En smak av vin

Harris, Joanne

| 2005

Jay Macintosh lever i London, är 37 år, och var en gång hyllad och prisbelönt författare. Men på tio år har han inte förmått skriva något av värde. En dag hittar han sex flaskor vin längst bort i källaren, Specialarna, var och en med sin lilla handskrivna etikett och med ett band om halsen: hallonrött, fläderblomsgrönt, björnbärsblått, nypongult, krikonsvart. Flaskorna tycks dölja ett myller av hemligheter och Jays liv tar plötsligt en helt ny vändning. På ren impuls bestämmer han sig för att lämna storstadslivet, och utan att tveka köper han en gård i den lilla franska byn Lansquenet. Där, på den främmande men ändå märkligt välbekanta platsen, hoppas Jay kunna återskapa de gyllene barndomssomrarnas magi. Med En smak av vin blir Joanne Harris mattriologi komplett!

Anders H

2014-01-05

En stark trea som blivit fyra om det inte var de för de parallella historierna. Jag uppskattar inte ett sådant upplägg. I övrigt mycket lättläst och trevlig.

Ethel Åslund

2013-02-10

Feelgood-bok. Om flykt och hot, sanning och lite magi, och frågan vad som är viktigast...men ändå tyckte jag inte riktigt om den

2012-09-10

Lättläst. Mysig. Sentimental och romantisk.

2012-08-28

En ljuvlig bok att krypa upp i soffhörnet med. Lättläst med hög mysfaktor.

Sofie Petersson

2011-05-27

En underbar bok om man älskar vin och att få fly iväg till Frankrike. Gillar den skarpt. En bieffekt är att man blir otroligt sugen på vin.

Anna Hallqvist

2009-10-12

Full av känslor, dofter och smaker.
En riktig Må-Bra bok från den franska landsbygden som flera andra av Harris böcker.
Samma starka persongalleri och miljöskildringar.
Jag gillar den