En sjømann går i land

Sandemose, Aksel

| 1979

Flag from no

Vi møter den unge danske sjømannen Espen Arnakke. En kveld dreper han i sjalusi og desperasjon rivalen John Wakefield, og forfølges av denne hendelsen i sitt forsøk på å etablere seg som nybygger i Canada. Boken avslører de irrasjonelle kreftene i menneskene og er et oppgjør med det konvensjonelle synet på forholdet kjærlighet - hat.

Philip Stenström

2018-11-17

En sjöman går i land (originaltitel: En sjømann går i land) - Aksel Sandemose

Ombord på segelskutan Rurik, bland misslynta sjömän, återfinns den unga sjömannen Espen Arnaake från Jante. Efter ett häftigt bråk med den övriga besättningen beslutar sig Espen för att överge segelskutan och ta sig iland i Misery Harbor. Det blir en händelserik resa som tar honom genom USA och hela vägen till Beaver Coulee i det solrika Alberta, Kanada. Här, i den danska kolonin, stiftar Espen bekantskap med byborna och den kända storbonden Ross Dane. Espen Aarnake är en sjöman som går iland.

I den fristående efterföljaren till romanen En flykting korsar sitt spår får läsaren återigen stifta bekantskap med Espen Aarnake från Jante. Men denna gång som sjöman på torra land i Alberta, Kanada. I Beaver Coulee bosätter sig Espen och blir snart beryktad som en trubbelmakare. Det uppstår konflikter grannar emellan och friden tycks vara som bortblåst. Det är en fascinerande berättelse om kärlek, intriger, sorg och svek som lyfter intressanta frågor som berör individualism och kollektivism. Författaren, Aksel Sandemose, lyckas förbrylla och fängsla med sin imponerande berättarstil och berättarkonst. En sjöman går i land är en fröjd för läsare som älskar högklassig litteratur.