En sjmann gr i land

Sandemose, Aksel

| 1979

Flag from no

Sandemoses debut som norsk forfatter. Vi mter Espen Arnakke, 17 r og sjmann. En kveld gjr han seg til drapsmann, og hvor han enn drar senere i livet, skal han bli forfulgt av spkelset etter John Wakefield. De store Sandemose-motivene - hat, kjrlighet, sjalusi, drap - fr her sin frste betydelige utforming. Etterord av Espen Haavardsholm.

Philip Stenstrm

2018-11-17

En sjman gr i land (originaltitel: En sjmann gr i land) - Aksel Sandemose

Ombord p segelskutan Rurik, bland misslynta sjmn, terfinns den unga sjmannen Espen Arnaake frn Jante. Efter ett hftigt brk med den vriga besttningen beslutar sig Espen fr att verge segelskutan och ta sig iland i Misery Harbor. Det blir en hndelserik resa som tar honom genom USA och hela vgen till Beaver Coulee i det solrika Alberta, Kanada. Hr, i den danska kolonin, stiftar Espen bekantskap med byborna och den knda storbonden Ross Dane. Espen Aarnake r en sjman som gr iland.

I den fristende efterfljaren till romanen En flykting korsar sitt spr fr lsaren terigen stifta bekantskap med Espen Aarnake frn Jante. Men denna gng som sjman p torra land i Alberta, Kanada. I Beaver Coulee bostter sig Espen och blir snart beryktad som en trubbelmakare. Det uppstr konflikter grannar emellan och friden tycks vara som bortblst. Det r en fascinerande berttelse om krlek, intriger, sorg och svek som lyfter intressanta frgor som berr individualism och kollektivism. Frfattaren, Aksel Sandemose, lyckas frbrylla och fngsla med sin imponerande berttarstil och berttarkonst. En sjman gr i land r en frjd fr lsare som lskar hgklassig litteratur.