En sömnig zombie

Öhnell, Åsa

Träffa en snuvig tomte, en stark prinsessa och många andra charmiga, busiga figurer. Roliga rim och upprepningar som passar de yngsta barnen.

En bok på rim om maskeradkalas och barnens olika klädnader. Rolig utformning på en bok som uppskattades här hemma.

En mångfald av barn är representerade och författaren verkar även haft ett normperspektiv, där hon bland annat kör en stark prinsessa som lyfter hus osv.

Som pedagog och som mamma som är lite känslig mot när tendenser i samhället när barn bara får tillsägelser hela tiden även för småsaker - men alldeles för lite cred för allt de gör bra. Det gör att jag har lite svårt för alla tillsägelser som är i boken. Även om jag förstår att de är tänkta som upprepningar och säkert till viss del kan användas som diskussionsunderlag för att diskutera hur saker upplevs från andras barns perspektiv. Men ändå, jag får liten klump i magen av att varje sida avslutas med en tillsägelse/skarp rättelse som jag upplever det. Men det där är nog väldigt tudelad vad man tänker, och beroende på hur man läser boken så kan man ju göra det på humoristiskt sätt som lockar barnen till skratt. Graafs roliga illustrationer skapar optimala förutsättningar till att göra det till en bokupplevelse som lockar till skratt.

Så till trots liten magklump så gillar jag boken också trots allt.

Och maskeradkalastema - garanterad succé för denna åldersgrupp! De flesta barn jag träffat tycker att maskeradkalas är något alldeles alldeles speciellt med!

Rolig, lekfull och charmig!

I fredags läste jag En sömnig zombie som är skriven av Åsa Öhnell och illustrerad av Moa Graaf (Idus förlag, 2018) på förskolan. ”Ett farligt spöke går på fest, skrämmer slag på varje gäst. Bu! Sluta genast, spöke!” I En sömnig zombie får vi följa med på maskeradkalas där vi träffar en snuvig tomte, ett farligt spöke, en magisk häxa, ett slarvigt lejon och många andra. På varje sida finns två rader på rim och ytterligare en rad som inte rimmar. Först kände jag mig lite tveksam till detta upplägg med en rad på slutet som inte rimmar. Jag märkte dock när jag läste för barnen att det fungerar alldeles utmärkt. Barnen skrattade extra mycket på den tredje raden som är lite skojig, uppmanande och tillrättavisande. Det är en söt bok med trevliga rim och med den extra kryddan (tredje raden) som gjorde succé hos barnen. Barnen jag läste för är mellan tre och sex år och boken fångade allas intresse. Den sötroliga texten kompletteras av sötroliga illustrationer. Illustrationerna visar upp en mångfald, de är tydliga, charmiga och roliga. En bok som jag rekommenderar i första hand till barn mellan 2 och 5 år. Ett sötroligt boktips till småbarnsföräldrar och förskolor!

@barnbokstips

2018-03-21

Vi fick den härom dagen men har redan läst den många gånger. En riktigt charmig bok på rim för de yngre barnen. Rim och upprepningar. Illustrationerna är underbara! Vår snart 5-åring gillar den verkligen!