i perioder med. Kan ju bero på det. Eller så var den helt enkelt för bra så att jag ville dra ut på den. Men en mycket väl godkänd bok där man riktigt kan känna den knastrande snön under skorna

Så himla fin.

Underbar bok av en författare som har skrivit en bok som berör alla sinnen.Tack Annika Estassy för läsupplevelsen ❤

En sång för Hedda är en typisk julroman och den förmår väldigt väl att ge den där speciella julstämningen som många söker. Fullständig recension bokblogg: https://ibokhyllan.blogspot.com/2019/11/en-sang-for-hedda-av-annika-estassy.html

Underhållande, gripande & fint skriven!

Jag har läst flera böcker innan av författaren och Gröna fingrar sökes är min favorit av Annikas böcker. Det tar ett litet tag innan jag kommer in i berättelsen om Hedda och hennes tre barn Lina, Jesper och Jenni. Men när jag fastnar så går läsningen som en dans. Det är en berättelse om familjehemligheter och livsval som vi nog är många som kan känna igen oss i. Hedda har många åsikter om vad som är bäst för sina barn och speciellt för dottern Lina. Åsikter som inte alls stämmer med vad Lina själv vill och det blir en del konflikter. Det är intressant att följa deras resa mot ett sannare jag men samtidigt lite frustrerande, hur svårt kan det vara att bara prata med varandra på riktigt?!
Jag kan inte riktigt sätta fingret på vad det är men jag blir inte berörd på det sätt som jag önskat. Det är en trevlig berättelse som utspelar sig i härlig miljö. Men ändå når den inte riktigt fram, jag hade önskat att jag fått känna mer när jag läser. Kanske var det bara att mina förhoppningar var på tok för höga efter den underbara Gröna fingrar sökes. Dock är En sång för Hedda är en mysig liten julroman att läsa framför brasan!