En sjømann går i land

Sandemose, Aksel

| 1979

Flag from no

Sandemoses debut som norsk forfatter. Vi møter Espen Arnakke, 17 år og sjømann. En kveld gjør han seg til drapsmann, og hvor han enn drar senere i livet, skal han bli forfulgt av spøkelset etter John Wakefield. De store Sandemose-motivene - hat, kjærlighet, sjalusi, drap - får her sin første betydelige utforming. Etterord av Espen Haavardsholm.

Philip Stenström

2018-11-17

En sjöman går i land (originaltitel: En sjømann går i land) - Aksel Sandemose

Ombord på segelskutan Rurik, bland misslynta sjömän, återfinns den unga sjömannen Espen Arnaake från Jante. Efter ett häftigt bråk med den övriga besättningen beslutar sig Espen för att överge segelskutan och ta sig iland i Misery Harbor. Det blir en händelserik resa som tar honom genom USA och hela vägen till Beaver Coulee i det solrika Alberta, Kanada. Här, i den danska kolonin, stiftar Espen bekantskap med byborna och den kända storbonden Ross Dane. Espen Aarnake är en sjöman som går iland.

I den fristående efterföljaren till romanen En flykting korsar sitt spår får läsaren återigen stifta bekantskap med Espen Aarnake från Jante. Men denna gång som sjöman på torra land i Alberta, Kanada. I Beaver Coulee bosätter sig Espen och blir snart beryktad som en trubbelmakare. Det uppstår konflikter grannar emellan och friden tycks vara som bortblåst. Det är en fascinerande berättelse om kärlek, intriger, sorg och svek som lyfter intressanta frågor som berör individualism och kollektivism. Författaren, Aksel Sandemose, lyckas förbrylla och fängsla med sin imponerande berättarstil och berättarkonst. En sjöman går i land är en fröjd för läsare som älskar högklassig litteratur.